ENG
A A A
 sierpień 2019 
Wrocław/Opera Wrocławska: „Gra w karty / Święto wiosny” – chor. Jacek Przybyłowicz / Ivgi&Greben

Wrocław/Opera Wrocławska: „Gra w karty / Święto wiosny” – chor. Jacek Przybyłowicz / Ivgi&Greben

11 października 2019 | godz. 19:00 | Opera Wrocławska | Wrocław

14 marca 2020 | godz. 19:00 | Opera Wrocławska | Wrocław

15 marca 2020 | godz. 18:00 | Opera Wrocławska | Wrocław

26 marca 2020 | godz. 19:00 | Opera Wrocławska | Wrocław

28 marca 2020 | godz. 19:00 | Opera Wrocławska | Wrocław

Pokaz spektaklu

Opera Wrocławska zaprasza na wieczór składający się z dwóch baletów do muzyki Igora Strawińskiego Gra w karty / Święto wiosny. Mimo różnej treści, obydwa dzieła łączy jedna historia – oba poniosły fiasko podczas swoich premier, jednak oba przetrwały próbę czasu. Święto wiosny zostało uznane za jedno z największych arcydzieł, które zmieniło bieg historii muzyki i tańca. Premiera łączy w oryginalny sposób dwie kompozycje, z choreografiami przygotowanymi przez Jacka Przybyłowicza (Gra w karty) i duet Ivgi&Greben (Święto wiosny). Dwie różne estetyki, pozwalające zespołowi baletu zaprezentować się w odmiennych stylach, wymagających różnych umiejętności technicznych i scenicznych.  

 

O spektaklach: 

Według oryginalnego libretta Gra w karty to metaforyczna opowieść o przewrotności życia, w którym nawet najsilniejsi mogą zostać pokonani przez słabsze jednostki. Święto wiosny z kolei czerpie z legend o pogańskich wierzeniach Rusi. Twórcy wrocławskiej premiery odchodzą od oryginalnych fabuł, przeszczepiając muzykę Strawińskiego na grunt współczesnych i uniwersalnych płaszczyzn, podejmując dialog z wymagającą partyturą oraz historią tych dzieł. Gra w karty Święto wiosny  gra i rytuał, gra jako rytuał, rytuał jako gra...  

 

Dyrygent: Sebastian Perłowski

Choreografia (Gra w karty): Jacek Przybyłowicz

Choreografia (Święto wiosny): Uri Ivgi i Johan Greben

Reżyseria świateł: Paweł Murlik

Projekcje multimedialne (Gra w karty): Ewa Krasucka

Adaptacja scenografii (Święto wiosny): Karol Dutczak

 

Bilety w cenie 50-150 zł do kupienia online i w kasie Opery (informacje o godzinach otwarcia: tutaj)

 

Sebastian Perłowski – ukończył z wyróżnieniem wydziały Dyrygentury Symfoniczno-Operowej w klasie prof. Jana Wincentego Hawela oraz Kompozycji adt. Dariusza Janusawa Instytucie Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Swoje umiejętności doskonalił w Jarvie Academy oraz pod okiem takich mistrzów jak: Jorma Panula, Jin Wang, Adrian Gnam czy Yuri Simonov. Jest Laureatem wielu nagród, m.in. I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Atlancie, I Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Cordobie, II Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim „Concurso Jovens Maestros” w Lizbonie, II Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy. Jest również półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego „Lovro von Matačić” w Zagrzebiu. Sebastian Perłowski został również nominowany do nagrody krytyków muzycznych i publiczności „Najlepszy Dyrygent Opery Krakowskiej ostatnich pięciu lat” oraz do jednej z najbardziej prestiżowych nagród – Nestle Salzburg Festival Conducting Award. W roku 2017 w plebiscycie prasowym został wybrany Osobowością Roku 2017 w Krakowie w kategorii kultura oraz Osobowością Małopolski 2017 w tej samej kategorii. Współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie takimi jak: Sinfonia Varsovia, HK Philharmonic, NOSPR, Metropolitana de Lisboa, Sevilla Symphony Orchestra, The Hong Kong Chinese Orchestra czy The George Enescu Philharmonic Orchestra Bucharest oraz z światowej klasy solistami – Julius Berger, Jose Cura. Na swoim koncie ma nagrania dla wytwórni ECM, Warner Classics, DUX, czy Kameny. W 2016 roku pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Na co dzień jest dyrektorem artystycznym agencji Kameny, wykładowcą kompozycji na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz koncertuje w kraju i za granicą, prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe i musicale.

 

Jacek Przybyłowicz – tancerz, choreograf. Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie (pedagogika baletu), gdzie obecnie pełni funkcję wykładowcy. Przewodniczący Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca, do niedawna kurator programu tanecznego Europy Środkowej w Azji, organizowanego przez chińskie Ministerstwo Kultury. W latach 2009-2014 dyrektor ds. baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz kurator artystyczny Poznańskiej Wiosny Baletowej i współtwórca cyklu edukacyjnego Teren TańcaReinterpretacje. W latach 1987-1991 tańczył w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie zadebiutował jako choreograf spektaklem Negocjacje do muzyki Alessandra Marcella. W latach 1994-2001 był tancerzem Kibbutz Contemporary Dance Company, z którym występował na najbardziej prestiżowych festiwalach tańca współczesnego. Od początku swojej kariery rozwijał zainteresowania choreograficzne, realizując m.in.: Verlorenheit oraz Orient Express wystawiony w ramach Dance Extentions 2002 w Limassol na Cyprze czy gościnnie współpracując z Lambros Lambrou Dance Company. W 2002 roku wrócił do Polski, aby zrealizować Naszyjnik gołębicy (2003) w Polskim Teatrze Tańca pod dyrekcją Ewy Wycichowskiej. Na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu po raz pierwszy podjął się wyreżyserowania opery Król Edyp (2013). Zrealizował pięć choreografii dla Polskiego Baletu Narodowego, współpracuje z wieloma zespołami w Polsce i za granicą. W roku 2015 przygotował Piece in Old Style, a w 2017 Lacerta – choreografie dla Wiktorii Nowak i Pauliny Bidzińskiej, polskich zwyciężczyń Konkursu Eurowizji dla Młodych Tancerzy. Jego spektakle regularnie pojawiają się na wielu zagranicznych festiwalach tańca, m.in.: we Włoszech, Francji, na Cyprze, w Niemczech, Rumunii, Norwegii, Hiszpanii, na Węgrzech, w Chinach, USA, Rosji i na Ukrainie. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, uhonorowany również doroczną nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii Taniec. Odznaczony Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Kurator sezonu 2018/2019 dla zespołu Baletu Opery Wrocławskiej.

 

Uri Ivgi, Johan Greben jeszcze jako tancerze Kibbutz Contemporary Dance Company i Holenderskiego Baletu Narodowego Uri Ivgi z Izraela i Johan Greben z Holandii zaczęli, każdy z osobna, udane kariery jako choreografowie. Po pierwszej realizacji, Isch-Ischa Uri Ivgi otrzymał kolejne zaproszenia od Kibbutz Contemporary Dance Company oraz Suzanne Dellal Centre w Izraelu. W 1998 roku Ministerstwo Kultury Izraela przyznało mu nagrodę dla najbardziej obiecującego choreografa. W sezonie 2001/02 artysta otrzymał nagrodę publiczności za duet Tęsknota podczas Międzynarodowego Konkursu dla Choreografów w Groningen w Holandii, oraz drugą nagrodę na Konkursie Choreograficznym w Hanowerze w Niemczech. Johan Greben otrzymał nagrodę od Amsterdamskiej Fundacji na rzecz Sztuki oraz Nagrodę Wima Barry’ego za swoją pierwszą choreografię Straks dla Holenderskiego Baletu Narodowego. W roku 1996 zdobył trzecią nagrodę za duet 610 podczas Konkursu Choreograficznego w Gelsenkirchen w Niemczech. Pierwszy wspólny projekt duetu Ivgi&Greben został zrealizowany w 2003 roku – była to nowa wersja Carmen dla Zespołu Tańca Współczesnego w Szeged na Węgrzech. Carmen odniosła znaczący sukces na kilku festiwalach międzynarodowych. Od 2003 roku artyści stworzyli choreografie dla zespołów takich jak Ballett am Rhein (Niemcy), Balletto Teatro di Torino (Włochy), Dansgroep Amsterdam, Introdans, Scapino Ballet (Holandia), It dansa, (Hiszpania), Narodowy Zespół Tańca Współczesnego (Korea Południowa), Modern Dance Turkey (Turcja), Balet Teatru Narodowego, Praski Balet Kameralny (Czechy), Teatr Tańca Prowincjonalnego, Rosja; Phoenix Dance Theatre, Scottish Dance Theatre, Scottish Ballet, G (Wielka Brytania), Dansteater, Norrdans (Szwecja) oraz Ballet Junior de Geneva, Tanzkompanie Theater St. Gallen, Tanzkompanie Konzert Theater Bern (Szwajcaria). W roku 2011 Ivgi&Greben zostali uhonorowani w Moskwie nagrodą Złotej Maski w kategorii Najlepszy Choreograf – Balet/Taniec Współczesny. Tę najbardziej prestiżową rosyjską nagrodę teatralną otrzymali za spektakl This Is Not A Love Song, który stworzyli dla Teatru Tańca Prowincjonalnego w Jekaterynburgu. W 2014 i 2015 roku Ivgi&Greben pracowali jako kierownicy artystyczni Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK w Polsce. Odtworzenie ich nagradzanej produkcji This Is Not A Love Song przyniosło im nominację do najlepszej produkcji roku. Artyści zainicjowali również festiwal Rozbark w Ruchu połączony z programem kształcenia dla tancerzy i choreografów. Ivgi&Greben zaprezentowali zespół w Niemczech, Francji i w Holandii. Ivgi&Greben przedstawiają swoje pomysły za pomocą pełnej wyobraźni mowy ciała połączonej z poetyckimi obrazami, które jednocześnie tworzą coś i łamią, wzruszają i konfrontują. Artyści uważają, że ich praca jest lustrem dla publiczności i dla nich samych, zapraszają więc publiczność do poszukiwań osobistych refleksji nad rzeczywistością. Wykorzystując tematy takie jak opresja, napięcia między jednostkami i grupami, tęsknota za wolnością i miłością, seksualność i akceptacja, Ivgi&Greben tworzą świat wizualny łączący ruch, muzykę, światło i kostiumy w ich własną estetykę. Przełamując granice i wykorzystując intensywną fizyczność, w swoich choreografiach przedstawiają kontrolę, władzę, siłę i wytrzymałość, splecione z chwilami miękkości, intymności i czułości.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia