ENG
A A A
 kwiecień 2019 
Warszawa: Konferencja „Sztuka i Niepełnosprawność: Przekraczanie granic”

Warszawa: Konferencja „Sztuka i Niepełnosprawność: Przekraczanie granic”

4 kwietnia 2019 - 5 kwietnia 2019 | godz. 09:30 | Warszawa: Akademia Sztuk Pięknych, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39

Konferencja

British Council Polska wraz z Instytutem Muzyki i Tańca, Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego zapraszają na konferencję Sztuka i Niepełnosprawność: Przekraczanie granic, poświęconą zwiększeniu dostępności oraz aktywności osób z niepełnosprawnościami – zarówno artystów, jak i publiczności – w obszarze kultury i sztuki. Konferencja odbędzie się 4-5 kwietnia roku w Akademii Sztuk Pięknych, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, Warszawa.

 

Program konferencji do pobrania: tutaj.

 

PROGRAM KONFERENCJI:

 

4 kwietnia 2019 

m-ce| Akademia Sztuk Pięknych, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39 

 

9.30-10.00   
Przyjazd i rejestracja uczestników

 

10.00-10.30   
Powitania. Przedstawienie planu konferencji

 

10.30-11.20  
Sztuka i niepełnosprawność w Polsce i w Wielkiej Brytanii. Nakreślenie krajobrazu
prezentacja Bena Evansa (British Council) oraz Justyny Lipko-Koniecznej (Teatr 21) i Eweliny Godlewskiej-Byliniak (Instytut Kultury Polskiej UW).
Konferencję rozpoczną dwa wystąpienia, które mają na celu zarysowanie lokalnego kontekstu dla relacji między sztuką i niepełnosprawnością. Ben Evans opowie o rozwoju sytuacji w Wielkiej Brytanii, podczas gdy Justyna Lipko-Konieczna i Ewelina Godlewska-Byliniak przedstawią ewolucję  na polskim gruncie.

 

Wydarzenie towarzyszące: 10.30-12.00 | m-ce: sala 1.01 | Akademia Sztuk Pięknych, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39

Projektowanie uniwersalne dla instytucji kultury – prezentacje i dyskusje
W gronie projektantów, wykładowców, przedstawicieli instytucji i organizacji sektora kultury, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak projektowanie uniwersalne może wspierać dostępność zasobów, wydarzeń i przestrzeni kultury. Jak dobrze zidentyfikować wyzwania i jak projektowanie uniwersalne może pomóc w ich rozwiązywaniu?

Moderator: Ewa Gołębiewska (Zamek Cieszyn)

 

11.30-12.45
Cztery dobre nogi
wykład performatywny Claire Cunningham.

Światowej sławy multidyscyplinarna artystka tańca opowie o swojej drodze artystycznej, a w szczególności o używaniu / nietypowym używaniu oraz badaniu możliwości kul w praktyce scenicznej.

 

12.45-14.00
Lunch

 

14.00-14.50
O barierach i przezwyciężaniu barier – prezentacje i dyskusja | Jo Verrent (Festiwal Unlimited) i Robert Więckowski (Fundacja Kultury bez Barier)

 

14.50-16.00
Dlaczego nikt nie przyszedł? – panel dyskusyjny
Rozmowa wokół przezwyciężania trudności, jakie napotykają osoby niepełnosprawne w uczestniczeniu w wydarzeniach kulturalnych. Jak zwiększyć szanse udziału osób niepełnosprawnych wśród publiczności?

Paneliści: Marcus Dickey Horley (Tate Modern), Monika Dubiel (Fundacja Kultury bez Barier), Jo Verrent (Unlimited), Tomasz Włodarski (Małopolski Instytut Kultury)

Moderator: Agata Etmanowicz (Fundacja Impact, Fundacja Polska Bez Barier)

Podsumowanie: Agata Etmanowicz Orange Warsaw Festival & Fundacja Polska Bez Barier, czyli jak wspólnymi siłami robi się festiwal muzyczny DLA WSZYSTKICH  studium przypadku

 

16.00-16.15
Przerwa

 

16.15-17.00
Niepełnosprawni w kulturze i sztuce – artyści i organizacje w krótkich prezentacjach
Chętni artyści, zgłoszeni przez open call, mają szansę zaprezentować się w krótkich, sześciominutowych prezentacjach w formule Pecha Kucha.

 

5 kwietnia 2019
m-ce| Akademia Sztuk Pięknych, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39, Aula

 

9.30-10.00   
Przyjazd i rejestracja uczestników 

 

10.00-10.15
Sytuacja artystów z alternatywną motoryką i sensoryką w Polsce – wystąpienie Rafała Urbackiego

Kilka słów na temat polskiego rynku pracy artystów sztuk performatywnych z niepełnosprawnościami. Kształcenie, zatrudnienie, status w realizowanych projektach.

 

10.15-12.00
Jak możemy wspierać artystów z niepełnosprawnością? – panel dyskusyjny

Czy dzisiaj bardziej istotne jest stworzenie dużych systemowych narzędzi pomocy czy też lepiej na początku skupić się na powszechnej edukacji i stworzyć katalog dobrych praktyk?

Paneliści: Nadja Dias (niezależna producentka tańca), Joanna Pawlik (niezależna artystka wizualna), Jo Verrent (Unlimited)

Moderator: Filip Pawlak

 

12.00-13.30
Lunch

 

Wydarzenie towarzyszące: 13.00-14.30 | m-ce: sala 1.01 | Akademia Sztuk Pięknych, ul. Wybrzeże Kościuszkowskie 37/39
Taniec i niepełnosprawność – dyskusja moderowana
Spotkanie osób ze środowiska tańca i sztuk performatywnych zainteresowanych tematem tańca i niepełnosprawności. Będziemy rozmawiać o doświadczeniach pracy z ruchem i ciałem, tworzeniu choreografii inkluzywnej i bieżących potrzebach osób z niepełnosprawnościami działających w obszarze tańca i teatru.
Moderator: Sylwia Hefczyńska-Lewandowska (Wydział Teatru Tańca w Bytomiu)

 

13.30-15.00
Dostępność w muzeach i galeriach – prezentacje i dyskusja | Marcus Dickey Horley (Tate Gallery) Hanna Wróblewska (Narodowa Galeria Zachęta)

 

15.00-16.30
Jak możemy wprowadzać zmiany w naszych organizacjach i instytucjach? – panel dyskusyjny

Rozmowie przyświeca pytanie: jak osoby z niepełnosprawnościami  widzowie, twórcy, działacze kultury  zmieniają i rozwijają instytucje i organizacje kultury? Przyjrzymy się konkretnym przykładom i praktykom, różnym podejściom i doświadczeniom: projketom, które zapoczątkowały zmianę lub systemowym działaniom objemującym całą organizację.

Paneliści: Marcus Dickey Horley (Tate Modern), Anna Hryniewiecka (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu), Alicja Knast (Muzeum Śląskie w Katowicach), Hanna Wróblewska (Zachęta  Narodowa Galeria Sztuki), Michał Znaniecki (Fundacja Jutropera)

Moderator: Agata Etmanowicz (Fundacja Impact, Fundacja Polska Bez Barier)

 

16.30-17.00
Podsumowanie konferencji

 

PROGRAM TOWARZYSZĄCY:

 

3 kwietnia 2019
19.00 | m-ce: Teatr Studio, PKiN, Pl. Defilad 

Opera dla Głuchych – spektakl STUDIO teatrgaleria oraz Fundacji 4.99 i Fundacji Automatophone.
Opera dla Głuchych to opowieść o próbach znalezienia wspólnego języka. Historie głuchych i słyszących przez stulecia biegły obok siebie, a ich skrzyżowania zbyt często okazywały się aktami arogancji i przemocy.
(rezerwacja i zakup biletów przez hasło podane w odpowiedzi na zgłoszenie)

  

4 kwietnia 2019 

19.00-21.00 | m-ce: Instytut Teatralny, ul. Jazdów 1
Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3 – spektakl Teatru 21
Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3 to finałowa część teatralnego serialu zrealizowanego przez Teatr 21. Każdy z odcinków serii stanowi samodzielny element, każdy opowiada o jednej wartości, jednym marzeniu. Pracy, miłości, pieniądzach.... Tym razem spotykamy bohaterów w mieszkaniu treningowym.
(rezerwacja i zakup biletów przez hasło podane w odpowiedzi na zgłoszenie) 

 

Program konferencji znajduje się na stronie internetowej każdego organizatora.

Udział w konferencji jest bezpłatny i obejmuje uczestnictwo w panelach oraz catering (przerwy kawowe + wegetariański lunch). Organizatorzy nie pokrywają kosztów podróży ani kosztów noclegu uczestników konferencji.

 

Aby zgłosić się do udziału w konferencji, należy do dnia 25 marca 2019 roku wypełnić ankietę dostępną tutaj.

 

Więcej informacji: pod numerem telefonu: 22 501 70 20, e-mail: justyna.czarnota@instytut-teatralny.pl

 

Claire Cunningham – jedna z najbardziej uznanych i cieszących się międzynarodową renomą artystek niepełnosprawnych w Wielkiej Brytanii. Jako performerka i autorka spektakli współpracuje m.in. z Tanzhaus NRW Düsseldorf oraz z londyńskim Work Place Artist with The Place. Twórczość Cunningham polega na odkrywaniu potencjału własnej specyficznej fizyczności i jednocześnie na świadomym odrzuceniu tradycyjnych technik tańca. Przeżywane na własnej skórze doświadczenie niepełnosprawności jest dla niej materiałem do pracy choreograficznej, ale również punktem wyjścia do refleksji nad połączeniem niepełnosprawności z takimi kategoriami społecznymi, jak wiedza, wartości, związek czy współzależność. Prace Cunningham są różnorodne – od kameralnego indywidualnego show ME (Mobile / Evolution) (2009) po zespołowe 12 wykonane dla Candoco Dance Company (2012). W 2014 r. powstało Give Me a Reason to Live, inspirowane dziełem średniowiecznego niderlandzkiego malarza Hieronima Boscha i rolą w jego pracy, oraz pełnometrażowy show Guide Gods, przedstawiający kwestię niepełnosprawności z perspektywy głównych religii. Nagrodzona jedną z nielimitowanych komisji w 2016 roku stworzyła z choreografem Jess Curtis duet The Way You Look (at Me) Tonight, który od tego czasu koncertował na całym świecie i został wybrany w 2018 roku do Tanzplattform Niemcy oraz nominowany do nagrody Bessie.

 

Nadja Dias – niezależna producentka i konsultantka z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem, współpracująca z organizacjami i artystami takimi jak Candoco Dance Company, Sadler’s Wells, Nigel Charnock, Gecko and Liverpool Biennial. Obecnie Nadja pracuje ze szkocką interdyscyplinarną artystką Claire Cunningham i wspiera zespół tańca współczesnego Joan Cleville Dance. Interesuje się współpracą z artystami i wspieraniem ich w opracowywaniu zrównoważonych modeli produkcji i długoterminowych partnerstw, w zabezpieczaniu finansowania, współfinansowaniu i tworzeniu projektów, realizacji tras spektakli i zarządzaniu. Jako producentka i członkini zespołu kierowniczego Candoco Dance Company i kierowniczego była odpowiedzialna za rozwój i produkcję programów, obejmujących tournee krajowe i międzynarodowe, występy w tradycyjnych i nietradycyjnych sceneriach, rozwój artystów i projekty edukacyjne. Nadja studiowała teatrologię i kulturoznawstwo na Uniwersytecie w Lipsku i uzyskała tytuł B.A. (z wyróżnieniem) w zakresie zarządzania sztuką i rozrywką w Instytucie Sztuk Performatywnych w Liverpoolu.

 

Marcus Dickey Horley – był członkiem zespołu zarządzającego Tate Modern, który opracował procedury i praktyki obowiązujące w tej instytucji od momentu jej otwarcia w maju 2000 roku.  Od tego czasu Tate Modern stała się najbardziej odwiedzaną galerią w Wielkiej Brytanii (5,9 milionów odwiedzających w zeszłym roku). Od 2009 roku Marcus współpracuje z działem edukacji jako kurator programów publicznych, realizujących wydarzenia skierowane do osób z niepełnosprawnościami zarówno w Tate Modern, jak i Tate Britain. Pracuje również z zespołem zajmującym się programami otwartymi, aby udostępnić wydarzenia mainstreamowe osobom z utrudnionym dostępne do kultury i sztuki.

 

Monika Dubiel – dziennikarka, psycholożka i filolożka hiszpańska, osoba niewidoma, konsultantka rozwiązań dla osób z niepełnosprawnością wzroku i moderatorka spotkań poświęconych kulturze i jej dostępności. Od 2016 roku prowadzi szkolenia dla pracowników instytucji kultury poświęcone sposobom udostępniania oferty osobom z dysfunkcją wzroku. W trakcie studiów wielokrotnie wyjeżdżała na stypendia zagraniczne, m.in. do Hiszpanii, Rosji, Portugalii i Stanów Zjednoczonych. Odbyła także praktyki we Włoskim Związku Niewidomych oraz w Ambasadzie RP w USA. Czas wolny wypełnia podróżami, w trakcie których z upodobaniem sprawdza dostępność kultury zarówno w tak odległych zakątkach świata, jak Syberia i Andy, ale i na rodzimym Śląsku czy Podlasiu.

 

Justyna Duda – trzykrotna mistrzyni Polski w tańcu towarzyskim na wózkach w kategorii DUO klasa I. W latach 2001-2016 współpracowała z Polskim Teatrem Tańca. Wystąpiła m.in. w Homo querens (chor. Aleksandra Dziurosz). Wielokrotnie brała udział w projekcie Dancing Poznań. W 2006 roku stworzyła etiudę taneczną, duet z Thierrym Vergerem Like a magnet. Od 2007 roku jest członkinią grupy tańca współczesnego Teatru Tańca Fleks Step. Tańczyła w duecie z Ewą Sobiak w spektaklu Mamy siebie, tylko siebie, również w spektaklu Ra(my) (chor. E. Sobiak) i wielu innych.

 

Agata Etmanowicz – od ponad 10 lat razem z Fundacją Impact inspiruje i pomaga organizacjom kultury odczarować codzienną pracę dzięki usytuowaniu publiczności w sercu wszystkich ich działań (zarażając je radością pracy zgodnie z koncepcją audience development!). Z Fabryką Sztuki w Łodzi współtworzy ART_INKUBATOR, wzmacniając rozwój sektora kreatywnego międzynarodowo oraz lokalnie – poprzez wsparcie pierwszych kroków stawianych przez łódzkich kreatywnych przedsiębiorców. Z Fundacją Polska Bez Barier zajmuje się dostępnością – w każdym wymiarze i obszarze: ulic, budynków, usług, produktów, wydarzeń, ale przede wszystkim budząc wyobraźnię. Wiernie kibicuje rugby na wózkach, przede wszystkim Warszawskiej Drużynie Rugby na Wózkach 4 Kings, której jest wolontariuszką. Ostatnio głównie „buduje publiczność” innym, ale przez wiele lat wymyślała i realizowała własne działania artystyczne oraz produkowała „cudze”. 

 

dr Ewelina Godlewska-Byliniak – kulturoznawczyni, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na UW (2006), doktorat obroniła na podstawie rozprawy Teatr radio-logiczny Tymoteusza Karpowicza w Instytucie Kultury Polskiej UW (2011), obecnie adiunktka w Zakładzie Teatru i Widowisk IKP. Autorka książek Tadeusz Kantor: sobowtór, melancholia, powtórzenie (2011) oraz Teatr radio-logiczny Tymoteusza Karpowicza (2012). Współredaktorka tomu Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie (2017) oraz Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu (2018). Obecnie jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kategorii niepełnosprawności w teatrze i widowiskach XX wieku.

 

Ewa Gołębiowska – współinicjatorka i dyrektorka Zamku Cieszyn, pierwszego regionalnego ośrodka w Polsce promującego dizajn wśród firm oraz w sektorze publicznym. Zamek wspiera innowacyjne przedsięwzięcia w wielu dziedzinach życia, nie tylko biznesie, sam będąc unikalnym przykładem połączenia historii i nowoczesności. Ze znanych wydarzeń, które rozwijają się dzięki jej inspiracji należy wyróżnić Dizajn w Przestrzeni Publicznej – organizowaną corocznie międzynarodową konferencję i wystawę nt. najciekawszych rozwiązań związanych m.in. z dostępnością, bezpieczeństwem, mobilnością, miejską zielenią czy ograniczeniem odpadów. Aktywna uczestniczka wielu europejskich sieci współpracy, w tym  EIDD Design for All – organizacji działającej na rzecz poprawy jakości życia poprzez wdrażanie zasady projektowania dla wszystkich, której przewodniczyła w latach 2013-2017. Moderatorka działań lokalnych, które w globalnej sieci Human Cities uzyskują wymierne wsparcie i międzynarodową promocję. Jest ekspertem PARP w obszarze wzornictwa. Autorka licznych artykułów i bloga, jurorka, moderatorka warsztatów i dyskusji na temat projektowania uniwersalnego i roli projektantów w życiu społecznym.

 

Sylwia Hefczyńska Lewandowska – tancerka, choreografka, pedagożka. Wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Prodziekan na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Wieloletnia tancerka i kierownik artystyczny zespołu Śląskiego Teatru Tańca w Bytomiu (1995-2012).  Od ponad 20 lat bierze udział w festiwalach krajowych i zagranicznych prezentując swój dorobek taneczny, pedagogiczny, bądź choreograficzny (Międzynarodowa Konferencja Tańca Współczesnego i Festiwal Sztuki Tanecznej w Bytomiu, Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu, Międzynarodowe Spotkania Teatrów Tańca w Lublinie, Festiwal Teatralny w Avignon, Festiwal Interface w Kalkucie, Festiwal Tańca w Guandong w prowincji Kanton w Chinach, Tanzmesse w Duseldorfie i in.). Współpracuje z teatrami, instytucjami kultury, fundacjami (m.in. Wydział Tańca Swarthmore College w USA, Pekińska Akademia Tańca w Chinach, Centrum Scenografii Polskiej, Teatr Śląski w Katowicach, Fundacja Iskierka). Ważną część jej działań artystycznych i pedagogicznych stanowią projekty społeczne realizowane z osobami ze środowisk wykluczonych. Jest prowadzącą i reżyserką w projekcie edu.DANCE realizowanym w Teatrze Małym w Tychach, łączącym na scenie osoby z niepełnosprawnościami oraz studentów Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.

 

Anna Hryniewiecka  historyczka sztuki,  absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Adama Mickiewicza oraz  studiów podyplomowych z Zarządzania Przedsiębiorstwem na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu,  od 1999 roku zastępca dyrektora ds. programowych Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, od 2012 roku dyrektor tej instytucji.  Od 1992 roku pracowała jako sekretarz redakcji i  dziennikarz w  Radiu „S” – pierwszej w Poznaniu prywatnej rozgłośni radiowej, a następnie w poznańskim oddziale Telewizji Polskiej , gdzie realizowała m.in. reportaże i programy dokumentalne. W latach 2000-2006  pełniła funkcję rzecznika prasowego Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta. Była jedną z inicjatorek powstania Sztabu Antykryzysowego na rzecz poznańskiej kultury, a następnie  organizatorek Poznańskiego Kongresu Kultury. Jako dyrektorka Centrum Kultury ZAMEK doprowadziła do ukończenia modernizacji wschodniego skrzydła tej dawnej rezydencji cesarskiej, a następnie wprowadziła program „Nowego Otwarcia” poszerzając i intensyfikując program ZAMKU  i znacząco zwiększając liczbę jego aktywnych odbiorców.

 

Alicja Knast – Dyrektor Muzeum Śląskiego w Katowicach od lipca 2014 roku. Muzykolog, od 1995 roku związana z sektorem muzealnym. Karierę zawodową rozpoczęła w Muzeum Narodowym w Poznaniu, a następnie m.in. jako główny kurator Muzeum Fryderyka Chopina (2009-2012) i Dyrektor Generalny Wystawy Głównej w Muzeum Historii Żydów Polskich (2012-2014). W latach 2014-2016 była dyrektorem Muzeum Górnośląskiego w Bytomiu. Wykładowca na London Metropolitan University (2005-2006) oraz pracownik naukowy University of Plymouth (2005-2008). Stypendystka m.in. Museumvereniging w Amsterdamie oraz Metropolitan Museum w Nowym Jorku. Członkini międzynarodowych organizacji zrzeszających muzealników, w tym Międzynarodowej Rady Muzeów, a także rad muzealnych w Muzeum Zamkowym w Pszczynie, Narodowego Instytutu im. Ossolińskich we Wrocławiu i Rady Programowej Galerii „Rondo Sztuki” Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Przewodnicząca Rady Muzealnej Muzeum Miejskiego w Tychach. Od 2015 roku członkini Rady ds. Muzeów przy Ministrze Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka publikacji z dziedziny instrumentologii, psychologii muzyki oraz strategii uczenia się implicite i muzealnictwa. Odznaczona przez Króla Szwecji Karla Gustawa Orderem Pierwszej Klasy „Royal Order of the Polar Star” (2011), laureatka Nagrody im. Cypriana Norwida (2011), nagrodzona Red Dot Award wraz z Ico Migliore i Marą Servetto (2011) oraz odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2015).

 

Justyna Lipko-Konieczna – dramaturżka, pedagożka i badaczka teatru, feministka. Absolwentka Wiedzy o Teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie oraz studiów doktoranckich w IKP UW. Współtwórczyni programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, IKP UW), na których prowadzi zajęcia. Od 2012 roku dramaturżka Teatru 21, w którym łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów nad niepełnosprawnością. Razem z Eweliną Godlewską-Byliniak jest redaktorką książki 21 myśli o teatrze oraz dwóch monografii naukowych Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie i Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu.

 

Filip Pawlak – absolwent produkcji filmowej w Katowickiej Szkole Filmowej (WRiTV UŚ), studiów podyplomowych Mediacja Sztuki Współczesnej na ASP Wrocław, a aktualnie student węgierskiego Uniwersytetu Sztuk Filmowych i Teatralnych w Budapeszcie (SZFE). Związany ze śląskim środowiskiem tanecznym i teatralnym (Teatr Rozbark w Bytomiu, Wydział Teatru Tańca AST, Inqubator Teatralny, grupa BesKitu, Teatr Rozrywki w Chorzowie, Teatr Śląski w Katowicach), performer w projektach partycypacyjnych Rafała Urbackiego (Gatunki Chronione, Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci), aktywista i dziennikarz lokalny, wolontariusz akcji społecznych, kierownik produkcji kilkunastu filmów krótkometrażowych i etiud studenckich, inicjator i producent wydarzeń artystycznych. Aktualnie zawodowo związany z marketingiem i managementem kultury.

 

Joanna Pawlik – artystka sztuk wizualnych, edukatorka, arteterapeutka, mieszka i pracuje w Krakowie. Absolwentka krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych (studia na Wydziale Malarstwa w latach 1994-1999, w 2018 roku uzyskała tytuł doktora na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, fotografią, wideo, performansem i reżyserią koncertów muzycznych. Twórczość Joanny Pawlik oscyluje pomiędzy zagadnieniami społecznych mechanizmów wykluczenia a osobistymi przestrzeniami odczuwania. W swoich pracach o dużym potencjale krytycznym m.in. video Balans czy Schody artystka bada granice własnego ciała, rozpracowuje pojęcie normy społecznej. W ostatnich latach specyfiką twórczości Joanny Pawlik jest współpraca z artystami – amatorami, z którymi realizuje swoje projekty, takie jak koncert Nie wasz się pisać czy recital Podnoszę lampę w stronę złotych drzwi (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), wystawy Myślę, że jesteś dziwny i bardzo Cię lubię (Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie), Czy to jest nierealny taki plan? (Galeria Supermarket Sztuki/ Galeria Wizytująca w Warszawie) oraz Schron bojowy (Muzeum Współczesne we Wrocławiu).

 

Rafał Urbacki – reżyser, choreograf, performer, antropolog. Studiował reżyserię dramatu w PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Edukację taneczną rozpoczął w Integracyjnym Teatrze Tańca „Kierunek”. Uczeń Iwony Olszowskiej. Dwukrotny stypendysta MKiDN w dziedzinie literatury i aktywności obywatelskiej, ArtStation Foundation by Grażyna Kulczyk /SoloProjekt 2010/ i Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultura. Autor ok. 60 działań performatywnych ze społecznością, autobiograficznych, spektakli, choreodokumentów: Mt 9,7; W Przechlapanem; Kształt rzeczy. O węglu i porcelanie; Gatunki chronione, Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci; Jaram się; Erynie niech zostaną za drzwiami. Realizował produkcje dla Narodowego Teatru Starego w Krakowie, Instytutu Teatralnego w Warszawie, Starego Browaru w Poznaniu, Muzeum Śląskiego i Teatru Śląskiego w Katowicach. Współpracował jako choreograf teatralny z Moniką Strzępką, Rafałem Rychcikiem, Katarzyną Kalwat. Autor choreografii w dokumencie kreacyjnym J. Wójcik Symfonia Fabryki Ursus. Wykładowca w IKP UW na kierunkach pedagogika teatru i sztuki społeczne. Trzykrotny beneficjent programów IMiT Scena dla tańca. Przez ponad 11 lat poruszał się wyłącznie przy użyciu wózka inwalidzkiego. Dzięki pracy z technikami świadomościowymi dla tancerzy nauczył się chodzić. Obecnie jest już osobą terminalnie chorą. Przygotowuje premierę solo w Komunie/Warszawa oraz wydanie nowej książki o charakterze performatywnym.

 

Jo Verrent – wierzy, że słowo „różny” znaczy „inspirujący”, a nie „rozbieżny”. Zajmuje się sztuką i kulturą na poziomie strategicznym, opierając się na przekonaniu, że różnorodność wzbogaca, zmieniając strategię w praktyczne działania. Główna producentka brytyjskiego Unlimited – największego na świecie festiwalu i systemu wsparcia dla artystów z niepełnosprawnościami (http://www.weareunlimited.org.uk). To program realizowany przez Shape and Artsadmin we współpracy z takimi organizacjami, jak Arts Council England, Arts Council Wales, Southbank Centre, Tramway, Spirit of 2012 i British Council. Jo. Zrealizowała z Luke’m Pellem instalację video Take me to bed, którą wygrała Festiwal Limerick Light Moves i która podróżuje po świecie. We współpracy z Sarah Pickthall powstało SYNC, instalacja badająca wzajemne zależności pomiędzy niepełnosprawnością i przywództwem w Wielkiej Brytanii, Australii i Korei. Jest członkinią Northern Advisory Panel (panelu konsultacyjnego krajów Europy północnej) dla Arts Council England i regularnie doradza w sprawach związanych z dostępnością.

 

Robert Więckowski – dziennikarz, doktorant kulturoznawstwa i literaturoznawstwa, związany z SWPS Uniwersytetem Humanistyczno-społecznym i UKSW, badacz literatury polskiej i dyskursu memorialnego w kontekście przeszłości polsko-żydowskiej, badacz literatury popularnej oraz, obserwowanych w literaturze i w zachowaniach społecznych, przejawów dialogu międzykulturowego, teoretyk audiodeskrypcji tworzonej do dzieł plastycznych, współautor Zasad tworzenia audiodeskrypcji. Od 2009 roku konsultant skryptów AD przygotowywanych do filmów, spektakli teatralnych i wystaw muzealnych. Trener prowadzący warsztaty z obsługi widza z niepełnosprawnością w instytucjach kultury i z tworzenia audiodeskrypcji.

 

Tomasz Włodarski – filozof z doświadczeniem w zarządzaniu; studiował w Krakowie i Cambridge w Wielkiej Brytanii. Pracował dla jednostek samorządu lokalnego w Wielkiej Brytanii oraz dla organizacji sektora pozarządowego w Polsce. Obecnie jest zastępcą dyrektora Małopolskiego Instytutu Kultury w Krakowie (MIK), gdzie wspiera działania strategiczne i rozwojowe instytucji. Z ramienia MIK, odpowiada także za realizację projektu Małopolska. Kultura wrażliwa  promującego zasady otwartości instytucji kultury na potrzeby szerokiego grona odbiorców. Inicjatorem projektu jest Zarząd Województwa Małopolskiego. W życiu i pracy ceni zdrowy rozsądek i racjonalizm.  

 

Hanna Wróblewska – historyczka sztuki, kuratorka. Od 2010 roku dyrektorka Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki i komisarz Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji.

 

Michał Znaniecki – reżyser, dramaturg, scenograf i pedagog. Autor ponad 200 spektakli, pracuje na najważniejszych scenach operowych całego świata, między innymi we Włoszech, Francji, Irlandii, Hiszpanii, Polsce, Argentynie, Urugwaju czy Kubie. Wyspecjalizował się w megaprodukcjach plenerowych, które realizował między innymi na stadionach, wyspach i w parkach – między innymi współpracując z Israeli Opera na pustyni w Masadzie.Szczególne miejsce w jego dorobku artystycznym zajmują projekty teatralne, edukacyjne i angażujące grupy wykluczone społecznie, za które był wielokrotnie nagradzany, między innymi medalem Regionu Puglia za zasługi artystyczne i społeczne czy w 2016 r. Doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie "nieupowszechniania kultury", razem z utworzoną przez siebie Fundacją Jutropera. Jest pomysłodawcą Głosu wykluczonych  cyklu warsztatów, spektakli i widowisk plenerowych angażujących różne grupy społeczne.

 

Katarzyna Żeglicka – queer kobieta z niepełnosprawnością, feministka i aktywistka na rzecz praw kobiet z niepełnosprawnościami, współzałożycielka i prezeska stowarzyszenia kobiet z niepełnosprawnościami  Strefa Wenus z Milo; członkini rady Fundacji Autonomia. Od 15 lat działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami w imię zasady „Nic o nas bez nas”. Ukończyła Kurs Podstaw Choreografii pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. Autorka etiudy Rezonans kontrastu oraz współtwórczyni i współwykonawczyni spektaklu Poruszenie. Z zamiłowania performerka oraz trenerka samoobrony i asertywności dla dziewcząt i kobiet – WenDo. Z wykształcenia animatorka kultury i doradczyni zawodowa. Uczestniczka Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

 

Patronat medialny: TVP Kultura

 

 

 

ludzie tańca

 

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia