ENG
A A A
 listopad 2019 
fot. materiały organizatora

Poznań/Alternatywna Akademia Tańca 2019: Maria Stokłosa „Choreografia improwizacji” – coaching

18 listopada 2019 - 22 listopada 2019 | Poznań: Stary Browar, Studio Słodownia 3, ul. Półwiejska 42

Szkolenia

Art Stations Foundation i Stary Browar Nowy Taniec zapraszają do udziału w listopadowej sesji Alternatywnej Akademii Tańca 2019 − coachingu Choreografia improwizacji, który poprowadzi Maria Stokłosa. 

 

Prowadząca o coachingu: 

 

Pracuję z zadaniami ruchowymi. Interesują mnie różne sposoby bycia w ciele, prowadzenia i obserwowania uwagi, wewnątrz i na zewnątrz ciała, w relacjach. Ćwiczę strategie kontynuowania ruchu, transformacji, łączenia ruchu z mową i głosem. Ćwiczę także sposoby opisywania i ucieleśnienia fantazji oraz emocji, które pojawiają się podczas ruchu. W obecności widzów wszystko się zmienia, dlatego opracowuję i testuję także różne strategie włączania ich w swoje działanie.

 

Praca nad warsztatem choreografki/improwizatorki to dla mnie dyscyplina wykonywania pojedynczych zadań i utrzymywania uwagi w jednym miejscu, a jednocześnie utopijna (!) praktyka działania bez cenzury. To rewolucyjny postulat ciągłego wystawiania na próbę siebie oraz wspólnoty twórców i odbiorców sztuki, wartości, gustów i poglądów. Praktykuję fuzję ćwiczeń własnych oraz tych zaczerpniętych od artystów, takich jak: Meg Foley, Maija Reeta Raumanni, Lisa Nelson, Katie Duck, David Zambrano (i innych). Improwizacja oraz jej twórcy kwestionują nie tylko estetykę tańca, ale również system, w którym istnieje ta forma sztuki – prezentacje, instytucje, produkcje, rynek. Właściwie trudno uprawiać improwizację, nie zadając sobie pytania o to, gdzie jest miejsce dla takiej sztuki, jaki jest jej potencjał i jaką chcemy nadać jej funkcję.

 

Chciałabym zachęcić uczestników AAT do świadomego i płynnego korzystania z hybryd dostępnych performerom w 2019 roku – działania pomiędzy tańczeniem, poruszaniem się, obecnością w przestrzeni, występowaniem, odgrywaniem, doświadczaniem, komponowaniem, układaniem kroków, odrzuceniem choreografii, wchodzeniem w trans, uzdrawianiem, wchodzeniem w interakcje z widzami, itp. Również tak będzie skonstruowany mój warsztat. Horyzontalnie potraktujemy ruch, słowo, dźwięk i wyobraźnię. Codzienna intensywna praktyka sprawi, że twórcze działanie i taniec nie będą wysiłkiem, ale dostępną formą bycia. Sięgniemy po zewnętrzną motywację do ruchu w postaci muzyki, pracy z przestrzenią czy z grupą, a także metod z technik somatycznych, które zasilą wewnętrzną motywację i odczuwaną przyjemność. Wspólnie będziemy tworzyć mapy swoich praktyk choreograficznych. Zadbamy o przestrzeń wsparcia i będziemy uczyć się od siebie nawzajem. Nie będziemy czekać na to, aż osiągniemy pewność swoich wyborów, ale będziemy ćwiczyć tworzenie z miejsca niepewności i ryzyka. Zaakceptujemy ciało i sztukę, jako mediatora między tym, co zrozumiałe czy nazwane, tym, co świadomie wybieramy, a tym, co nieznane i dopiero zaczyna wyłaniać się z mroku.

 

Zgłoszenia:

Zgłoszenia wraz z profesjonalnym CV i listem motywacyjnym należy przesyłać na adres: m.harasimowicz@artstationsfoundation5050.com (w tytule zgłoszenia: AAT Stokłosa) do 10 listopada 2019 roku, godz. 23.59

Koszt: 300 zł

  

Maria Stokłosa – ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz wydział tańca współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Jej praca Wychodząc od działania była prezentowana w 40 różnych wersjach i w wielu różnych przestrzeniach: w galeriach, niezależnych domach kultury, a także na dużych scenach teatrów, przy wykorzystaniu gotowych dekoracji spektakli dramatycznych. Łączy zainteresowanie choreografią eksperymentalną z wieloletnią praktyką improwizacji tańca, kwestionując zarówno formę przedstawienia, jak i rolę performera, a także widza. 

Jest także autorką spektakli – Królowa Wody (premiera w CSW Zamku Ujazdowskim w Warszawie, w ramach wystawy Inne Tańce oraz projektu Centrum w Procesie), Złote Demony (premiera w MCK Nowy Teatr w Warszawie), Wylinka (premiera w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), IntercontinentalMaMa Perform, Prawa PółkulaVacuum – prezentowanych na festiwalach sztuk performatywnych w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Finlandii, Francji, Rosji i USA. Współpracuje z wieloma artystami, m.in. z reżyserem Wojtkiem Ziemilskim (Spektakl dla Turystów, Come Together), choreografami: Meg Foley (Action is Primary) czy Peterem Pleyerem (Moving the mirror). Jest autorką ruchu scenicznego do opery Pawła Mykietyna Czarodziejska Góra. Występowała także w spektaklach Jeremy’ego Wade’a, Lisy Nelson, Maiji Reety Raumanni, Sary Shelton Mann i innych. Jest zaangażowana w wiele działań na rzecz rozwoju lokalnej sceny tańca eksperymentalnego – jako inicjatorka projektów edukacyjnych i nauczycielka, a także jako prezeska Fundacji Burdąg i współzałożycielka kolektywu choreografów Centrum w Ruchu. Była także kuratorką projektu Aktywizm Tańca, przestrzenie choreografii w MCK Nowy Teatr w Warszawie, a także przewodniczącą Rady Programowej IMiT.

 

 

 

 

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia