ENG
A A A
 wrzesień 2019 
fot. materiały organizatora

Kalisz/Scena dla tańca 2019: „Wczorajsze jutra” – wieczór spektakli tańca: „Zdarzenia” – chor. Jacek Owczarek, „Przed jutrem” – reż. Marlena Bełdzikowska oraz „Nitka” – chor. Anna Wytych-Wierzgacz

21 września 2019 | godz. 19:00 | Kalisz: Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, pl. Bogusławskiego 1

Pokaz spektaklu

W Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu odbędzie się wieczór spektakli tańca pt. Wczorajsze jutra. Myślą przewodnią tego projektu jest spotkanie – teatru i tańca, artystów związanych ze sztuką tańca z teatrami dramatycznymi i ich widownią. Podczas wieczoru na kaliskiej scenie zaprezentowane zostaną trzy spektakle: Zdarzenia w choreografii Jacka Owczarka, Przed jutrem z choreografią i reżyserią Marleny Bełdzikowskiej oraz Nitka w choreografii Anny Wytych-Wierzgacz. 

 

 

Zdarzenia  Pracownia Fizyczna, Sza/Za i goście 

 

O spektaklu: 

Charakter tego cieszącego się niezmiennie żywym odbiorem spektaklu dobrze oddaje określenie playfulness – rozigranie, które Victor W. Turner wprowadził do antropologii teatru. Spektakl miał już wiele odsłon (grany wielokrotnie od początku 2011 roku), a jego siłą jest uniwersalność i aktualność.

 

Partytura, a więc zbiór reguł gry, który leży u podstaw scenicznej improwizacji, nadając jej kształt oraz rytm, w przypadku Zdarzeń zainspirowana została teorią psychologii postjungowskiej Arnolda Mindella i praktyką kontakt improwizacji. Bazuje ona na pracy z drobnymi impulsami, zmysłami i niezwykle szybkimi zmianami punktów odniesienia, jakimi mogą być ruch, głos, partner. W tym spektaklu otwiera przestrzeń do rozigranego działania ośmiorga tricksterów, którzy tworzą, by po chwili zburzyć, badają granice, podważają i łamią zasady, wcielają się w przeróżne postaci, prowokując siebie, partnerów i publiczność do ciągłej gotowości na zmianę nową sytuację, nowy obraz, dowcip czy ściskający gardło monolog.

  

W opcji spektaklu: Prelekcja / Zadania od publiczności: 

Podczas krótkiej prelekcji artyści pokazują różne sposoby pracy z improwizacją, by publiczność mogła poznać spójne i stabilne mechanizmy leżące u podstaw nieprzewidywalności Zdarzeń, wypełnionych tańcem na granicy ryzyka. W opcji spektaklu Zdarzenia / Zadania artyści otwierają przestrzeń do proponowania zadań lub tematów dla publiczności. 

   

Jacek Owczarek o spektaklu:

Do pracy nad spektaklem zaprosiłem piątkę tancerzy: Olę Ścibor, Agnieszkę Muczyń, Dawida Lorenca, Krzysztofa Skolimowskiego i Pawła Gralę. Projekt, jaki rozpoczęliśmy z tancerzami, dotyczył kontakt improwizacji jako metody pracy z ciałem oraz kontaktu w improwizacji. Problemy teoretyczne, na jakie trafiłem wynikały z tego, że improwizacja odrzucając nie tylko przecież choreografię, ale i uprzedzanie, ukazuje kontakt jako ogołocony z kontekstu przestrzennego. Kontakt w improwizacji zdaje się dopiero jakoś tworzyć i umiejscawiać. W kontakt improwizacji ciału przypisane jest więc inne znaczenie. Improwizacja jest wystawieniem się na nieoczekiwane. Jak zatem nieoczekiwanego oczekiwać i czym jest to nieoczekiwane, jak możliwe jest spotkanie, czyli kontakt to było przedmiotem naszej pracy. Po dwóch miesiącach pracy spotkaliśmy się z SzaZą, by wspólnie improwizować.

 

Wykorzystując improwizację, Jacek Owczarek, Pracownia Fizyczna i muzycy Patryk Zakrocki i Paweł Szamburski ( SzaZa) stworzyli Zdarzenia porywające, których głównym tematem jest spotkanie, a największą siłą otwartość na nieoczekiwane / materiał prasowy Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca Sic! w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie. 

 

idea, reżyseria i prowadzenie spektaklu: Jacek Owczarek 
muzyka improwizowana na żywo:
Paweł Szamburski, Patryk Zakrocki – SzaZa 
taniec:
Aleksandra Łaba, Paweł Grala, Ilona Gumowska, Krzysztof Skolimowski, Iwona Olszowska 
produkcja:
Pracownia Fizyczna, we współpracy z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi

czas trwania spektaklu: ok. 50 min

 

Pracownia Fizyczna − grupa założona w lutym 2009 roku w Łodzi przez Jacka Owczarka, który wypracował autorską metodę pracy nad improwizacją sceniczną. Jego praca doktorska na Akademii Muzycznej w Łodzi dotyczyła sposobów budowania wypowiedzi scenicznej poprzez improwizację. Głównym polem działania Pracowni Fizycznej jest proces twórczy, bazujący na improwizacji i technikach tańca współczesnego. Grupa działa przy Wydziale Choreografii i Technik Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi. Tancerze Pracowni są również pedagogami tańca, którzy stale współpracują z teatrami i instytucjami kultury w całym kraju. Spektakle Pracowni Fizycznej: Powyżej nieba (rekonstrukcja choreografii Witolda Jurewicza z 1998 roku, przygotowana przez Jacka Owczarka i Krzysztofa Skolimowskiego, 2009), Len (w reżyserii i choreografii Skolimowskiego, 2009), choreografie Jacka Owczarka: Meandrująca rzeka (2009), a3 (2010), Zdarzenia (2011) we współpracy z duetem muzyków SzaZa, Re:akcje (2012), Fajdros (2013), Ryzografia z muzyką Oli Bilińskiej / Babadag (2015) oraz Soul Project / PL w reżyserii Davida Zambrano (2013). Więcej w zakładce: instytucje

 

Sza/Za – duet Patryk Zakrocki i Paweł Szamburski od 1999 roku aktywnie działa na stołecznej scenie muzyki improwizowanej i sztuki niezależnej. Muzyka duetu Sza/Za to niezwykłe połączenie pozornie skrajnych przeciwieństw – hałasu i ciszy, popu i współczesnej kameralistyki, piękna i brzydoty, a także wyrafinowanej mądrości i czystej, naiwnej bezmyślności. Prowadzili cykle Galimadjaz oraz Djazzpora, które w dużej mierze przyczyniły się do uformowania warszawskiej sceny muzycznej. Udzielali się min. w takich projektach, jak: Tupika, Meritum, Meoma, Horny Trees, Cukunft, kwartet klarnetowy Ircha Pneumatic, Zakład Produkcji Dźwięku i wielu innych. Tworzą muzykę dla teatru, filmu, kina niemego, tańca współczesnego. Współpracowali m.in. z Piotrem Cieplakiem, Leszkiem Bzdylem, Krzysztofem Globiszem, Maciejem Pieprzycą i Katarzyną Kozyrą. Swoją muzyką w licznych projektach wspierali takie instytucje jak Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie i Toruniu, Galerię Zachęta, Filmotekę Narodową, Muzeum Powstania Warszawskiego, Instytut Francuski, Instytut Adama Mickiewicza, Akademię Sztuk Pięknych, Narodowy Stary Teatr w Krakowie, Teatr Polonia, Teatr Nowy i wiele innych. Więcej o Sza/Zawww.szaza.pl

 

Jacek Owczarek – tancerz, choreograf i pedagog tańca. Ukończył pedagogikę na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Uczeń Witolda Jurewicza. W latach 1994-2003 związany z Teatrem Tańca ALTER w Kaliszu, później był aktorem i tancerzem w Teatrze Nowym w  Łodzi. Wziął wówczas m.in. udział we wspólnym  projekcie Leszka Bzdyla i Piotra Cieplaka Przed południem, przed  zmierzchem. Współpracował z wieloma teatrami dramatycznymi, tworzył ruch sceniczny i występował w kilkudziesięciu przedstawieniach teatralnych, współpracował  m.in. z Pawłem Miśkiewiczem przy spektaklach Przedtem/potem w Teatrze Starym w Krakowie oraz Peer Gynt. Szkice z dramatu Henryka Ibsena w Teatrze Dramatycznym w Warszawie oraz Trans Atlantyk, w reżyserii  Mikołaja Grabowskiego w Teatrze Starym w Krakowie. Od kilku lat współpracuje z Konradem Dworakowskim i łódzkim Teatrem Lalki i Aktora Pinokio. Od 1996 uczy tańca i kontakt improwizacji na warsztatach ogólnopolskich  i międzynarodowych i kursach instruktorskich; jest kierownikiem studiów na Wydziale Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Brał udział w międzynarodowych projektach, m.in. Skarbek w berlińskim teatrze Volksbühne, Patenty ciała w Mau-Beige we Francji,  Les ambiances polonaises w Cité Internationale des Arts w Paryżu, Kołysanki we współpracy z Anną Baumgart w ramach festiwalu Roma Europa w Rzymie, Museums Quartier (Wiedeń). Więcej w zakładce: ludzie tańca

  

Przed jutrem  Marlena Bełdzikowska

 

O spektaklu: 

Zanim pójdę, obejrzę się raz jeszcze,

raz jeszcze spojrzę na to co było.
I zachowam w sercu.

Wspomnienia to jedna z najcenniejszych rzeczy, jakie człowiek posiada. To one pozwalają nam zachować pamięć o tym, co było. Dzięki wspomnieniom możemy przywołać te same odczucia i emocje, które odczuwaliśmy kiedyś, w przywoływanej sytuacji. Dzięki wspomnieniom zwykłe przedmioty mogą stać się mostem do przeszłości. W każdej chwili coś mija i nie wraca. Czas płynie nieubłagalnie i bez przerwy. Chwila mija, ale nadal pozostaje to, co nas urzekło, zachwyciło. Wspominamy sprawy poważne i niełatwe, takie jak śmierć, choroby, rozstania. Wspominamy sprawy radosne i wspaniałe  jak miłość, przyjaźń, sukcesy. Nasze wspomnienia niosą ze sobą emocje szczęścia, ale i smutku, i rozpaczy. Pozwalają nam przeżywać szczęśliwe wydarzenia niezliczoną ilość razy. Bywa jednak, że zatapiamy się w te, które minęły i z którymi nie możemy się uporać. Wspomnienia mogą nas zatrzymać, ale mogą też dać nam siłę. To od nas zależy, czy utkniemy w miejscu pogrążeniu w smutku, czy też weźmiemy z nich to, co najlepsze i najpiękniejsze, i wyruszymy w dalszą drogę. Strata, której w życiu doświadczamy, jest dla nas czymś bolesnym – to jednak zawsze tylko przejściowy etap. Dzięki takim doświadczeniom stajemy się silniejsi. Tak naprawdę niczego i nikogo nie tracimy. Bliskie osoby pozostają zawsze blisko nas. Pozostają we wspomnieniach i w naszych sercach. 

  

reżyseria i choreografia: Marlena Bełdzikowska
muzyka:
Bartosz Straburzyński
światła:
Monika Sidor 

wykonanie: Anna Dykas, Monika Pluta, Kinga Rabka, Anna Kukulska, Żaneta Mrozik, Daniel Michna 

czas trwania: ok. 25 min

  

Marlena Bełdzikowska – choreografka, pedagog tańca, dyplomowany instruktor tańca współczesnego. Magister sztuki. Absolwentka Akademii Muzycznej  w Łodzi  Wydziału Wokalno-Aktorskiego, specjalność choreografia i techniki tańca. Od kilku lat współpracuje z Teatrem Tańca Alter jako instruktor tańca i choreograf oraz organizując projekty taneczne i warsztaty tańca współczesnego w Polsce. Wykładowca  na Kwalifikacyjnym Kursie Instruktorskim Tańca Współczesnego w Rzeszowie (2015-2016) Współorganizator i kierownik Kursu Instruktorskiego Tańca Nowoczesnego – Formy Uliczne w Poznaniu (2014 -2015). Współtwórca ruchu scenicznego i choreografii  w teatrach dramatycznych i muzycznych w Polsce.  Jako aktorka-tancerka brała udział  w projekcie Zemsta jest kobietą w reżyserii Pawła Kamzy, oraz w Festiwalu Era SCHAEFFERA w reżyserii Macieja Sobocińskiego. Twórczyni spektakli: Spotkania, AMMA, Przed Jutrem. Twórczyni choreografii w spektaklu VINUM w reżyserii Piotra Tetlaka, oraz w spektaklu Pociąg Czasu w reżyserii Przemysława Prasnowskiego. Współtwórca wraz z Witoldem Jurewiczem choreografii w multimedialnym projekcie mapping dance firmy Tving Stage Design. Organizator i współtwórca festiwali tańca: Drawskie Prezentacje Tańca (2016) oraz Prezentacje Tańca „LABIRYNT” (2018). Koordynator projektu Wczorajsze jutra – program spektakli współorganizowanych przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019. www.marwitalterart.pl 

 

Bartosz Straburzyński – kompozytor, aranżer, producent muzyczny, muzyk rockowy. Od wielu lat gitarzysta Lecha Janerki. Autor muzyki do głośnej Ballady o Zakaczawiu (2000), a także innych spektakli Jacka Głomba (Obywatel M – Historyja, 2003; Łemko, 2007; Palę Rosję! Opowieść syberyjska, 2009; Orkiestra, 2011; Marsz Polonia, 2012 i in.) i jego filmu Operacja Dunaj. Skomponował również muzykę do filmów Przemysława Wojcieszka (Głośniej od bomb, 2001; W dół kolorowym wzgórzem, 2004) i Marka Lechkiego (Moje miasto, 2002; Erratum, 2010).

 

Monika Sidor – reżyser światła. Studiowała Wiedzę o Teatrze na warszawskiej Akademii Teatralnej, gdzie nawiązała współpracę – jako asystentka przy zajęciach, a także reżyser światła – z Wiesławem Komasą. Pracowała przy spektaklach m.in. Karoliny Kirsz (One same, Szosza Teatr Żydowski im. Estery Rachel i Idy Kamińskiej), Agaty Biziuk (Wesele, Teatr im. J. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim; Babcia mówi pa pa, Teatr Rampa w Warszawie; Heroiny, Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie) oraz z Grzegorzem Chrapkiewiczem (Polowanie na łosia, Teatr Collegium Nobilium, Kobiety bez znaczenia, Teatr Dramatyczny w Warszawie). Współpracuje z Teatrem im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim. Na co dzień pracuje w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego.

 

Nitka Anna Wytych-Wierzgacz

 

O spektaklu:

Przedstawienie w swojej surowości nawiązuje do koncepcji „teatru ubogiego” – pozostają tylko aktor i widz. Idea spektaklu jest wynikiem analizy doświadczeń pracy z ciałem poruszającym się w przestrzeni scenicznej oraz wyłonionych w procesie twórczym zadań dla tancerza. Zakłada skupienie na jakościach „ciała tańczącego”, jego kształtach, napięciach, dynamice ruchu i odczuciach (les sensations) wynikających z owego skupienia. Nitka to próba sprawdzenia, czy z tej analizy powstaną obrazy i opowieści poruszające widza.

 

choreografia, dramaturgia, kostiumy: Anna Wytych-Wierzgacz

wykonanie: Michalina Bodusz, Agata Kurzawa, Katarzyna Kurzawa, Magdalena Olek, Anita Stempin, Magdalena Witwicka, Anna Wytych-Wierzgacz

 muzyka: montaż warstwy dźwiękowej: Łukasz Glapka (z wykorzystaniem utworów: Aeolian harp (Under the world) Woven hand Blush Music, Grażyna Bacewicz Oberek, Olivier Messiaen Préludes pour piano, SZUMiKURZ – w głąb lasu Jakub Figiel & Łukasz Glapka, Wanda Żukowska Tylko mnie poproś do tańca).

czas trwania spektaklu: 40 min

 

Anna Wytych-Wierzgacz – absolwentka (magisterium i licencjat) specjalności Taniec, Wydziału Sztuk Scenicznych Uniwersytetu Paris VIII (Paryż, Francja); posiada dyplom licencjacki z filologii romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego; dyplom tancerza zawodowego przyznawany przez ZASP. Jako stypendystka programu Wspieranie aktywności międzynarodowej Instytutu Muzyki i Tańca, uczestniczyła w intensywnym kursie techniki Marthy Graham Summer Intensive w Martha Graham Center of Contemporary Dance w Nowym Jorku; w latach 1990-2005 była tancerką Teatru Tańca ALTER. Uczy przedmiotów związanych z ruchem scenicznym i technikami tańca współczesnego oraz tworzy etiudy, przedstawienia i działania performatywne z młodymi artystami w Studium Animatorów Kultury w Kaliszu i na specjalności Choreografia u Techniki Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2017 wszczęto jej przewód doktorski na Akademii Muzycznej w Łodzi, w ramach którego powstał spektakl Nitka.

 

Bilety: normalne: 20 zł/, ulgowe: 15 zł, do nabycia w kasie Teatru i online.

  

Wieczór spektakli jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019.

 

*** 

W ramach programu Scena dla tańca, będącego programem własnym Instytutu Muzyki i Tańca, wsparcie otrzymują projekty, dzięki którym spektakle taneczne mogą być regularnie prezentowane na scenach teatralnych i w instytucjach (jak centra sztuki czy galerie) w całej Polsce. Program umożliwia także regularne gościnne prezentacje spektakli tańca na scenach tanecznych w całym kraju.

 

Scena dla tańca 2019 (miniaturka)

 

 

Wczorajsze Jutra_Scena dla tańca 2019_logotypy (miniaturka) 

 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia