ENG
A A A
 luty 2019 
Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: Thierry Verger „SACRƎ”, Liwia Bargieł „Body Bank”, Bartek Woszczyńśki „After the Past”, Takako Matsuda „Debris of Shadow”

Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: Thierry Verger „SACRƎ”, Liwia Bargieł „Body Bank”, Bartek Woszczyńśki „After the Past”, Takako Matsuda „Debris of Shadow”

7 lutego 2019 | godz. 19:00 | Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

Pokaz spektaklu

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zaprasza na inaugurację swojej działalności w nowej siedzibie na 2019 rok: Mazowieckim Instytucie Kultury. W pierwszy w 2019 roku, spektaklowy wieczór pokazane zostaną aż cztery prace: premierowa SACRƎ w choreografii Thierry’ego Vergera, Body Bank Liwii Bargieł, After the Past Bartka Woszczyńskiego i Debris of Shadow  Takako Matsudy.

 

Program wieczoru

19:00 Oficjalne Otwarcie Wieczoru

 

SACRƎ / premiera

Marek Klajda, Thierry Verger
Czas trwania: 11 min.

 

Body Bank – fragment

Liwia Bargieł

Czas trwania: 12 min.

 

After the Past

Bartek Woszczyński

Czas trwania: 12 min.

 

Debris of Shadow

Takako Matsuda

Czas trwania: 15 min.

 

O spektaklach:

 

SACRƎ

Choreografia:
Thierry Verger
Wykonanie:
Marek Klajda
Muzyka:
Place of the Gods, Estas Tonne
Trailer

 

Dotykam świadomością mojego ciała.
Wchodzę w chwilę, wypełniam, przemieszczam, podążam.
Opowiadać, tworzyć obrazy, nieskończone możliwości.
Dobrze mieć ciało! 
(Nie)doskonałe, niepowtarzalne, (nie)kochane, zbuntowane.
(Nie)uważne, (nie)ograniczone, materialne, (nie)święte.
„Moje ciało”. Kim jestem?

 

Marek Klajda

Na co dzień przedsiębiorca i Konsul Honorowy Republiki Mauritiusu. Jego największa pasja to ruch. Od ponad 30 lat trenuje oraz uczy wushu i qigong. Dwukrotny mistrz Polski wushu. Woził nieustannie swoje córki na tańce. W końcu się tym znudził i pewnego razu po prostu dołączył na zajęcia. I tak już zostało. Zajmuje się kontakt improwizacją oraz techniką Modal Underground, współpracując z Thierrym Vergerem.

 

Thierry Verger

Francuski tancerz, edukator, choreograf. Twórca stylu Modal Underground. W swojej pracy Verger opiera się na stworzonej przez siebie, oryginalnej i eklektycznej technice tanecznej. Czerpie z doświadczeń mistrzów tańca z przeszłości i teraźniejszości, ze sztuk walki i tańca rytualnego. Modal Underground to pomost pomiędzy średniowieczną fantazją a współczesną rzeczywistością. Ten sposób tworzenia choreografii łączy przeciwieństwa: klasyczne linie i barokowe krzywe, zmysłowość i nieokiełznanie. Współpracuje z wieloma znanymi szkołami i teatrami tańca w Europie. Na stałe mieszka, tworzy i uczy w Paryżu.

 

Body Bank

 

Choreografia i wykonanie: Liwia Bargieł
Muzyka i wykonanie: Dominik Strycharski
Video i reżyseria światła: Marta Mielcarek
Dramaturgia i produkcja: Paulina Ozga
Premiera: Teatr X10 w Pradze
Trailer

 

Ciało performerki poddane wzrokowi widza wykonuje działania na scenie, które wpływają na jego fizjologię. Widz obserwuje ruchy performerki, ale nie czuje jej podwyższonego tętna. Może on dostrzec pot na jej czole, ale nie poczuje go na swojej skórze. Widz obserwuje to, co się wydarza z widowni i ma do tego działania dostęp, tylko o tyle, o ile pozwoli na to jego wzrok. W spektaklu performerka także przypatruje się swojemu ciału, ale jej perspektywa jest zupełnie inna niż perspektywa widza. Podejmuje ona zatem próbę spojrzenia na siebie z dystansu, starając się zbadać  zachowania i reakcje swojego ciała, które to na scenie staje się maszyną, posłusznie wykonującą zadania. Dokonuje ona także próby deformacji ciała i zmienia jego formy, tak aby wywoływało one poczucie dziwności. Celem jest przedstawienie ciała jako plastycznego obiektu, które w zależności od położenia, wzroku widza, a w końcu bycia wobec samego siebie zmienia swoje role i przestrzenie. Body Bank jest podróżą w głąb ciała, która rozpoczyna się od skali makro – gdzie ciało dzieli swoje jakości z przestrzenią, przechodzi przez naturalną skalę – gdzie ciało staje się obiektem w przestrzeni, a kończy się na poziomie mikro – gdzie ciało jest połączeniem zależnych od siebie komponentów.

 

W Centrum Sztuki Tańca Liwia Bargieł zaprezentuje krótką formę solową. Praca jest wariacją na temat spektaklu Body Bank.

 

Liwia Bargieł

Tancerka, choreografka, absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Wykłada na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie. W 2012, 2014 i 2016 roku laureatka konkursu Rezydencja/Premiera Klubu Żak w Gdańsku, gdzie stworzyła spektakle O mnie i trochę o Tobie, Love Song i Szron/Frost. Tancerka w spektaklach Przemiany w choreografii Carolin Finn, Hommage a Tadeusz Kantor oraz Dziadek do orzechów w choreografii Mikołaja Mikołajczyka, Family Affair kolektywu Zimmer Frei, Operze kolejowej (Grzegorz Laszuk/Komuna//Warszawa), Sideways Rain Guilherme Botelho, Wolne Gesty (Ula Sickle). Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych Ce bordel formidable/ extravaganza, Joanna Szalona. Królowa, Otello (reż. W. Raźniak), Opowiadanie Brazylijskie (reż. M. Hycnar), Demon Teatru, czyli mniejsza o to (reż. A. Domalik), Wiedźmin (reż. W. Kościelniak), Tragedia Jana X (Teatr Chorea, reż. W. Raźniak). Autorka spektakli teatralnych: Iluminacje, Witzelsucht, Body Bank oraz współautorka spektakli interdyscyplinarnych: Pozycja początkowa-wertykalna, Nullpunkt, Treatise na zamówienie Warszawskiej Jesieni 2016.

 

After the Past

 

Choreografia i reżyseria: Bartek Woszczyński

 

Zaakceptować to znaczy zrozumieć. Spektakl solowy After the Past to wewnętrzna podróż, w której czas ukazany jest jako przestrzeń, pozwalająca na ponowne doświadczenie różnych momentów z przeszłości. Spektakl ten jest próbą odpowiedzi na ponadczasowe pytanie „Kim jestem?” oraz próbą zbadania, jak doświadczenia z przeszłości, budują naszą osobowość. Solo, zabierając publiczność w osobistą i intymną podróż, dotyka skomplikowanego mechanizmu zaakceptowania samego siebie. Solo zostało stworzone podczas rezydencji artystycznej w Korei Południowej Deep in the Mountains, a jego premiera odbyła się w The National Theatre of Korea w Seulu. Do tej pory solo zostało również pokazane w ramach Konkursu Choreograficznego Zawirowania, w wyniku czego otrzymało zaproszenie na festiwal Machol Shalem w Jerozolimie, w Izraelu. W tym roku dostało również zaproszenie na festiwal Dance Bridges w Kalkucie w Indiach.

 

Bartek Woszczyński

Tancerz oraz choreograf, założyciel B’cause Dance Company, absolwent londyńskiej wyższej szkoły The Rambert School of Ballet and Contemporary Dance i wychowanek Formacji Tańca Nowoczesnego LUZ. Bartek tańczył w Formacji Tańca Nowoczesnego LUZ od najmłodszych lat, zdobywając liczne tytuły na mistrzostwach Polski, Europy i świata. Występował z Alternatywnym Teatrem Tańca LUZ w takich spektaklach jak Szkło, Nasza Klasa w PRL-u czy Dziwny jest ten świat. Będąc w Polsce, brał udział w wielu projektach zarówno z dziedziny tańca współczesnego/teatru tańca, jak i bardziej komercyjnych (tj. You Can Dance). Kiedy miał 19 lat, przeprowadził się do Londynu, by rozpocząć naukę w jednej z najbardziej renomowanych uczelni - The Rambert School of Ballet and Contemporary Dance. Jako tancerz miał zaszczyt współpracować z takimi choreografami jak Fotis Nikolaou, Mark Baldwin, Stephanie Thomasen, Gary Clarke, Thomas Bentin, Marie Brolin-Tani, Mari Carrasco, Ashley Lobo, Soodong Jung, Katarzyna Kizior i występować w ich spektaklach w takich krajach jak: Dania, Wielka Brytania, Szwecja, Niemcy, Kanada, czy Cypr. Związany był również z Black Box Dance Company, Białym Teatrem Tańca oraz Teatrem Tańca Zawirowania. Jego choreografie wystawiane były m.in. w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Albanii, Bułgarii, Białorusi oraz Izraelu. Jest choreografem oraz twórcą takich spektakli jak AH07 (z premierą w Sadler’s Wells w Londynie, 2014), The Perfect World (spektakl solowy, który zdobył pierwszą nagrodę w Solo Dance Contest podczas Gdańskiego Festiwalu Tańca, 2013), Release me, not. (z premierą podczas Quinzena de Danca de Almada w Portugalii), czy After the Past (z premierą w Seulu, Korea Płd.). Tworzył choreografie dla Alternatywnego Teatru Tańca LUZ, Warsaw Ballet, Teatru Tańca Zawirowania, YDA | Swindon Dance, YDA | Exeter oraz B’cause Dance Company. Bartek tworzył choreografie oraz ruch sceniczny do wielu produkcji filmowych m.in.: kanadyjski serial The Next Step realizowany przy współpracy z BBC i Temple Dance Productions; On|Off - projekt filmowy realizowany z The Doll - creative agency, na London Fashion Week 2015, a jego ostatni autorski projekt Let’s Talk About It pokazany został na 11 festiwalach w 8 państwach zdobywając The Best Interpretation Award na festiwalu InShadow w Lizbonie, Portugalia. Więcej informacji na stronie www.bartekwoszczynski.com.

 

Debris of Shadow

 

Choreografia i teksty: Takako Matsuda

 

Debris of Shadow to solo z obszaru tańca współczesnego podejmujące temat ludzkich wspomnień.
Wspomnienia śpią w Tobie. Jednak podczas jednej cichej nocy nieoczekiwanie pojawiają się – pełne kolorów, zapachów i kształtów.
Porozmawiaj z nimi. To wspomnienia o Tobie i o Twoich tysiącletnich przodkach.


Solo stanowi część pracy Debris Afloat 2018-2020, zrealizowanej wspólnej z Kinesis Dance Somateatro Dance Company oraz wspólnie z Warsaw Dance Department. Solo ma zostać zaprezentowane w Kanadzie, Warszawie oraz w Tokio.

 

Takako Matsuda

Tancerka tańca współczesnego, choreografka, performerka. Urodziła się w Tokyo w 1978 roku. Ukończyła New York University Tisch School of Art na specjalizacji Taniec w 2001 roku. Praca dla Yoshiko Chuma Dance Company w Nowym Jorku rozpoczęła jej taneczną karierę. W tym czasie założyła grupę performerską Treaders in the Snow z Mana Hashimoto, niewidomym tancerzem i muzykiem z Japonii. Grupa prezentowała swoje prace w Nowym Jorku, Europie, Japonii, np. podczas Edinburg Art Festival, Dublin International Dance Festival, PS122, Puffin Rooms. Jeniffer Danning z „The New York Times” opisywał ich prace jako „magiczne”, a publiczność przyjmowała je z entuzjazmem. W 2001 roku wystąpili w Kazuo Ohno Butoh House. Dotąd Takako korzystała głównie z technik Limóna i Cunninghama, ale wizyta u Kazuo Ohno zainspirowała ją do włączenia elementów Butoh i Budoh (japońskiej sztuki walki, opartej na ekonomice ruchu). W 2003 roku Takako została wysłana na rezydencję do Finlandii z ramienia Cultural Agency of Japan jako reprezentantka kraju w projektach artystycznych. Prezentowała swoje prace w teatrach w Finlandii, uczyła m.in. w Finnish Dance Institute, City Theaters, Thurku Dance Institute. Podjęła współpracę z finlandzkimi zespołami tanecznymi (New Circus Group CIRKO), występowała w całym kraju i we Francji, w Paryżu. W latach 2006-2009 regularnie występowała w całej Skandynawii i w Japonii. W 2008 roku przeprowadziła się do Polski, gdzie pracowała jako tancerka i choreografka Polskiego Teatru Tańca. Od tamtej pory prezentuje się na festiwalach w Polsce, takich jak Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania, czy Międzynarodowy Festiwal Tańca w Bytomiu. W ostatnich latach Takako blisko współpracuje z Warsaw Dance Department jako tancerka i instruktorka, ucząc techniki Limóna w połączeniu z Butoh, Budoh i azjatyckimi stylami pracy z ciałem i ruchem.


----------------------

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12
00-139 Warszawa

 

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2017-2019 (miniaturka)

 

Mazowiecki Instytut Kultury (miniaturka)


Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Partner projektu 2016 i 2019: Mazowiecki Instytut Kultury

 

Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, Teatralia.com.pl, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

 

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu
https://www.mik.waw.pl/
Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa
Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/
Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie

— — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —

Prawa autorskie

Klauzula zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika imprezy organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Każdy uczestnik biorący udział w imprezach organizowanych przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie / CST wyraża zgodę na rozpowszechnianie, w celach promocji CST, swojego wizerunku w filmach i zdjęciach zrealizowanych podczas wydarzeń, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90,poz. 631,z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody uczestnik imprezy organizowanej przez CST informuję organizatora przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

ludzie tańca

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia