ENG
A A A
 październik 2019 
Fot. Zuzanna Balcerzak

Warszawa/Królewskie Arkady Sztuki 2019: Teatr Chorea „Tragedia Jana”

9 sierpnia 2019 | godz. 20:00 | Warszawa: Zamek Królewski, Arkady Kubickiego

Pokaz spektaklu

Zamek Królewski w Warszawie, w ramach festiwalu Królewskie Arkady Sztuki 2019, zaprasza na wieczór z Teatrem CHOREA, zatytułowany Tragedia Jana, czyli Tragedia albo wizerunek Śmierci Przeświętego Jana Chrzciciela Przesłańca Bożego Jakuba Gawatowica. Wybitny dramat staropolski powraca na scenę po 400 latach. Wczesnobarokowy tekst, napisany na jarmark świętojański w Kamionce Strumiłowej, jest unikalnym zabytkiem języka polskiego i świadectwem tradycji teatru jarmarcznego. Odgrywany niegdyś przez uczniów kolegium jezuickiego, łączy elementy farsy i groteski z doświadczeniem misterium tremendum – odczuciem boskiego lęku i grozy.

 

W centrum tej biblijnej historii znajduje się tragiczna postać Jana Chrzciciela – samotnego proroka podejmującego walkę z trawiącymi świat grzechami rozpusty, pychy, tchórzostwa i pazerności. Gawatowic wiernie odrysowuje konflikt świętego z Herodem, który odebrał bratu żonę i prowadzi rozwiązły, próżniaczy żywot. Kluczowym momentem opowieści pozostaje również mityczny taniec córki Herodyady, wskutek którego szlachetny buntownik zostaje pozbawiony głowy. Jednak, niczym w średniowiecznym misterium, zło zostaje potępione, a winni – ukarani...

 

Frapująca inscenizacja każe pochylić się nad zagadnieniem siły i znaczenia wiary. Co odróżnia postawę ultrareligijną od fanatycznej i jakie kanony wartości można dziś uznać za aktualne? W dobie mistycyzmu spod znaku New Age oraz badań nad "boskim genem" VMAT2 twórcy spektaklu odwołują się do pogańsko-chrześcijańskich rytuałów, zabaw i obrzędów, które wciąż organizują rytm życia naszej społeczności. Uniwersalny wymiar powszechnie znanej historii podkreśla żywy i dynamiczny język Gawatowica, który nie ustępuje frazie mistrzów renesansowej literatury polskiej – Janowi Kochanowskiemu i Mikołajowi Rejowi. Łódzka grupa przywraca polskiemu teatrowi tekst niezasłużenie zapomniany.

 

Reżyseria: Waldemar Raźniak

Choreografia: Liwia Bargieł

Muzyka: Tomasz Krzyżanowski

Kostiumy: Emil Wysocki

Asystent reżysera: Wiktor Moraczewski

Występują: Janusz Adam Biedrzycki, Joanna Chmielecka, Paweł Głowaty, Joanna Jaworska-Maciaszek, Michał Jóźwik, Majka Justyna, Małgorzata Lipczyńska, Anna Maszewska, Wiktor Moraczewski, Ewa Otomańska, Dorota Porowska, Tomasz Rodowicz, Elina Toneva

Produkcja: teatr Chorea i Warszawskie Towarzystwo Sceniczne

 

 

Informacje o twórcach:

 

Waldemar Raźniak  reżyser, aktor, pedagog. Urodzony w 1982 roku w Moskwie. Wykłada na Wydziale Tańca krakowskiej PWST w Bytomiu i na Wydziale Aktorskim warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie w latach 2006-2010 studiował reżyserię. Ukończył aktorstwo dramatyczne w PWST w Krakowie (2006), zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (2006) oraz kurs Singing in the Theatre w Conservatoire for Music & Theatre w Guildford (Wielka Brytania). W trakcie studiów dwukrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; odbył staż reżyserski w Rosyjskiej Akademii Sztuki Teatralnej GITIS w Moskwie; zadebiutował spektaklem Wassa Żeleznowa w Och-Teatrze w 2010 roku (w rolach głównych Krystyna Janda, Jerzy Trela); wyreżyserował: Scenariusz dla Trzech Aktorów (Teatr Miejski w Gdyni, 2010), Idiotę według Dostojewskiego w teatrze Collegium Nobilium (dyplom pod opieką Andrzeja Strzeleckiego, 2009), operę elektroniczną Solaris na podstawie powieści Lema (Festiwal Teatralny Malta w Poznaniu — wyróżnienie, 2008), etiudę Hamlet (Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, 2008). W 2005 napisał libretto i wyreżyserował musical Wampir (PWST i Akademia Muzyczna w Krakowie). Zagrał m.in. w przedstawieniach PWST Kraków: Zielona gęś w reżyserii Marty Stebnickiej, Wieczór Trzech Króli w reżyserii Jerzego Stuhra, Wizja Mozarta w reżyserii Romana Gancarczyka, jak również w Ryszardzie III w reżyserii Jerzego Stuhra w Teatrze Ludowym w Krakowie. Występował w cyklu „Niekabaretów” Macieja Nowaka w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, zagrał też w filmach Mniejsze zło w reżyserii Janusza Morgensterna oraz „Mała Moskwa” i 80 milionów w reżyserii Waldemara Krzystka.

 

Teatr CHOREA  to prężna i niepoliczalna grupa artystów, performerów, muzyków, tancerzy, aktorów, praktyków i teoretyków teatru. Od 2007 roku posiada swoje stałe miejsce w dawnych fabrykach Scheiblera przy ul. Tymienieckiego 3 w Łodzi, gdzie wraz z fundacją Łódź Art Center stworzyła Fabrykę Sztuki. W Fabryce Sztuki CHOREA koordynuje działalność teatralną, edukacyjną i społeczną. Teatr powstał w 2004 roku w Lublinie. W początkach działalności twórczej realizował badania nad źródłami tańca i muzyki, eksplorując kulturę Antyku. Pierwsze widowiska opierały się na pracy Orkiestry Antycznej prowadzonej przez Tomasza Rodowicza i Macieja Rychłego oraz Tańców Labiryntu Doroty Porowskiej i Eli Rojek. Wyniki swych początkowych poszukiwań artyści CHOREI zaczęli stykać ze współczesnymi formami teatru i tańca, tworząc nowatorskie i dynamiczne spektakle, w których konfrontują się tradycja i nowoczesność.


Zespół wytworzył własną technikę treningu, polegającą na pracy z ciałem, głosem i rytmem, pracy z partnerem i pracy w grupie. Istotna w metodzie CHOREI jest zespołowość, umiejętność laboratoryjnej, wspólnej pracy, a jednocześnie troska o to, by ciało zbiorowe nie wykluwało się kosztem indywidualności każdego z jego członków. Celem metody jest badanie materii ruchu, dźwięku i słowa, połączonych w integralną całość, poprzez zerwanie ze sposobami ich wzajemnej ilustratywności. Rozbudzenie całego ciała i intensywny trening tworzą obecność sceniczną, która na nowo integruje wszystkie te elementy. Obecnie zespół koncentruje się na problematyce i kondycji współczesnego człowieka – inspirując się wielkimi reformatorami teatru: Kantorem, Wyspiańskim, Grotowskim, czy wielkimi myślicielami i artystami np. Wittgensteinem, Herbertem – tworząc własną metodę pracy i nowy sposób tworzenia współczesnego teatru. CHOREA współpracuje z wieloma grupami i artystami z Polski i ze świata. Zrealizowała kilkadziesiąt spektakli i koncertów. Stale pracuje z wieloma indywidualnymi, doświadczonymi i uznanymi artystami, jak również z amatorami, studentami, wolontariuszami, ludźmi pełnymi ciekawości świata, poszukującymi i aktywnymi.

Twórcy: Teatr CHOREA i Warszawskie Towarzystwo Sceniczne (Polska)

 

Wstęp bezpłatny

Wejściówki dostępne w kasie zamkowej i przed spektaklem w Arkadach Kubickiego

Liczba miejsc ograniczona!

Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość zmian w zaproponowanym repertuarze

Informacje: tel. (22) 35 55 170, e-mail: ttaraszkiewicz@poczta.onet.pl

Projekt powstał przy wsparciu finansowym Urzędu m.st. Warszawa

 

log1

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia