ENG
A A A
 czerwiec 2019 
Wrocław: Opera Wrocławska – Wolfgang Amadeusz Mozart „Requiem d-moll” – chor. Jacek Tyski

Wrocław: Opera Wrocławska – Wolfgang Amadeusz Mozart „Requiem d-moll” – chor. Jacek Tyski

19 kwietnia 2019 | godz. 21:00 | Opera Wrocławska | Wrocław

Pokaz spektaklu

W Wielkim Tygodniu, a dokładnie podczas Triduum Paschalnego chrześcijanie kontemplują temat śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. W tych dniach na scenie Opery Wrocławskiej Requiem d-moll, wielkie dzieło wokalno-instrumentalne Wolfganga Amadeusza Mozarta, po raz pierwszy w Polsce wykonane zostanie w formie spektaklu baletowego. Zespół baletowy Opery Wrocławskiej wystąpi w choreografii Jacka Tyskiego, który przeniesie rozważania eschatologiczne na płaszczyznę tańca. Terminy spektakli są nieprzypadkowe – wsłuchanie się w słowa żałobnej mszy (requiem) wzmocnione wymową tańca baletowego ma pomóc nam wejść głębiej w symbolikę tego szczególnego dla chrześcijan czasu i przygotować się do zbliżających się świąt wielkanocnych.

 

Tancerzom towarzyszyć będą śpiewacy: Joanna Moskowicz, Maria Rozynek-Banaszak, Katarzyna Haras-Kruczek, Iryna Zhytynska, Igor Stroin, Aleksander Zuchowicz, Marek Paśko i Tomasz Rudnicki. Chór Opery Wrocławskiej pod kierownictwem Anny Grabowskiej-Borys nie tylko zaśpiewa, ale, zgodnie z koncepcją Jacka Tyskiego, będzie także uczestniczył w wykonaniu warstwy choreograficznej. Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Wrocławskiej pod batutą Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego. Za stronę wizualną spektaklu odpowiadają: Karol Dutczak (scenografia), Otto Bubeniček (kostiumy), Karolina Mełnicka (projekcje wideo) i Olga Skumiał (reżyseria świateł).

 

O spektaklu:

Wszyscy pamiętamy tę scenę: jegomość w czarnym płaszczu i masce składa zamówienie na mszę żałobną u oniemiałego ze strachu Mozarta. Ten, przyjmując propozycję, nie wie jednak, że chodzi o muzykę na jego własny pogrzeb. Miloš Forman w swym filmowym arcydziele Amadeusz przydał diabelskich cech Salieriemu, choć w rzeczywistości Requiem d-moll nie było inspirowane ani przez legendarnie już zawistnego adwersarza, ani przez siły nieczyste.

Potęga i artyzm ostatniego w życiu Wolfganga Amadeusza Mozarta dzieła prowokuje do patrzenia nań ze szczególną uwagą. Requiem d-moll KV 626, jeśli odejść od popularnych kontekstów, jest dziełem głęboko zanurzonym w tradycji chrześcijańskiej, z którego fraz wyziera refleksja o końcu i początku. Requiem zabrzmi w Operze Wrocławskiej w Wielkim Tygodniu, ale w wersji poszerzonej o warstwę baletową. Wielkie dzieło na chór, solistów i orkiestrę wzbogaci choreografia Jacka Tyskiego, który przeniesie rozważania eschatologiczne na płaszczyznę tańca.

 

 

Choreografia: Jacek Tyski

Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski

Scenografia: Kartol Dutczak

Kostiumy: Otto Bubeníček

Reżyseria świateł: Olga Skumiał

Projekcje wideo: Karolina Mełnicka

Przygotowanie chóru: Anna Grabowska-Borys

 

Obsada

 

Balet

 

Partie solowe

Magdalena Ciechowicz, Daniel Agudo Gallardo, Natsuki Katayama, Dajana Kłos

 

Partie solowe:

Remy Lamping, Rina Nishiuchi, Sergii Oberemok, Łukasz Ożga

 

Soliści

 

Sopran

Joanna Moskowicz

 

Mezzosopran  

Iryna Zhytynska

 

Tenor  

Igor Stroin

 

Bas  

Marek Paśko

 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia