ENG
A A A
 grudzień 2019 

Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: HOTELOKO movement makers „Axiom of Choice”

5 grudnia 2019 | godz. 19:00 | Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12 | Premiera

Pokaz spektaklu

Impulsem do powstania spektaklu jest matematyczna teoria – aksjomat wyboru, nad którą polscy naukowcy pracowali w okresie międzywojennym. Tytułowy axiom of choice to idea mówiąca o istnieniu niepustych zbiorów rozłącznych, dla których występuje wspólny zbiór, tzw. selektor. Zawiera on dokładnie po jednym zgodnym elemencie z każdego z tych zbiorów.

 

Ta definicja zostaje przetworzona przez pryzmat tożsamości artystów w aspekcie społecznym i choreograficznym. Selektory, które wybierają, to łączące ich wątki wspólne jak pokolenie, grupa krwi czy zapach mandarynek z dzieciństwa. Ludzie z dwóch różnych światów mogą być sobie bliżsi, niż mogliby sądzić. Zbiory wspólne i zbiory rozłączne tworzą pewnik wyboru. Wspólne odkrycia oparte o analizę zbiorów i liczb budują bliskość, a ta rozumiana jako organiczna potrzeba, wiedzie ku intymności. To pozwala na wzajemny, głęboki wgląd w osobiste historie każdego z artystów, którzy zanurzają się we wzajemnej perspektywie, co owocuje mnogością pojawiania się wspólnych zbiorów – selektorów. Te zaś nierzadko demaskują najskrytsze pragnienia i lęki.

 

Choreografia powstaje ze zderzenia elementów ruchu autentycznego z retrospektywą scenicznych wcieleń i wspomnień performerów. Działanie budzi się na skutek skojarzeń z zapachami, które traktowane są jako swoista kapsuła czasu. Przenikanie się synkretycznych środków wyrazu, charakterystyczne dla kolektywu HOTELOKO movement makers, tworzy mozaikową strukturę performansu w wykonaniu Mirka Woźniaka i Agaty Życzkowskiej.

 

Po spektaklu odbędzie się spotkanie artystów z widzami. Prowadzenie: Julia Hoczyk

 

Koncepcja: Agata Życzkowska

Choreografia, reżyseria, dramaturgia: Mirek Woźniak, Agata Życzkowska

Wykonanie: Mirek Woźniak, Agata Życzkowska

Wideo: Wojtek Kaniewski

Foto: Marta Ankiersztejn

Produkcja: Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Partner: Mazowiecki Instytut Kultury

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr.pl, miesięcznik „TEATR”, Teatr dla Wszystkich, „TANIEC”, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going

                                                     

Agata Życzkowska
Aktorka, tancerka, reżyserka, producentka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi (2001). Jest współorganizatorką projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Od początku związana z teatrem fizycznym w działaniach na pograniczu teatru, tańca i performansu. Przez trzy lata była aktorką Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Współpracowała m.in. z takimi reżyserami jak Iwona Kempa, Paweł Paszta, Adam Orzechowski, Jan Zdrojewski, Thomas Harzem. Otrzymała nagrodę im. H. Konieczki dla Najlepszego Młodego Aktora w sezonie 2002/2003 oraz nagrodę za rolę Venticelli w spektaklu Amadeusz (reż. Waldemar Zawodziński), przy którym była też asystentką reżysera, a także nagrodę zespołową podczas I Festiwalu Prapremier w Bydgoszczy w 2002 roku za spektakl Rodzina Wampira (reż. Paweł Szkotak), gdzie także była asystentką reżysera. Otrzymała medal upamiętniający Jubileusz stulecia Stowarzyszenia Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji ZASP w podziękowaniu za współpracę z Sekcją Tańca i Baletu ZASP przy realizacji wystawy fotograficznej poświęconej Barbarze Bittnerównie i Witoldowi Grucy.

 

Była redaktor naczelną pisma społeczno-kulturalnego „RAZEM. Świat w naszych oczach” (2003-2007). Przez kilka lat współpracowała z Fundacją Ciało/Umysł, była m.in. współproducentką i reżyserką castingu obsady polskiej wersji spektaklu tanecznego The Show Must Go On (chor. Jérôme Bel, Teatr Dramatyczny w Warszawie, 2011), w którym brała także udział jako producent i performerka. Uczestniczyła w projekcie Family Affair włoskiego kolektywu ZimmerFrei jako performerka w ramach Warszawskiej Sceny Tańca 2015 w Narodowym Instytucie Audiowizualnym.


W 2011 roku założyła Teatr HOTELOKO – obecnie kolektyw HOTELOKO movement makers. Pod skrzydłami HOTELOKO zrealizowała jako producentka, aktorka, tancerka i performerka kilkanaście projektów m.in. spektakl teatru fizycznego pt. Pracownia Ludica nr 2 we współpracy z hiszpańską grupą Enczima Teatro (2011) oraz dwa performanse selfe (2014) i jutro: urodziny (2015) we współpracy z niemieckim artystą Thomasem Harzemem. Ponadto wyreżyserowała dwa performansy z młodzieżą o charakterze artystyczno-społecznym: nowe wyzwolenie (2015) oraz Syrena herbem twym zwodnicza/RZECZ O WOLNOŚCI (2016). Jest autorką koncepcji i reżyserką trzech performansów frau / mujer / femme (2016) w choreografii Magdaleny Przybysz oraz Darklena (2018) i frau blush (2018) w choreografii Wojciecha Grudzińskiego oraz autorką dramaturgii i reżyserką trzech performansów w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz: #moiprzyjacieletancza (2016), Absolutely Fabulous Dancers (2017) oraz Insta Show (2018).

 

Mirek Woźniak

Tancerz, wokalista, aktor musicalowy, choreograf, performer.Magister Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego na kierunku Wychowanie Fizyczne. Uczeń warsztatowy m.in. Barbary Sier-Janik, Ewy Głowackiej, Henryka Jeża, Iwony Olszowskiej. Mistrz Polski w tańcu sportowym i aerobiku sportowym – reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata w Helsinkach. Absolwent studiów podyplomowych Coachingu i Mentoringu w Laboratorium Psychoedukacji w Warszawie. Współtwórca kolektywu artystycznego Kompania Primavera wraz z Izą Szostak, Ramoną Nagabczyńską, Anną Hop, Szymonem Osińskim, pod kierownictwem Dariusza Lewandowskiego, w ramach którego wystąpił w spektaklach Kofta w Teatrze Buffo, Ostatnie takie lato w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Poczekalnia w Teatrze Prochoffnia, Madryt 03 w Teatrze Prochoofnia, Panny z Wilka w Teatrze Studio.

 

Współpracował z Januszem Józefowieczem, Jarosławem Stańkiem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Mają Kleczewską, Martą Ziółek, Ingą Plichowską, Michałem Znanieckim, Sylwią Adamowicz, Agnieszką Brańską. Tancerz, wokalista, aktor w Teatrze Roma w spektaklach w reżyserii Wojciecha Kępczyńskiego i choreografii Pauliny Andrzejewskiej: Upiór w Operze, Aladyn Jr, i Nędznicy (chor. Paulina Andrzejewska) oraz Miss Saigon (chor. Marek Pałucki). Wielokrotny uczestnik Międzynarodowego Festiwalu Baletowego w Miami. Tancerz solista w przedstawieniu Dziadek do orzechów w Margot Fonteyn Academy w Nowym Jorku (chor. Ken Ludden). Asystent choreografki Anny Hop w spektaklu Calineczka w Teatrze Palladium (reż. Małgorzata Szabłowska, tam również jako aktor, tancerz i wokalista). Asystent choreografa Dariusza Lewandowskiedo przy spektaklu Ikar wystawianym w ramach Vigesima Quinzena de Danca de Almada w Portugalii. Zrealizował  także choreografie m.in. do performansów A kontra M i Woźniak/Łosik oraz spektakli Orfeusz i Euredyka i Kraina Niczyja.

 

Kolektyw HOTELOKO movement makers wyłonił się w 2016 roku z powstałego w 2011 roku Teatru HOTELOKO, którego założycielką jest aktorka, reżyserka i producentka Agata Życzkowska. Od tego momentu artystka tworzy go wraz z choreografką Magdaleną Przybysz, współpracując także z choreografem Wojciechem Grudzińskim. Artyści poruszają się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Wspólnie realizują projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne.

 

Dlaczego HOTELOKO?

Ponieważ kolektyw z założenia nie ma swojej stałej siedziby i jest otwarty na ciągłe przemieszczanie się (HOTEL), stawia na szaleństwo (hiszp. loco; czytaj: LOKO - szalony), zwraca uwagę na zapisane w oku doświadczenie (OKO).

 

Dlaczego movement makers?

Ponieważ głównym narzędziem opowiadania jest ruch, choć zespół śmiało wplata w swoje performanse również muzykę i słowa.

 

Cechą charakterystyczną prac HOTELOKO movement makers jest nieprzewidywalność i angażowanie widzów do udziału w spektaklach. W wielu scenach widzowie performatywnie współtworzą świat wraz z artystami. Główną ideą jest zacieranie granicy pomiędzy widzem i performerem, odwracanie ról oraz gra z oczekiwaniami. Najważniejszym kryterium jest kryterium szczerości. HOTELOKO realizuje spektakle, które dotykają rzeczywistości, dramaturgia powstaje z inspiracji dzisiejszym światem w Polsce i za granicą. Tematy takie jak wspólnota, wolność, miasto, tolerancja, równouprawnienie, edukacja są najbliższe twórcom. Artyści pracują głównie w Warszawie, ale także współpracują z polskimi i zagranicznymi partnerami.

 

http://www.fundacjarozwojuteatru.pl/hoteloko

www.facebook.com/HOTELOKO

www.centrumsztukitanca.eu

ludzie tańca

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia