ENG
A A A
 lipiec 2018 
Bytom/ Opera Śląska: Nikołaj Rimski-Korsakow „Szeherezada”/ Samuel Barber „Medea”  – chor. Robert Bondara

Bytom/ Opera Śląska: Nikołaj Rimski-Korsakow „Szeherezada”/ Samuel Barber „Medea” – chor. Robert Bondara

26 maja 2018 - 27 maja 2018 | godz. 18:00 | Opera Śląska | Bytom

Pokaz spektaklu

Świat wschodnich bajek i greckich mitów przeniesiony do czasów współczesnych – Opera Śląska zaprasza na dwie jednoaktówki baletowe: Szeherezadę Nikołaja Rimskiego-Korsakowa oraz Medeę Samuela Barbera. Reżyserem i choreografem spektaklu jest Robert Bondara – artysta Polskiego Baletu Narodowego, tancerz i choreograf. Kierownictwo muzyczne objął Maciej Tomasiewicz – dyrygent młodego pokolenia, który ma już za sobą koncerty z najlepszymi orkiestrami w kraju. Scenografia i kostiumy są autorstwa Martyny Kander, a reżyserii światła podjął się Maciej Igielski. W spektaklu będą także wykorzystane projekcje wideo autorstwa Ewy Krasuckiej.

 

„To, co w zestawieniu tych dwóch spektakli jest dla mnie fascynujące i jednocześnie spajające oba balety, to spojrzenie na losy kobiet i odnalezienie w nich tego, co nadal jest aktualne. Niezależnie od tego czy źródłem są mity greckie, czy wschodnie bajki, tkwi w tych historiach pewien uniwersalizm postaw, zachowań i problematyki w nich zawartej” – podkreśla reżyser i choreograf Robert Bondara.

 

Szecherezada to opowieść o zazdrości i potrzebie bliskości w najnowszej inscenizacji Opery Śląskiej nie ma w sobie nic z orientu i baśni, znanych z  baletu pod tym samym tytułem w choreografii Michaiła Fokina z 1910 roku. Cały ciężar opowieści zostaje przeniesiony na relacje między bohaterami i rozbudowaną psychologię postaci. Akcja spektaklu rozgrywa się w bliżej nieokreślonej współczesności, w bogatym domu zamożnego małżeństwa, w zimnych modernistycznych wnętrzach. Nieświadomych domowników nieustannie podglądają ukryte kamery monitoringu. To podejrzliwy Szahrijar śledzi w ten sposób każdy krok żony i służby, karmiąc swoje kompleksy i obsesje. Jego chorobliwa zazdrość pogłębia konflikt i niszczy więź między dwojgiem bliskich sobie kiedyś ludzi, napędzając spiralę wydarzeń, które nieuchronnie prowadzą do tragicznego finału.

 

Z kolei Medea to inscenizacja znanego dramatu Eurypidesa, która rozgrywa się na wysokich szczeblach władzy i polityki. Medea żyje w świecie zdominowanym przez mężczyzn. Z jednej strony jest lekceważona i upokarzana, z drugiej zaś wyrachowana i bezwzględna. Dotkliwe poniżenie wznieca w niej zaślepiającą rządzę krwawej zemsty, która stała się silniejsza niż instynkt macierzyński i naturalny odruch ochrony swojego potomstwa. Czy jednak niesprawiedliwość i krzywdy jakie ją spotkały, wystarczą by usprawiedliwić zbrodnię dzieciobójstwa? To pytanie jakie stawia widzowi spektakl Roberta Bondary. Tak jak w filmie Larsa von Triera, zraniona Medea z rozmysłem i zimną krwią kalkuluje najbardziej bolesną dla Jazona zemstę, za zdradę jakiej się dopuścił poślubiając córkę króla Kreona. 

 

 

kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz

reżyseria i choreografia: Robert Bondara

scenografia i kostiumy: Martyna Kander

reżyseria światła: Maciej Igielski

projekcje wideo: Ewa Krasucka

kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik

asystentka choreografa: Aleksandra Piotrowska-Zaręba

asystentka scenografki i kostiumografki: Dagmara Walkowicz-Goleśny

współpraca muzyczna: Grzegorz Brajner

koordynacja projektu: Marta Kuźmiak

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia