ENG
A A A
 wrzesień 2018 

Kraków/Gra z Kantorem: Gisèle Vienne „Kindertotenlieder” – projekcja spektaklu

27 sierpnia 2018 | godz. 18:30 | Kraków: Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, ul. Nadwiślańska 2-4

Film tańca/o tańcu

Na chęć wejścia w dialog z dorobkiem Tadeusza Kantora powoływało się bardzo wielu wybitnych artystów, zarówno z obszaru sztuk wizualnych i filmu, jak tańca i, przede wszystkim, teatru. Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA zaprasza na cykl spotkań Gra z Kantorem poświęcony filmowej prezentacji dorobku wybitnych zagranicznych reżyserów, którzy przyznają się do inspiracji krakowskim artystą.

 

Francusko-austriacka lalkarka, artystka wizualna, choreografka i reżyserka Gisèle Vienne nie tylko pochodzi z całkiem odrębnego artystycznego świata, ale też wydaje się patrzeć w zupełnie innym kierunku niż Tadeusz Kantor. Francuscy krytycy określają jej twórczość jako „Freudowską psychologię w świetle postmodernizmu”. Ta uważna czytelniczka de Sade’a, Sacher-Masocha, Geneta, Bataille’a i Robbe-Grilleta zajmuje się przede wszystkim cierpieniem doznawanym (i zadawanym!) przez dzieci, nastolatków, kobiety; wydaje się, że byłaby wymarzoną inscenizatorką tekstów Witkacego i Schulza.

 

Twórca Teatru Cricot 2 zainspirował jednak Vienne w zupełnie odmienny sposób. Typowe dla tej artystki (która równolegle pracuje nad instalacjami i wystawami dla muzeów i galerii oraz spektaklami dla teatrów i festiwali) środki wyrazy to żywe obrazy i naturalnej wielkości lalki, które sama projektuje i wykonuje. To teatr w pełni tego słowa znaczeniu wizualny, w którym słowo zazwyczaj ulega atrofii do bełkotu, pomroku, jęku, a akcja ma charakter szczątkowy i otwarty. Strumienie obrazów przepływające przez scenę (lub ekran) mają za zadanie pobudzenie wyobraźni widzów, którzy – nawiedzani przez silne poczucie déjà vu – uruchamiają mechanizmy skojarzeniowe, dokonują projekcji własnych lęków i pragnień na scenę.

 

Kindertotenlieder to spektakl o fatalnym splocie erotyki i śmierci, młodości i dążenia do autodestrukcji. Ale jakakolwiek próba przełożenia obrazów na spójną narrację musi skończyć się klęską: w pozbawione twarzy „postaci” wcielają się co chwila inni performerzy, lalki, a nawet roboty. Można jedynie poddać się oddziaływaniu obrazów rodem z koszmarnego, gorączkowego snu.

 

Spektakl zawiera sceny nagości oraz brutalny język.

Pokaz poprzedzony prelekcją dr Anny Róży Burzyńskiej.

Spektakl w języku angielskim z napisami w języku polskim.

Wstęp wolny.

 

Więcej: http://www.cricoteka.pl/pl/gra-kantorem-projekcje-spektakli/

 

 

 

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia