ENG
A A A
 sierpień 2018 
Fot. Krzysztof Mystkowski, KFP.

Izadora Weiss

choreograf

Izadora Weiss – choreografka, dyrektor artystyczna Bałtyckiego Teatru Tańca. Ukończyła Państwową Szkołę Baletową w Warszawie i Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale pedagogiki baletu). Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. 

 

Po ukończeniu szkoły baletowej podjęła pracę w zespole baletowym Teatru Wielkiego w Warszawie. Jako choreografka zadebiutowała w 1997 roku  spektaklem Sen nocy letniej w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Współpracowała z najważniejszymi polskimi reżyserami operowymi, tworząc choreografie i ruch sceniczny do ponad dwudziestu spektakli operowych, m.in.: Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida, Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz OnieginFaust, Halka oraz Juliusz Cezar.

 

Przełomowym autorskim spektaklem w jej dorobku stał się I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego z librettem artystki. Po tej realizacji Jiří Kylián zaprosił ją do Nederlands Dans Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu pod opieką wybitnego choreografa, oraz u takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot. W ramach Festiwalu Teatralnego Malta w roku 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego do nagrania Nigela Kennedy’ego. 

 

W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet ...z nieba do muzyki Michała Lorenca z własnym librettem. Natomiast Eurazja miała swoją  prapremierę we wrocławskim Teatrze Muzycznym „Capitol”, a następnie znalazła się w repertuarze baletu Opery Bałtyckiej. Z gdańskim zespołem zrealizowała także spektakl 4&4 do muzyki Lisy Gerard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy’ego. Ważnym etapem pracy służącej zbudowaniu przyszłego Bałtyckiego Teatru była premiera spektaklu Romeo i Julia, baletu opartego na dramacie Szekspira. Muzykę Izadora Weiss złożyła z wybranych przez nią wielkich dzieł różnych kompozytorów. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród, z sukcesem została również przyjęta jego prezentacja w warszawskim Teatrze Narodowym. Izadorę Weiss uhonorowano Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała światową premierę tryptyku Haendla Tre Donne Tre Destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej.  „Rzeczpospolita” uznała tę realizacje za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń teatru muzycznego w Polsce w 2009 roku. 

 

W marcu 2010 Izadora Weiss została dyrektorem artystycznym założonego przez nią Bałtyckiego Teatru Tańca. Pod tym szyldem zespół zaprezentował się w 2011 roku na scenie Teatru Narodowego w Warszawie ze swoim najnowszym spektaklem – Świętem wiosny Igora Strawińskiego  (do nagrania legendarnej wenezuelskiej orkiestry pod dyrekcją Gustavo Dudamela) w choreografii Weiss.  W inscenizacji choreografki była to brutalna opowieść o męskiej przemocy we współczesnym świecie. Kolejnym spektaklem artystki było kameralne Czekając na.. .z muzyką barokową i współczesną (2011). Po obejrzeniu tej premiery oraz Święta wiosny Jiří Kylián zgodził się przekazać BTT swoje choreografie i połączyć je w jednym wieczorze z najnowszym spektaklem Izadory Weiss Windows do muzyki Mozarta, Marais i Bacha, oraz napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera (premiera wieczoru: 2012). Udział w jednym wieczorze z największym współczesnym choreografem spowodował, że na kolejne audycje do BTT przyjeżdża co roku liczne grono  tancerzy z całego świata.

 

Kolejne premiery Izadory Weiss i jej międzynarodowego już zespołu to Cool Fire, Śmierć i dziewczyna, a następnie Sen nocy letniej według Szekspira, z muzyką Gorana Bregovicia. Realizacja ta otrzymała tytuł spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss została odznaczona medalem Ministra Kultury „Gloria Artis” oraz Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury jako najlepszy choreograf roku 2013. Spektakl został uznany za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w roku 2013 przez brytyjski magazyn „Dance Europe”.

 

Kolejny niezwykły projekt Izadory Weiss i Bałtyckiego Teatru Tańca to Niderlandy. Składa się on z dwóch wieczorów, nad którymi zespół pracował przez cały rok. Pierwszy wieczór obejmuje Clash Patricka Delcroix oraz Fun i Light Izadory Weiss inspirowane malarstwem holenderskim. W skład drugiego wieczoru wchodzą   Sarabande i Falling Angels – dwie kolejne choreografie przekazane BTT przez Jiříego Kyliána pod jego osobistym nadzorem, oraz Body Master Izadory Weiss. Projekt Niderlandy nagrodzono tytułem najlepszego spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss po raz drugi została uhonorowana nagrodą Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego choreografa w Polsce w roku 2014 (ex aequo, obok Roberta Glumbka).

 

W maju 2015 roku odbyła się premiera Burzy według Szekspira, a w listopadzie Fedra według Racine’a. Obie choreografie powstały do muzyki Gustava Mahlera.

 

www.izadoraweiss.pl

 

instytucje

bibliografia

spektakle

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia