ENG
A A A
 październik 2018 

Teatr Limen

Zespół

Teatr Limen został założony przez Sylwię Hanff  w roku 2002 w efekcie prowadzonych przeze artystkę 10-letnich, teoretycznych i praktycznych, poszukiwań autentycznego języka ciała i istoty fizycznej obecności performera. Studia teoretyczne prowadzone przez Hanff dotyczyły m.in. filozofii Teatru Okrucieństwa Antonina. Artauda, teatrologii (głównie teatru formy), antropologii ciała, tańca i teatru. Trening fizyczny obejmował wschodnie i zachodnie techniki pracy z ciałem: balet, taniec modern i contemporary, hinduski (bharatanatyam i manipuri), aztecki, afrykański, improwizację tańca i symbolikę ciała, mim ciała, choreoterapię, teatr nō i sztuki walki. Istotą pracy Hanff nie było jednak zdobycie wykształcenia czysto technicznego, ale świadomość i umiejętność operowania różnymi energiami, przekroczenie techniki jako ograniczenia, uwolnienie ciała i odnalezienie źródeł ekspresji. Istotnym elementem treningu założycielki Limen wciąż pozostają praktyki medytacyjne, służące rozwijaniu szczególnego typu koncentracji i uważnej świadomości wszystkich procesów zachodzących w ciele i umyśle.


Najważniejszym odkryciem w toku poszukiwań artystki okazało się butō jako taniec, który odrzuca bezpieczeństwo technik i przekracza codzienność ciała ku liminalnemu doświadczeniu; doświadczeniu transcendującemu podział na myśl i uczucie, ciało i umysł, indywidualne i zbiorowe, świadomość i podświadomość. Butō to specyficzny stan istnienia – totalna obecność, w której pozwalamy mówić ciału, by ewokować nieznane, nie sprowadzając go do znanego. Jak pisze Hanff, „to taniec powstający z impulsów wzbierających wewnątrz  butō -tai  (ciała-butō): ciała martwego, ciała-życia, ciała-pamięci, popychający tancerza i widza ku ciemnej sferze, leżącej poniżej racjonalnego porządku świata”.


Nauka u takich mistrzów jak Ko Murobushi, Carlotta Ikeda, Daisuke Yashimoto, Atsushi Takenouch, Tadashi Endo, Kan Katsura oraz Yuko Kawamoto, Yumiko Yoshioka, Fran Barbe, pozwoliła Hanff na poznanie warsztatu twórców butō: Tatsumiego Hijikaty i Kazuo Ohno, oraz metod wypracowanych przez trzy kolejne generacje tancerzy. Wszystkie te doświadczenia przyczyniły się do krystalizacji własnego stylu artystycznego. Przełomowym momentem było powstanie spektaklu Puste miejsce albo sny oceanu.
„Butō jest jak rozprzestrzeniający się po świecie wirus. Stanie się globalne. Ludzie w różnych krajach uwewnętrznią je we własnych ciałach” (Akaji Maro). Limenbutoh (od limen - łac. próg) jest wynikiem nie tylko zarażenia się tym wirusem, ale poszukiwaniem europejskiego ciała-butō osadzonego w innym kontekście historycznym i kulturowym.


Teatr Limen  pracuje w zmiennym składzie. Pozostaje otwarty na współpracę z artystami różnych dziedzin - plastyki, muzyki i teatru, dzięki której dokonuje się wymiana energii twórczej i wzajemnych inspiracji. Do tej pory współpracował, miedzy innymi, z performerami: Atsushi Takenouchi, Beata Ciecierska-Zajdel,  Iwona Wojnicka, Justyna Jasłowska, Katarzyna Orowiecka, Tomasz Bazan;   muzykami: Robert Jędrzejewski  (także video-art), Andrzej Turczynowicz,  Elżbieta Piasecka, India Czajkowska;   plastykami i fotografami: Jenni  Ramme, Zuzanna Szydłowska,  Andrzej Turczynowicz i  Janusz Matuszewski.

Dotychczas zespół zrealizował siedem spektakli, cztery etiudy oraz wiele improwizacji. W spektaklu Lunatix gościnnie wystąpił japoński tancerz butō Atsushi Takenouchi. W 2006 roku Teatr Limen wziął udział we wspólnym projekcie ze Stowarzyszeniem Teatralnym Chorea –przedstawieniu Taniec Lasu w choreografii Kana Katsury.

Aktualne projekty Limen to Ukiyo, eksplorujący hokotai – krok Pustki i przepływający świat jako stan umysłu; oraz CZARNA LATIFA eksplorujący butō jako taniec medytacyjny oraz jakość nazywaną przeze artystkę „ butō drugiego brzegu”. Efekty tej pracy to spektakle: Ukiyo - przepływający świat, Ukiyo-Teika, 8 Pustyń, powstający zespołowy spektakl SIMRAN oraz solowy ARYA (pierwszy pokaz odbył się w październiku 2011).


Ważną częścią pracy Hanff są spektakle solowe – szczególnie ze względu na różnicę między solo, które stwarza wydestylowaną, intymną sytuację miedzy tancerzem a widzem,  a grupowymi choreografiami tańca  butō, odbieranymi przez widza głównie jako estetyczne obrazy. W spektaklach solowych zintensyfikowana obecność i zachodzący w ciele-umyśle performera proces przenosi się na odbiorcę, co trudniejsze jest do osiągnięcia w większych choreografiach..    
                                                                          
Limen występował na wielu międzynarodowych festiwalach, m.in. FETA (Gdańsk), Sztuka Ulicy (Warszawa), Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Intuitywnej Fortalicje (Zamość), Mandala Performance Festival (Wrocław), Maat Festival (Lublin), Nocy Japońskiej Gutek Film, Dniach Japońskich pod auspicjami Ambasady Japonii w Międzyzdrojach oraz w wielu ośrodkach w całej Polsce (m.in. Stary Browar – Poznań, CK Lublin, Teatr Kalambur – Wrocław, różne ośrodki kultury w Warszawie).

Grupa otrzymał kilka nagród na konkursach teatralnych i tanecznych.

Teatr Limen

Warszawa

tel.: +48 607 640 208

email: limenbutoh@wp.pl

www: www.limenbutoh.net

ludzie tańca

bibliografia

spektakle

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia