ENG
A A A
 czerwiec 2018 
Plakat: Adam Żebrowski

Warszawa: Teatr Wielki – Polski Balet Narodowy „Pupa” – chor. Anna Hop

24 lutego 2018 | godz. 19:00 | Warszawa: Teatr Wielki – Opera Narodowa: Sala Młynarskiego, Plac Teatralny 1

Pokaz spektaklu

Teatr Wielki – Opera Narodowa i Polski Balet Narodowy zapraszają na balet w jednym akcie Pupa w choreografii Anny Hop. Autor muzyki Stanisław Syrewicz i Anna Hop ujawniają inspirację gombrowiczowską groteską. Oboje pragną przełożyć elementy symboliki pisarza na język muzyczny i wizualny. W naszych codziennych relacjach z ludźmi przybieramy szereg póz, odgrywamy rozmaite role, stając się aktorami w teatrze życia. Czasami nawet reżyserujemy rzeczywistość lub przyjmujemy wyznaczone dla nas pozycje. Gombrowiczowska „gęba” czy „pupa” to właśnie symbole społecznych zależności, w które wchodzimy często zupełnie nieświadomie. Zaczerpnięty z Ferdydurke tytuł baletu pokazuje żywotność tych póz i etykiet.

 

Autorem koncepcji baletu jest Stanisław Syrewicz, znany kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, który pracował wcześniej m.in. dla takich reżyserów, jak: Ken Russell, Andrzej Żuławski i Jerzy Skolimowski. Wraz z córką Klarą Syrewicz jako librecistką tworzą ten spektakl z młodą choreografką Anną Hop, na zamówienie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Hop jest artystką Polskiego Baletu Narodowego i już kilkakrotnie pokazywała swoje autorskie miniatury choreograficzne w ramach dorocznych warsztatów choreograficznych. Zrealizowała także spektakl dla dzieci Bajki ci opowiem... do muzyki Witolda Lutosławskiego dla Opery na Zamku w Szczecinie i współpracowała jako choreografka przy realizacji filmu Piąte: nie odchodź Katarzyny Jungowskiej. Choreografia Pupy będzie jej oficjalnym debiutem choreograficznym na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

 

Twórcy przedstawienia podejmują na gruncie teatru baletowego dyskusję z niełatwym do adaptacji scenicznej dziełem literackim. W założeniu Klary Syrewicz: „Konstrukcja tego spektaklu, zamiast trzymać się narracji fabularnej Ferdydurke, jest odpowiedzią na wątki poruszane w powieści, takie jak niemożność wyrażenia siebie, miałkość tradycji kulturowych, opresja czy samotność. Choć poruszane tematy mają dramatyczny wydźwięk, w twórczości Gombrowicza nie ma miejsca na liryczne zabarwienia. Dramat zawsze miesza się z groteską. Na każdym etapie jednostka lub grupa konfrontują się z Gombrowiczowskim «piekłem formy» – szkolnym dyscyplinowaniem, skostniałym stosunkiem do kultury i ojczyzny, odgrywaniem przypisanej nam roli w rodzinie, podporządkowywaniem się obowiązującym kanonom piękna, konformizmem związków romantycznych itd. Kolejne odsłony spektaklu obnażają niemożność wyrwania się z gorsetu narzuconej nam osobowości. Każda próba sprzeciwienia się formie odsyła nas do kolejnej formy, bunt jest kolejnym wcieleniem konformizmu”.

 

Anna Hop stawia w centrum swojej choreografii obserwację ludzkiego ciała, a nawet jego poszczególnych części, podejmując dialog z Gombrowiczowską groteską i absurdami codzienności. Scenografką przedstawienia jest Małgorzata Szabłowska, która niedawno stworzyła oprawę plastyczną nowej pracy choreograficznej Krzysztofa Pastora Adagio & Scherzo na scenie Teatru Wielkiego. Autorką kostiumów jest Katarzyna Rott, a projektantem świateł Maciej Igielski.

 

Balet w jednym akcie
Libretto: Klara Syrewicz na motywach
Ferdydurke Witolda Gombrowicza
Prapremiera: 14/02/2015

 

Polski Balet Narodowy
Muzyka z nagrania
(muzyka elektroniczna, dodatkowe aranżacje: Dariusz Kaliński; mastering: Marcin Bociński; w utworach Forma, Dojrzałość i Słowacki wykorzystano nagrania w orkiestracji i pod dyrekcją Krzesimira Dębskiego)


Choreografia: Anna Hop
Muzyka: Stanisław Syrewicz
Scenografia i projekcje: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Katarzyna Rott

 

obsada:

Tańczą:
Yuka Ebihara, Mai Kageyama, Ana Kipshidze, Roseanna Leney, Aleksandra Liashenko,
Daria Majewska, Anna Mendakiewicz, Ewa Nowak, Palina Rusetskaya, Karolina Sapun,
Lynsey Sutherland, Eliza Walaszczyk;
Bartosz Anczykowski, Viktor Banka, Kenneth Dwigans, Robin Kent, Vadzim Kezik,
Adam Kozal, Carlos Martín Pérez, Shunsuke Mizui, Adam Myśliński, Lachlan Phillips,

 


Plakat: Adam Żebrowski

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia