ENG
A A A
 październik 2018 
Warszawa/Ruch w Instytucie 2017/2018: Izabela Chlewińska „Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi” – warsztaty

Warszawa/Ruch w Instytucie 2017/2018: Izabela Chlewińska „Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi” – warsztaty

12 marca 2018 | godz. 09:00 | Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1, w godz. 9.00-11.00.

Warsztaty

W ramach cyklu Ruch w Instytucie 2017/2018 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki marca do udziału w warsztatach Katarzyny Sitarz Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi Na warsztaty złożą się: praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich performatywnego potencjału; wielopoziomowa obecność ciała i głosu w ruchu oraz ich zdolności komunikowania się; rozwijanie uważności, percepcji i wrażliwości; przyjemność jako bodziec do podejmowania decyzji (improwizacja i techniki somatyczne).

 

O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:

 

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?
Współczesna sztuka choreograficzna jest dla mnie poszerzoną obserwacją i praktyką zjawisk oraz procesów wydarzających się wokół lub w nas, lecz niekoniecznie dostrzegalnych lub namacalnych w chwili doświadczania. Choreografia jest dla mnie pracą nad „polityką sensoryczną” zarówno performera, jak i widza – współuczestnika. Jest świadomym ćwiczeniem percepcji, wyobraźni i wrażliwości oraz narzędziem generowania i formowania treści artystycznej wypowiedzi.

 

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?
Pracując w teatrze z aktorem/performerem interesuje mnie jego indywidualny potencjał oraz wzbogacenie lub rozwinięcie potrzebnych mu narzędzi. Zakładając, że ciało każdego z nas jest inteligentnym, twórczym instrumentem, ogromnym rezonatorem i odbiornikiem jednocześnie, kluczowa jest dla mnie praca nad umiejętnością angażowania się, przenoszenia uwagi oraz komunikacji z widzem.

 

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Podczas zajęć zaproponuję zgłębiane przeze mnie praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich performatywnego potencjału. Bazując na zadaniach i narzędziach improwizacyjnych oraz rozmaitych technikach somatycznych, będziemy badać możliwości wielopoziomowej obecności ciała i głosu w ruchu, jak również ich zdolności komunikowania się w wymiarach politycznym, społecznym, emocjonalnym i estetycznym. Na zajęciach będziemy rozwijać zdolność do obserwowania oraz odczuwania przyjemności jako bodźca do podejmowania decyzji.

 

BILETY:

Wstęp na pojedyncze zajęcia 30 zł*

KUP BILET

 

* cena nie dotyczy osób powyżej 60. roku życia. Osoby powyżej 60. roku życia będą mogły kupić bilet przed zajęciami w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym w cenie 15 zł.

 

INFORMACJE:

bilety@instytut-teatralny.pl

(tel. +48 791 877 377)

 

Katarzyna Sitarz – niezależna tancerka, performerka, choreografka i podróżniczka. Absolwentka Rotterdam Dance Academy w Holandii (Wydział Tańca i Choreografii). Studiowała Filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uczestniczyła w pierwszej edycji eksperymentalnego programu sztuk performatywnych SMASH Berlin. Stypendystka holenderskiego Ministra Kultury i Edukacji oraz polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu danceWEB 2010 w Wiedniu oraz Tanja Liedtke Foundation w Australii. Nominowana do programu The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, pracowała z amerykańską choreografką Trishą Brown. Współpracowała m.in. z zespołem La Fura dels Baus i Kud Ljud, Teatrem MAAS w Rotterdamie, Ruiem Hortą, Cecilią Moisio, Martą Ziółek, Marią Stokłosą czy improwizatorem Andrew Morrishem i Lisą Nelson. Regularnie tworzy, występuje i prowadzi warsztaty w Europie, Brazylii, Argentynie, USA, Kanadzie i Azji. Za wcześniejsze autorskie prace wyróżniona została nagrodami na VIII Solo Dance International Festival w Budapeszcie oraz XI International Solo-Dance-Theater Festival w Stuttgarcie. Od wielu lat zgłębia tajniki tradycyjnego śpiewu a w szczególności białego głosu, który też eksploruje w swoich artystycznych działaniach. W 2016 roku w ramach programu rezydencyjnego Solo Projekt Plus Art Stations Foundation w  Starym Browarze w Poznaniu stworzyła solową pracę Per-sona, a obecnie wraz z Izabelą Chlewińską współtworzy instalację performatywną dla najmłodszych w Nowym Teatrze w Warszawie.

 

***

Ruch w Instytucie 2017/2018 to kontynuacja programu pilotażowego, który trwał od marca do czerwca 2017. W sezonie 2017/ 2018 proponujemy trzy cykle zajęć z Renatą Piotrowską-Auffret, Magdaleną Ptasznik i Tomaszem Przytyckim (wrzesień – listopad 2017), Izabelą Chlewińską, Urszulą Wojtkowiak i Katarzyną Sitarz (styczeń – marzec 2018), Anną Nowicką, Weroniką Pelczyńską i Marią Stokłosą (kwiecień – czerwiec 2018).

 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia