ENG
A A A
 grudzień 2018 
Fot. Krzysztof Mystkowski, KFP.

Izadora Weiss

Izadora Weiss – choreografka, dyrektor artystyczna Białego Teatru Tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Zrealizowała choreografię do trzydziestu spektakli operowych, które były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Irlandii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii i Finlandii. Przełomowym autorskim spektaklem w dorobku artystki stał się Pierwszy Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego z jej librettem. Po tej realizacji Jiří Kylián zaprosił Weiss do Nederlands Dans Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców,  jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot.

 

W ramach Festiwalu Malta  w roku 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku do muzyki Vivaldiego.Była założycielką i dyrektor  artystyczną Bałtyckiego Teatru Tańca. W ciągu ośmiu lat wspólnie z zespołem zrealizowała piętnaście autorskich spektakli, między innymi Romeo i Julia, balet oparty na dramacie Szekspira do muzyki ułożonej z wybranych przez nią dzieł różnych kompozytorów. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała światową premierę tryptyku Händla Tre Donne Tre Destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej.  „Rzeczpospolita” uznała tę realizację za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń tego roku teatru muzycznego w Polsce.  W 2011  Izadora Weiss  zaprezentowała ze swoim zespołem na scenie Teatru Narodowego w Warszawie Święto wiosny  Igora Strawińskiego w jej choreografii. Po obejrzeniu tej premiery z Jiří Kylián zgodził się przekazać BTT swoje choreografie i połączyć je w jednym wieczorze z najnowszym spektaklem Izadory Weiss Windows do muzyki Mozarta, Marais i Bacha oraz napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera.

 

Kolejne premiery Izadory Weiss i jej międzynarodowego zespołu to Cool Fire, Śmierć i dziewczyna oraz Sen nocy letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia.  Ostatnia realizacja otrzymała tytuł spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss została odznaczona medalem Ministra Kultury „Gloria Artis” oraz nagrodą im. Kiepury jako najlepszy choreograf roku. Spektakl otrzymał zaproszenia na festiwale zagraniczne, a entuzjastyczne recenzje ukazały się również w mediach brytyjskich, gdzie uznano go za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w roku 2013.

 

Kolejny projekt Izadory Weiss i BTT to Niderlandy, składający się z dwóch wieczorów, nad którymi zespół pracował przez cały rok. Pierwszy wieczór tworzyły dwa spektakle Weiss, Fun i Light, inspirowane malarstwem holenderskim. Na drugi wieczór złożyły się Sarabanda i Falling Angels – dwie kolejne choreografie przekazane BTT przez Jiří Kyliána pod jego osobistym nadzorem, oraz Body Master Izadory Weiss.  Projekt Niderlandy nagrodzono tytułem najlepszego spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss po raz drugi została uhonorowana nagrodą im. Kiepury dla najlepszego choreografa w Polsce. W  2015 roku odbyły się premiery Burzy wedługSzekspira oraz Fedry według Racine’a. Obie te choreografie powstały do muzyki Gustawa Mahlera. Drugie ze spektakli był prezentowany w londyńskim teatrze The Place, zdobywając tytuł największego tanecznego wydarzenia miesiąca w Londynie.

Ostatnią  premierą Bałtyckiego Teatru Tańca w Gdańsku był spektakl Izadory Weiss Tristan & Izolda do wybranych przez choreografkę kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Przedstawienie zostało zaprezentowane w Petersburgu na Diaghilev International Festival of Arts, gdzie BTT zaproszono z kilkoma innymi choreografiami Izadory Weiss.  Cały projekt był realizowany już pod nową nazwą zespołu – Biały Teatr Tańca – przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

 

W 2017 Izadora Weiss na zaproszenie dyrektora Krzysztofa Pastora zrealizowała premierę Darkness w Polskim Balecie Narodowym. Ten dwuczęściowy autorski spektakl podejmuje temat przemocy wobec kobiet i został uznany przez krytyków miesięcznika „Teatr” za najlepszą choreografię sezonu 2016/2017.

 

W ostatnim czasie Izadora Weiss poświęciła się budowaniu stałego zespołu Białego Teatru Tańca w Warszawie. W Teatrze Polskim pod dyrekcją Andrzeja Seweryna zespół przygotował premierę Eros Thanatos w choreografii Izadory Weiss, zainspirowanej malarstwem Jacka Malczewskiego i muzyką Karola Szymanowskiego. To był początek działalności BTT w Warszawie, gdzie zespół, finansowany przez Departament Kultury Samorządu Warszawy, stał się na rok 2018 rezydentem teatru „Komedia” . Na tej scenie co tydzień gościnnie prezentowane są spektakle BTT, takie jak Eros Thanatos, Fedra, Cool Fire, Light, Śmierć i Dziewczyna, a wkrótce także najnowsza premiera – Eurydyka w piekle do muzyki Karola Szymanowskiego, Eugene Ysaye’a i Dymitra Szostakowicza. Projekt został  zrealizowany w koprodukcji z Teatrem Wielkim – Operą Narodową i sfinansowany z Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Do swoich ostatnich dzieł choreograficznych Izadora Weiss zaprojektowała dekoracje i kostiumy, podobnie jak do spektakli operowych, w których uczestniczy zespół BTT.

Uhonorowana Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki.

 

instytucje

bibliografia

spektakle

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia