ENG
A A A
 sierpień 2018 
Ruch w Instytucie

Warszawa/ Ruch w Instytucie 2017/2018: Maria Stokłosa „Poza słowami. Inna obecność na scenie” – warsztaty

4 czerwca 2018 | godz. 09:00 | Warszawa: Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1, w godz. 9.00-11.00.

Warsztaty

W ramach cyklu Ruch w Instytucie 2017/2018 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki maja do udziału w warsztatach Marii Stokłosy Poza słowami. Inna obecność na scenieRuch w Instytucie to regularne zajęcia z ruchu i świadomości ciała, mające na celu rozwijanie umiejętności oraz zwiększanie wiedzy o choreografii i tańcu.

 

O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:

 
1. Czym jest dla Ciebie choreografia?

 

Choreografia jest pracą nad wrażliwością na ciało. To podmiotowe podejście do obecności i ruchu jako środków ekspresji. W konsekwencji choreografia jest aktywnym ćwiczeniem percepcji, ćwiczeniem zmysłów. Choreografia pozwala otworzyć się na doświadczenie fizyczne i emocjonalne. To zbiór metod i strategii performatywnych, umożliwiających wejście w kontakt (z samym sobą, z sytuacją, z innymi) i jego rozwój w wybranym kierunku. Choreografia to studium relacji między ciałem, ciałami, przestrzenią, przedmiotem; miedzy ciałe ,a jego reprezentacją. Choreografia jest wreszcie i przede wszystkim wypowiedzią – estetyczną, autorefleksyjną i polityczną.

 

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?

 

Proponuję pracę nad podstawowymi elementami, z których zbudowany jest taniec (i teatr!): czas, przestrzeń i ruch. Będziemy praktycznie oraz koncepcyjnie rozpoznawać te zagadnienia i separować je od siebie, by móc nimi sprawnie manipulować. Ćwiczenia, które wymagają dużego skupienia, uzupełniam pracą z dotykiem i intuicyjnym tańcem i ruchem. Ważnym polem działania jest również nauka czerpania przyjemności płynącej z ciała i tańca.

 

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

 

 Kiedy spotykam się z performerem, na co dzień pracującym w teatrze (albo w operze), pierwszym zadaniem jest ustalenie wspólnego języka, czyli ustalenie wspólnego zaznaczenia słów. Kolejnym celem jest pokazanie innej logiki działania od tej praktykowanej (u aktorów jest to często logika psychologiczna, w operze – logika muzyki). Wskazując na ciało i inne elementy choreografii, pozwalam performerowi odkrywać nowe źródła działania. Moim celem jest także stworzenie przestrzeni bezpieczeństwa tak, aby performer mógł iść jak najdalej w swoich poszukiwaniach, nie bojąc się oceny i pozwalając sobie na pełną realizację swoich fantazji.

 

 

Uwaga!

4 czerwca, w zastępstwie za Marię Stokłosę, zajęcia poprowadzi Weronika Pelczyńska.

Pojedyncze bilety: 30 zł (do kupienia przed zajęciami w Instytucie Teatralnym);

cena dla uczestników powyżej 60. roku życia to 15 zł (do kupienia w księgarni Prospero w Instytucie Teatralnym)

 

LINK do zakupu biletów

 

Informacje: bilety@instytut-teatralny.pl lub tel. +48 791 877 377

 

***

 

Maria Stokłosa ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jej ostatnie prace to Złote demony, Wylinka, Intercontinental oraz MaMa Perform. Jest autorką ruchu scenicznego do opery Pawła Mykietyna pt. Czarodziejska Góra. Przez kilka lat występowała w spektaklach choreografa Jeremy’ego Wade’a w Berlinie, Brukseli, Nowym Jorku czy Buenos Aires. Tańczyła w m.in. Moving the Mirror Petera Pleyera, Tuning Scores Lisy Nelson, Project Zero Point Sary Shelton Mann. Współtworzyła kolektyw improwizacji muzyki i tańca Melba. Brała także udział w projekcie Action is Primary Meg Foley w Filadelfii.

 

Maria Stokłosa była inicjatorką i opiekunką artystyczną projektów edukacyjnych dla tancerzy i choreografów. Obecnie prowadzi regularne zajęcia z choreografii w Centrum w Ruchu w Warszawie, a także liczne warsztaty w Polsce i zagranicą. Jest prezeską Fundacji Burdąg. przewodniczącą Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca oraz kuratorką cyklu prezentacji choreografii eksperymentalnej Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii w Nowym Teatrze w Warszawie.

 

***

 

Ruch w Instytucie to czteromiesięczny program pilotażowy z Izabelą Chlewińską, Weroniką Pelczyńską, Magdaleną Ptasznik i Marią Stokłosą, skierowany do profesjonalnych aktorów scen tradycyjnych, performerów oraz ludzi teatru, chcących rozwijać swoje umiejętności pracy z ciałem i ruchem. Dwugodzinne zajęcia odbywają w poniedziałki w godzinach porannych.

 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia