ENG
A A A
 wrzesień 2019 

Nowa Sól/Ogólnopolski Festiwal Teatrów Tańca „Sfera ruchu 2019” – warsztaty

23 marca 2019 | godz. 09:00 | Nowa Sól: Nowosolski Dom Kultury, ul. Piłsudskiego 49. Warsztaty 9.00-15.15.

Warsztaty

Pracownia Teatru Tańca zaprasza uczestników Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Tańca Sfera ruchu 2019 na warsztaty, które poprowadzą Gosia Mielech i Anna Piotrowska. Gosia Mielech rozpocznie zajęciami z GoPiYogi (Gosia Pilates Yoga), czyli specjalnego sposobu pracy z ciałem, łączącego vinyasa jogę oraz pilates z elementami baletu, gaga, propriocepcji, tańca współczesnego, body conditioning oraz innych form ruchowych, po których poprowadzi warsztat Gaga, czyli języka ruchowego opracowanego przez Ohada Naharina i stosowanego w codziennym treningu i praktyce tanecznej Batsheva Dance Company. Anna Piotrowska zaprasza uczestników na zajęcia ONEBODY SPACE – warsztat łączący taniec współczesny i improwizację.  

 

Warsztaty będę odbywać się w sobotę 23 marca w Nowosolskim Domu Kultury (godz. 9.00-15.15).

 

Program warsztatów: 

 

GoPiYoga z Gosią Mielech: godz. 9.00-10.00

Gaga z Gosią Mielech: godz. 10.45-12.00 i 12.30-13.45

ONEBODY SPACE z Anną Piotrowską 12.30-13.45 i 14.00-15.15

 

GoPiYoga – Gosia Pilates Yoga – to sposób pracy z ciałem, który inspiruje do zmian i rozwoju. Ruch, który wycisza umysł, ożywia ciało i przywraca równowagę. GoPiYoga to fuzja vinyasa jogi oraz pilatesu; do praktyki wplatane są elementy baletu, gaga, propriocepcji, tańca współczesnego, body conditioning oraz innych form ruchowych. Zajęcia budują wspaniałą siłę fizyczną, budzą świadomość ciała, a także otwierają serce, dzięki czemu można uzyskać stan głębokiego spokoju i kontaktu ze sobą. Ruchy połączone są w energetyczne, płynne sekwencje, dzięki którym uczestnicy rozwijają siłę, elastyczność, wytrzymałość, balans oraz zwinność i koordynację. Gosia zachęca uczniów, aby odważyli się opuścić swoją strefę komfortu, zachowując przy tym swoją indywidualność i niezależność podczas praktyki. GoPiYoga powstała po to, aby dzielić się z uczestnikami ogromną pasją i miłością do ruchu oraz aby odkrywać nieograniczone możliwości ciała i umysłu.

 

Gaga jest językiem ruchowym opracowanym przez Ohada Naharina i stosowanym w codziennym treningu i praktyce tanecznej Batsheva Dance Company. Język Gaga jest nieustannie rozwijany i pogłębiany, opiera się na przekonaniu, że ruch ma leczącą, dynamiczną i nieustannie zmieniającą się moc. Gaga jest nowym sposobem zdobywania wiedzy i samoświadomości przez ciało. Oferuje sposób odkrywania i wzmacniania ciała oraz zwiększania elastyczności, pewności siebie i zakresów ruchu, jednocześnie uwalniając zmysły i wyobraźnię. Gaga podnosi świadomość własnych fizycznych słabości, przebudza odrętwiałe obszary ciała, obnaża fizyczne zafiksowania i oferuje sposoby ich eliminacji. Praca ta wzmacnia instynktowny ruch, łączy ruch świadomy z nieświadomym, pozwala na doświadczanie swobody i przyjemności w sposób prosty, w przyjemnej przestrzeni, w wygodnym ubraniu, przy muzyce, każdy w indywidualnym ruchu z innymi. Gaga/dancers to codzienny trening tancerzy Batsheva Dance Company, zajęcia te są także prowadzone dla tancerzy na całym świecie. Zajęcia gaga/dancers są otwarte dla profesjonalnych tancerzy oraz zaawansowanych studentów tańca powyżej 16. roku życia. Cechuje się specyficzną terminologią i zadaniami, które są częścią wiedzy i umiejętności potrzebnych tancerzom.

 

ONEBODY SPACE to warsztaty, które łączą ze sobą taniec współczesny i improwizację taneczną. Głównym zadaniem jest praca nad pogłębianiem świadomości ciała i aktywna obserwacja siebie samego w ruchu (objective body, out of my CRITIC). Istotna jest zawsze obserwacja uczestników zajęć i zlokalizowanie ich potrzeb cielesnych i energetycznych. Wnikliwa obserwacja powoduje jednoczesną reakcję i kreację zajęć. Piotrowska w swoich zajęciach często odnosi się do pracy nad centrum ciała, szukając nowych rozwiązań nad uaktywnianiem go. Istotnym elementem jest praca z podłogą, która pozwala w późniejszym etapie zajęć używać z większą świadomością całego ciała w przestrzeni. Praca z ciężarem ciała, szukanie przepływu ruchu i definiowania, w których momentach taniec ma szansę zaistnieć w ciele poruszanym, poruszonym i poruszającym się. Ważna jest również praca z energią i zaangażowaniem całego ciała onebody.

 

Prowadzące: 

 

Gosia Mielech – tancerka, choreografka, nauczyciel Gaga oraz pedagog tańca. Jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu. W latach 2007-2012 była solistką w Polskim Teatrze Tańca. Tańczyła w całym repertuarze Polskiego Teatru Tańca; współpracowała z takimi choreografami, jak: Ohad Naharin, Yossim Berg, Jacek Przybyłowicz, Yoshifumi Inao, Ewa Wycichowska, Gunhild Bjørnsgaard, Paulina Wycichowska, Thierry Verger. Związana jest z DanceLab – projektem artystycznym, który założyła w 2012 roku. Przez lata istnienia DanceLab, stworzyła dla zespołu kilka spektakli, które prezentuje zarówno w Polsce, jak i na świecie. Otrzymała nagrodę „Najbardziej abstrakcyjna idea” podczas Festiwalu Licht. Blicke w Norymbergii, gdzie zaprezentowała swoje dwa spektakle. Współpracowała z duetem izraelsko-holenderskim Uri Ivgi & Johan Greben, tańcząc zarówno w jego nowych produkcjach, jak i w istniejącym repertuarze. Jest artystycznie zaangażowana w różne, interdyscyplinarne projekty artystyczne, m.in. jako wykonawczyni, choreografka, a także sprawuje opiekę artystyczną nad teledyskami muzycznymi oraz sesjami zdjęciowymi. Współpracuje z takimi artystami, jak: Ray Wilson, Apparat oraz dj An On Bast. Uczy swojego repertuaru DanceLab na licznych festiwalach w Polsce i na świecie. Prowadzi warsztaty z Gaga, tańca współczesnego, improwizacji w Nowej Zelandii, Niemczech, Szwecji, Norwegii, Polsce, Szkocji, Francji, Austrii, Tajlandii, Izraelu.

 

Anna Piotrowska – choreografka, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, tancerka, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca – eferte, założycielka mufmi w Warszawie (1995 roku). Stworzyła ponad 110 autorskich choreografii i przedstawień. Doktorantka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej, Muzyki Kościelnej, Rytmiki i Tańca. W napisanej rozprawie doktorskiej pt.: Proces, konstrukcja, struktura  przestrzenią zależności teatru i tańca na przykładzie spektaklu dyplomowego studentów PWST WTT pt.: TRANSDYPTYK. Piotrowska przygląda się m.in. pracy procesowej, roli improwizacji i emocji w tworzeniu ruchu, jak również zgłębia kreację postaci w teatrze tańca. Obecnie jest pedagog Akademii Muzycznej  w Łodzi, Katedra Musicalu i Choreografii. Od 2014 roku jest kierownikiem zespołu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK, współpracowała z izraelsko-holenderskim duetem choreograficznym Ivgi&Greben. Otrzymała nagrodę Województwa Śląskiego „Złotą Maskę 2016” za całokształt pracy, za reżyserię i choreografie spektakli dla Teatru ROZBARK w 2015 roku. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych, laureatka SoloDuo Dance Festival (Budapeszt 2005/2006), wielokrotnie juror SoloDuo, stypendystka British Council Awards 2004 – Young Polish Arts Entrepreneur. Reżyser ruchu w teatrach dramatycznych, zrealizowała autorskie produkcje dla Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu, Wrocławskiego Teatru Pantomimy, pedagog w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Zrealizowała kilka przedstawień międzynarodowych: Walk_2_corner, HUG (Węgry), Laka la Mnija in the field of half of sth, Cold Fish (Norwegia), CoCo_Klimt (Słowacja), or Clitoris Landscape (close to gate No. 5) (Włochy), Recording Fields (Niemcy). We wrześniu 2015 roku spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie! zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie i Nagrodę Główną 3. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Spektakl bless the king_nieliryczna pieśń otrzymał nagrodę na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku. Artystycznie zainteresowana jest improwizacją i pogłębianiem świadomości ciała i umysłu jako narzędzia zwielokrotnionej, wielofunkcyjnej obserwacji. Poszukuje relacji obiektywnego ciała w kategorii, którą nazwała „onebodyspacerecognizer”. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniem pracy procesowej, odkrywając m.in. narzędzia zgłębiające laboratoryjną pracę nad tekstem, kreacją postaci, jak również wzmacniając doświadczenia w podwyższonych stanach ciała i umysłu, poprzez działanie na  wyobrażeniach i emocjach, które wpływają na kreację ruchu i poszukiwanie kanałów energetycznych uwalniających sam taniec.

 

*** 

Sfera ruchu to inicjatywa zapoczątkowana przez Annę Piotrowską (Bytom) oraz Marka Zadłużnego (Zielona Góra), zrealizowana po raz pierwszy w 2010 roku w Zielonej Górze pod nazwą Space. Od początku miała ona na celu prezentację spektakli oraz integrację środowiska związanego z obszarem szeroko pojmowanego polskiego teatru tańca. Otwarta formuła nie przewidywała szczególnych ograniczeń, dzięki czemu z powodzeniem zaprezentowali się np. tancerze z Nigerii (duet „FranklySpeaking”), którzy zdobyli główną nagrodę na pierwszej edycji Space. Każda odsłona przynosiła zmiany wynikające z przeobrażającej się rzeczywistości polskiej kultury tańca. Zrezygnowano z formuły konkursowej. Nawiązanie współpracy z Gabrielą Keller-Janus i jej Teatrem Tańca Enza ze Słupska oraz z Joanną Miś-Fudali i Teatrem Tańca Akro oraz Projektem PańFu z Torunia zaowocowało powołaniem dynamicznie rozwijającej się sieci festiwali pod wspólną marką Sfera ruchu. Obecnie wydarzenie ma charakter kuratorski i skierowane jest do środowiska zajmującego się tańcem zarówno zawodowo, jak i niezawodowo, lecz profesjonalnie. Ideą jest wykreowanie przestrzeni dla zespołów oraz twórców, którzy oddają siebie dla tańca, choć wykonują na co dzień inną profesję.

 

Hasło przewodnie najbliższej edycji Sfery ruchu to „Tribute to IMPRO”, będące nawiązaniem do tradycji Zielonej Góry związanej z improwizacją i Festiwalem Improwizacji, organizowanym dawniej przez Pawła Matyasika.

 

Więcej informacji o festiwalu:

Facebook: https://www.facebook.com/sferaruchu/

Na stronie wydarzenia: https://www.facebook.com/events/2324397254274765/

Na profilu festiwalowym na IG: https://www.instagram.com/sferaruchu/ (@sferaruchu)

 

Główny organizator:

Młodzieżowe Centrum Kultury i Edukacji „Dom Harcerza” im. J. Korczaka w Zielonej Górze
Ośrodek Praktyk Choreograficznych (stowarzyszenie)

 

Współorganizatorzy:

Nowosolski Dom Kultury

Regionalne Centrum Animacji Kultury w Zielonej Górze

 

Patroni medialni:

taniecpolska.pl, e-teatr.pl, teatralny.pl, Dziennik Teatralny, kwartalnik Taniec, Gazeta Lubuska, radio Index

 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ludzie tańca

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia