ENG
A A A
 lipiec 2018 

Bydgoszcz/XXV Bydgoski Festiwal Operowy: Opera Nova – Sergiusz Prokofiew „Romeo i Julia” – chor. Paul Chalmer

21 kwietnia 2018 | godz. 19:00 | Bydgoszcz: Opera Nova, ul. Marszałka Focha 5. | Premiera

Pokaz spektaklu

XXV odsłonę Bydgoskiego Festiwalu Operowego zainauguruje premiera baletu Sergiusza Prokofiewa Romeo i Julia w wykonaniu zespołów (muzycznego i baletowego) Opery Nova. Tytuł ten nie był wystawiany w bydgoskiej Operze od przeszło 30. lat – będzie to trzecia  realizacja Romea i Julii, poprzednie to: choreografia Rajmunda Sobiesiaka w 1962 roku oraz choreografia  Przemysława Śliwy w 1987 roku. Najnowsza inscenizacja przygotowywana jest przez twórców, którzy zrealizowali na w Bydgoszczy  takie spektakle baletowe, jak Dziadek do orzechów czy Zniewolony umysł. Zaproszenie do stworzenia choreografii przyjął ponownie Paul Chalmer, wybitny tancerz i choreograf, który akcję Romea i Julii przenosi w przestrzeń i czas epoki elżbietańskiej, w czym pomogą bogata scenografia Diany Marszałek i wspaniałe kostiumy Agaty Uchman. Kierownictwo muzyczne sprawuje Maciej Figas, dla którego będzie to drugi (po Kopciuszku) balet Prokofiewa realizowany w Operze Nova.

 

Wykonawcy: Balet i Orkiestra  Opery Nova w Bydgoszczy

 

Realizatorzy:

Choreografia: Paul Chalmer

Kierownictwo muzyczne: Maciej Figas

Scenografia:Diana Marszałek

Kostiumy:Agata Uchman

Reżyseria świateł: Maciej Igielski

Asystentka choreografa: Aurora Benelli.

 

Paul Chalmer – choreograf.

Urodził się w Ottawie w Kanadzie. Naukę tańca pobierał w National Ballet School of Canada. Jego zachwyt baletami choreografa Johna Cranko był motywacją do opuszczenia Kanady i związania się w 1980 roku z zespołem Stuttgarter Ballett, gdzie trzy lata później został solistą, tańcząc wiele głównych ról z jego repertuaru. Występował także jako gościnny solista w The English National Ballet, The Birmingham Royal Ballet, The Scottish Ballet, The London City Ballet, Teatro Colon w Buenos Aires, Teatro dell’ Opera di Roma i w mediolańskim Teatro alla Scala. Tańczył m.in. w choreografiach Georgesa Balanchine’a, Jiříego Kyliána, Kennetha MacMillana, Johna Neumeiera, Williama Forsythe’a i Uwe Scholza. W 1999 roku Paul Chalmer został baletmistrzem zespołu baletowego Sächsische Staatsoper Ballett (Semperoper) w Dreźnie, a w 2000 na zaproszenie Uwa Scholza został baletmistrzem zespołu Leipziger Ballett. Zadebiutował także jako choreograf. W latach 2005-2010 Paul Chalmer był dyrektorem zespołu baletowego opery w Lipsku. Dla Leipziger Ballett stworzył takie produkcje, jak Jezioro łabędzie (2005), Dziadek do orzechów (2007), Ognisty ptak (2008), Giselle (2009) i Pietruszka (2009). W 2010 roku Chalmer stworzył nową, pełnospektaklową choreografię dla Opery Rzymskiej z okazji 200. rocznicy urodzin Fryderyka Chopina. W 2011 roku był jurorem podczas Międzynarodowego Konkursu Baletowego Prix de Lausanne. W tym samym roku stworzył choreografię do Jeziora łabędziego dla zespołu MaggioDanza, z premierą podczas festiwalu Maggio Musicale Fiorentino. W listopadzie 2013 roku zespół baletowy przy Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu wystawił jego Romea i Julię. W 2014 roku Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu przygotował premierę Kopciuszka Prokofiewa w choreografii Paula Chalmera. W tym samym roku balet Opery Rzymskiej zrealizował Śpiącą królewnę w jego choreografii. W 2015 roku dla Opery Nova w Bydgoszczy stworzył choreografię do Dziadka do orzechów  Piotra Czajkowskiego. Kolejna produkcja Paula Chalmera, Trzej muszkieterowie  z partyturą zamówioną u Jana Kucery, miała premierę w marcu 2017 roku w Śląsko-Morawskim Teatrze w Ostrawie (Czechy).

Maciej Figas – kierownictwo muzyczne.
Ukończył Wydział Wychowania Muzycznego i Rytmiki Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Poznaniu ( kierunek studiów dyrygentura) w klasie prof. Witolda Krzemieńskiego. Przez dwa lata był także studentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej uczelni. Pracę zawodową rozpoczął w styczniu 1988 roku w Operze Nova w Bydgoszczy , najpierw jako asystent dyrygenta, później dyrygent, a od kwietnia 1991 roku jako jej dyrektor artystyczny. W listopadzie 1992 roku powołany na stanowisko dyrektora Opery Nova, które piastuje do dziś. W swoim repertuarze posiada szereg przedstawień operowych, baletowych, operetkowych, musicale . Na scenie Opery Nova sprawował kierownictwo muzyczne oper:  Carmen Bizeta, Nabucco i Traviaty Verdiego , Turandota, Toski , „Madamy Butterfly” Pucciniego, Mefistofelesa  Boita, Opowieści Hoffmanna  Offenbacha, Manru  Paderewskiego, Rusałki Dworzaka, operetek : Wesołej wdówki  i Krainy uśmiechu Lehára, Zemsty nietoperza i  Barona cygańskiego Straussa, Hrabiny Maricy Kálmána, musicalu My Fair Lady Loewego-Lernera, baletów, jak Dziadek do orzechów Czajkowskiego oraz  Stabat Mater. Harnasie do muzyki Szymanowskiego. Gościł na scenach muzycznych Niemiec, Holandii i Luksemburga, prowadząc wiele spektakli i koncertów. Wielokrotnie uczestniczył w Letnim Festiwalu Operowym w Xanten, w ramach którego prowadził m.in. Galowy Koncert z udziałem słynnego tenora wagnerowskiego René Kollo. Maciej Figas ma w swoim dorobku fonograficznym nagranie opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór, dokonane pod jego dyrekcją w 1994 roku , nagranie opery Paderewskiego Manru  po raz pierwszy zrealizowane w technice DVD , nagranie pierwszej polskiej DVD z operą "Rusałka" Dworzaka. Inicjator corocznego ( od 1994) Bydgoskiego Festiwalu Operowego, którego 24. dotychczasowe edycje były znakomitą formą promocji sztuki operowej i animacji życia kulturalnego miasta, a jubileuszowa 25 odsłona odbędzie się od 21 kwietnia do 5 maja 2018 r. Do występów na bydgoskiej scenie pozyskał tak wybitnych śpiewaków jak m.in. Małgorzata Walewska, Stefania Toczyska, Ko Seng Hyoun , Adam Kruszewski. Dwukrotnie uhonorowany nagrodą „Bydgoszczanina Roku”, przyznawaną przez lokalne media. oraz medalem „Gloria Artis”.

 

Postaci i obsada:

 

Julia, córka Kapuletich – Marta Berezowska, Eugenie Hecquet, Marta Kurkowska, Natalia Ścibak                                                             

Romeo, syn Montekich – Volodymyr Fortunenko, Paweł Nowicki, Tomasz Siedlecki                      

 Kapuleti, ojciec Julii – Wiktor Dierewianko, Piotr Kobierzyński

 Monteki, ojciec Romea – Ryszard Madejski, Konrad Przybytniak

 Pani Kapuleti, matka Julii – Angelika Gembiak, Olga Karpowicz                     

 Pani Monteki, matka Romea – Sylwia Brzezińska, Anna Smęda

 Rozalina – Tess Buck Gili, Angelika Gembiak, Joanna Oleś-Strojna

 Tybalt, krewny Pani Kapuleti – Wiktor Dierewianko, Krzysztof Górski, Tomasz Wojciechowski      

 Parys, młody szlachcic, krewny Księcia – Volodymyr Fortunenko, Krzysztof Górski, Paweł Nowicki, Tomasz Siedlecki              

 Niania Julii – Anna Bebenow, Sylwia Brzezińska, Olessia Denissova                                                

 Merkucjo, kuzyn Księcia, przyjaciel Romea – Tomasz Gruszecki, Krzysztof Górski, Tomasz Siedlecki         

 Benwolio, kuzyn Montekich, przyjaciel Romea – Volodymyr Fortunenko, Mariusz Kowalczyk, Takumi Mitsuhashi                                    

 Escalus, książę – Wiktor Dierewianko, Piotr Kobierzyński                  

 Ojciec Laurenty, franciszkanin – Piotr Kobierzyński, Mariusz Kowalczyk, Konrad Przybytniak       

                                              

 Oraz zespół baletowy Opery Nova, statyści, dzieci ze Studia Baletowego przy Operze Nova w Bydgoszczy

 * Pisownia imion i postaci wg wersji dramatu w tłumaczeniu Jerzego S. Sity

 

O festiwalu: http://www.opera.bydgoszcz.pl/XXV_Bydgoski_Festiwal_Operowy,30

 

ludzie tańca

 

instytucje

bibliografia

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia