ENG
A A A
 listopad 2018 
Fot. materiały organizatorów

Wrocław/XIII Brave Festival: Lukas Avendaño „Requiem for an Alcaraván”

15 lipca 2018 | godz. 21:00 | Wrocław: Teatr Polski, Scena na Świebodzkim, pl. Orląt Lwowskich 20c

Pokaz spektaklu

Meksykański performer, sięgając po autobiograficzne wątki, przywołuje w spektaklach kategorię muxe – kobiecych mężczyzn z rejonu Oaxaca. Indiańską tradycję łączy z elementami kultury queer i zadaje pytania o naturę płciowej tożsamości.


W Tajlandii kathoey, w Albanii virgjineshe, w Indiach hidźra, a wśród Indian z plemienia Zapoteków muxe (czyt. musze) – czyli trzecia płeć. W meksykańskim stanie Oaxaca, a szczególnie w mieście Juchitán de Zaragoza, tacy chłopcy odgrywają role dodatkowych córek swoich matek, wspierając je w obowiązkach domowych i przyjmując role społeczne, emocjonalne i seksualne przypisywane zwyczajowo kobietom. W pojęciu muxe zawiera się homoseksualizm, transseksualizm czy małżeństwo osób tej samej płci. Muxe gotują, haftują, noszą sukienki, malują się i zaplatają warkocze. Zapewne nie bez znaczenia jest, że w tej pełnej archaicznych rytuałów, nieomal matriarchalnej społeczności, kobiety zajmują pozycję bardziej znaczącą od mężczyzn, co wyraźnie odróżnia tę zbiorowość od reszty przenikniętego kultem machismo katolickiego Meksyku. 


Z regionu Oaxaca pochodzi właśnie Lukas Avendaño, który swoją sztukę poświęcił temu, by głos jego szczególnych pobratymców (sióstr?) został usłyszany i przyjęty przez mainstreamową kulturę. Robiąc to, staje się niejako rzecznikiem wszystkich osób, których seksualność i role płciowe są marginalizowane, szuka należnego im miejsca pośród tradycyjnie pojętych zachowań. Artysta łączy w swoich pracach choreografię, słowo, materiały audiowizualne, by poprzez nie opowiedzieć o skomplikowanej, pełnej sprzeczności naturze muxe, których życie rozpięte jest pomiędzy cierpieniem i samotnością a poczuciem dumy i wyróżnienia. Z jednej strony funkcjonują oni w otoczeniu, które zgodnie ze współczesną nomenklaturą nazwalibyśmy „gay-friendly”, mają wsparcie matek i sióstr, z drugiej – nierzadko zmagają się z odrzuceniem przez ojców, niemożnością założenia własnej rodziny i znalezienia odpowiedniej pracy, co często kończy się prostytucją i nadużywaniem narkotyków.


W spektaklu „Requiem for an Alcaraván”, który Avendaño pokaże we Wrocławiu ubrany w tradycyjne stroje zapoteckich kobiet, rytualne indiańskie tańce i obrzędy przeplatają się z wątkami autobiograficznymi i działaniami zapraszającymi publiczność do interakcji. Transpłciowy tancerz przeprowadza widzów przez kolejne etapy w życiu kobiety oraz związane z nimi tradycyjne obrządki i czynności, takie jak zaślubiny i żałoba, rytuały opieki i uzdrawiania oraz Przeistoczenie, nasycając je zmysłowością, a zarazem smutkiem wiecznego niespełnienia. Dusza tancerza symbolicznie wciela się w miejscowego, opiewanego w legendach ptaka, nazywanego po hiszpańsku alcaraván.

 

Spektakl w języku hiszpańskim z polskimi napisami.

 

W ramach festiwalu odbędzie się również spotkanie z artystą.

O spotkaniu

 

Film promocyjny: https://vimeo.com/166718385

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia