
Fot. Maciej Rukasz/Centrum Kultury w Lublinie.
Piątego dnia (21 maja godz. 19.00, Małopolski Ogród Sztuki) na KRokach – III Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego wystąpi Lubelski Teatr Tańca ze spektaklem Stalking Paradise , zrealizowanym przez norwesko-estoński duetu choreografów Külli Roosna/Kenneth Flak. W przedstawieniu tancerze Lubelskiego Teatru Tańca oraz Pracowni Fizycznej z Łodzi wspólnie poszukują odpowiedzi na pytania o wiarę. W co wierzymy? Dlaczego wierzymy w to, co robimy? Dlaczego tak trudno jest pogodzić ze sobą różne przekonania? Rozmaite elementy wiary poddane są analizie w spektaklu, zarówno poprzez ruch, jak i dźwięk oraz tekst: dogmatyzm, płynność, zmiana, stabilność, adaptacja. Na jakiej podstawie podejmujemy nasze decyzje? Podejmujemy działania aby wypełnić społeczne oczekiwania czy raczej kierując się przede wszystkim własnymi przekonaniami? Jak rozpoznajemy różnicę pomiędzy tymi dwiema opcjami – czy w ogóle istnieje między nimi jakaś istotna różnica?
Po spektaklu, o 20.30 odbędzie się spotkanie z artystami w klubie Pauza in Garden.
Dla naszych czytelników mamy pojedyncze zaproszenie na spektakl, poprosimy o wysłanie mail z tytułem spektaklu i swoim nazwiskiem na adres: julia.hoczyk@taniecpolska.pl
Tego samego dnia na KRokacho godz. 17.00 pokaz filmu Stand by z udziałem Lubelskiego Teatru Tańca. Film porusza problem zarówno bytu tancerza na scenie, jak i bytu człowieka w życiu i w świecie. Inspirację do filmu stanowi spektakl Gracerunners autorstwa norweskiej choreografki Karen Foss. Wypowiadane na przemian przez tancerzy w spektaklu zdania: „Jestem zmęczony”, „Jestem gotowy”, przenoszą się również na życie każdego człowieka. Stąd główne elementy występujące w filmie to bieg, nagłe zatrzymania i spowolnienia ukazujące zmaganie się człowieka ze swoimi ograniczeniami, również fizycznymi, a także zmaganie się tancerza z choreografią, z przestrzenią, z ciałem, ze zmęczeniem.
Film został opowiedziany w kilku sekwencjach, które wzajemnie się ze sobą łączą, montują, niezależnie od choreografii i muzyki.
Wiele jest w filmie ruchowej improwizacji, w której ważną rolę gra nieprzewidywalna przestrzeń, niezwykle interesująca wizualnie. Tancerze zmagają się z jej oryginalnym urokiem. Sceny ułożone są według abstrakcyjnej dramaturgii, według różnicy napięć i nastrojów, prowadząc do kulminacji i rozładowania.
***
Stalking Paradise
Niech staną się bezradni jak dzieci,
ponieważ słabość jest wielka, a siła jest niczym.
W chwili narodzin człowiek jest słaby i wiotki,
w chwili śmierci – twardy i sztywny.
Gdy drzewo rośnie, jest delikatne i łamliwe,
kiedy usycha i marnieje, umiera.
Twardość i siła to towarzysze śmierci.
Giętkość i słabość są przejawami życia.
To, co zatwardziałe, nigdy nie wygra.
Andriej Tarkowski, Stalker
Czy naprawdę chcielibyście, aby spełniły się wasze najskrytsze pragnienia?
Koncepcja i choreografia: Külli Roosna, Kenneth Flak
Taniec: Beata Mysiak, Anna Żak , Ryszard Kalinowski, Wojciech Kaproń/ Lubelski Teatr Tańca, Aleksandra Łaba, Wojciech Łaba/ Pracownia Fizyczna
Muzyka i wideo: Kenneth Flak
Światło: Grzegorz Polak
Realizacja dźwiękowa: Dariusz Kociński
Czas: 60 min
Produkcja: Centrum Kultury w Lublinie, Instytut Muzyki i Tańca
Premiera: 13 września 2014
Spektakl Stalking Paradise został zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2014
***
Bilety:
Karnet normalny: 235 zł, karnet ulgowy: 165 zł*
Bilety na spektakle Kafka sulla spiaggia, Mistral, Tyran(s), What the body does not remeber? – normalny: 45 zł, ulgowy: 35 zł.
Bilety na spektakle Eyes in the colours of the rain, Paradise lost, Stalking Paradise – normalny: 35 zł, ulgowy: 25 zł.
Wstęp na projekcje, panele dyskusyjne, warsztaty taneczne dla dzieci oraz spotkania z artystami jest bezpłatny.
Sprzedaż internetowa: www.mos.art.pl
rezerwacja: tel. (12) 424 45 25, (12) 424 45 28.
Organizatorzy: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – Małopolski Ogród Sztuki.
Projekt dofinansowany został ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.