ENG
A A A
 kwiecień 2018 

Poznań/Polski Teatr Tańca/„Odpowiednie dać tańcowi słowo”: „Wirus mobilizacji”

12 kwietnia 2018 | godz. 19:00 | Poznań: Studio Polskiego Teatru Tańca, ul. Kozia 4.

Spotkanie

Polski Teatr Tańca zaprasza na spotkanie wokół książki Wirus mobilizacji autorstwa Wojciecha Klimczyka. Dyskusję prowadzą: krytyk teatralny Stanisław Godlewski, Iwona Pasińska, dyrektor Polskiego Teatru Tańca oraz autor książki, Wojciech Klimczyk, a moderuje Anna Królica.

Wirus mobilizacji to próba napisania oryginalnie pojmowanej historii tańca w nowożytnej Europie. Nie jest to historia dzieł choreograficznych, choć i one się w niej pojawiają. Nie jest to historia technik i stylów, choć i im oczywiście poświęcona jest część uwagi. Chodzi o to, by przyjrzeć się siłom, które powołują taniec do istnienia, odpowiedzieć w części na pytanie, dlaczego na danych etapach rozwoju kultury tańczono tak a nie inaczej. Jakie wartości były przy pomocy tańca realizowane, jaki model człowieczeństwa i społeczeństwa próbowano za jego pomocą realizować? Tańcząc, jednostki i społeczności budują konkretną kinetyczną tożsamość, dokonują wyboru pewnych wartości kosztem innych. Taniec, wytwarzając kinetyczną wspólnotę, jest w związku z tym narzędziem światopoglądowego sporu. Książka ukazuje te spory na przestrzeni dziejów, zgodnie z chronologią – od renesansowych dworów przez absolutystyczne pałace po mieszczańskie salony i rewolucyjne gabinety. Wszystko po to, by opowiedzieć o burzliwym kształtowaniu się tanecznej nowoczesności, a więc pokazać korzenie naszej wrażliwości tanecznej – zrozumieć choć w części, dlaczego dziś tańczymy w taki właśnie sposób.


Książka była nominowana do Nagrody Tadeusza Kotarbińskiego (2016).

 

Przy okazji spotkania będzie możliwość nabycia książek, które były przedmiotem dyskusji podczas poprzednich rozmów o tańcu.

Spotkanie odbędzie się w cyklu Odpowiednie dać tańcowi słowo, który obejmuje rozmowy, poruszające zagadnienia związane z eksperymentalną sztuką tańca współczesnego. Raz w miesiącu Polski Teatr Tańca w Poznaniu  zaprasza do rozmowy o najistotniejszych zagadnieniach związanych z przestrzenią sztuki choreograficznej w kontekście eksperymentu. Ostatnio spotkania poświęcone są publikacjom dotyczącym tańca.

 

Uczestnicy spotkania:


Wojciech Klimczyk – socjolog z wykształcenia, z zamiłowania bliski kulturoznawstwa. Autor książek Erotyzm ponowoczesny (Universitas, 2008) i Wizjonerzy ciała. Panorama współczesnego teatru tańca (Ha!art, 2010). Wraz z dr Agatą Świerzowską zredagował antologię Music and Genocide (Peter Lang, 2015). Doktoryzował się na podstawie pracy Anthropology of Contemporary Dance Theatre. Dynamics of artistic practice. Autor artykułów publikowanych w czasopismach naukowych i pracach zbiorowych.

Stanisław Godlewski – doktorant w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM, krytyk teatralny. Publikuje w „Didaskaliach”, „Teatrze”, „ Dialogu”, „Gazecie Wyborczej – Poznań”, na portalach: eczaskultury.pl i taniecpolska.pl. Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, współzałożyciel Forum Teatrologów.

Anna Królica – kuratorka, krytyczka oraz historyczka tańca. Autorka książek: Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów 2011), Pokolenie solo (Kraków, 2013). Redaktorka i kuratorka albumu Nienasycone spojrzenie. Fotografia tańca (Tarnów / Warszawa 2017).Do jej najważniejszych projektów kuratorskich należą: Maszyna choreograficzna (2013-2016, Cricoteka) Z perspektywy żaby (2015, CK Zamek) oraz Archiwum ciała (2013, CK Zamek). Pracowała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008, 2012, 2017 oraz była przewodniczącą Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca (2011-2013). Prowadziła autorskie zajęcia w Instytucie Kultury Współczesnej i w Katedrze Performatyki UJ. Obecnie prowadzi zajęcia w Instytucie Teatru i Sztuki Mediów UAM w Poznaniu. Współpracowała z „Dwutygodnikiem”, „Teatrem” i „Didaskaliami”.

Iwona Pasińska – od 2016 roku dyrektor Polskiego Teatru Tańca, choreografka, dramaturg ruchu, teatrolog, współzałożycielka Fundacji Movements Factory. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi, ukończyła filologię polską ze specjalizacją teatrologiczną na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie w Katedrze Dramatu i Teatru obroniła doktorat z obszaru doświadczenia ciała w teatrze współczesnym z perspektywy teatru tańca, badaczka ruchu i ekspresji ciała w przestrzeniach performatywnych. W latach 1989-2008 była związana z Polskim Teatrem Tańca – Baletem Poznańskim, a w 1997 została jego pierwszą solistką. W 1998 roku została laureatką Medalu Leona Wójcikowskiego dla najwybitniejszego tancerza młodego pokolenia. W PTT tańczyła główne lub solowe role w choreografiach m. in.: Ewy Wycichowskiej (Niebezpieczne związki, Daina, Trans…Nieprawdziwe zdarzenie progresywne, Carpe Diem, Wiosna Effatha), Jacka Przybyłowicza (Naszyjnik gołębicyBarocco), Rafała Dziemidoka (Medea), Magdaleny Reiter (36,5°), Matsa Eka (Pół dnia Północy), Yossi Berga (Wo-man w pomidorach), Birgit Cullberg (Romeo i Julia), Virpi Pahkinen (Zefirum), Susanne Jaresand (En face), Thierry Vergera (Lato), Greya Veredona (Sługa dwóch panów), Jerzego Makarowskiego (Carmen).

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia