ENG
A A A
 kwiecień 2020 

Warszawa/„HER Docs”: „La Chana – królowa flamenco” – reż. Lucija Stojevic

21 stycznia 2020 | godz. 20:00 | Warszawa: Kinoteka, Pałac Kultury i Nauki, plac Defilad 1

Film tańca/o tańcu

Kinoteka w Warszawie zaprasza na pokaz filmu La Chana królowa flamenco w reżyserii Luciji Stojevic. Film zostanie pokazany w ramach cyklu filmowego HER Docs, którego organizatorem jest HER Docs Film Festival pierwszy w Polsce i jeden z niewielu na świecie festiwal prezentujący filmy dokumentalne autorstwa kobiet. Comiesięcznym projekcjom filmów dokumentalnych z całego świata towarzyszą spotkania z zaproszonymi gośćmi i gościnami oraz ekspertami i ekspertkami oraz twórczyniami filmów.

 

Styczniowy film przybliża postać Antoniny Santiago Amador – zwanej „La Chana”, legendarnej cygańskiej tancerki, jednej z największych gwiazd flamenco. La Chana za sprawą niezwykłego poczucia rytmu, innowacyjnych rozwiązań i przede wszystkich pasji oddawanej w tańcu zyskała ogromne uznanie i popularność w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Reżyserka obrazuje intymny portret tej wielkiej artystki, przedstawiając tragiczne przyczyny jej zejścia ze sceny i wielki powrót po niemal dwóch dekadach nieobecności.

 

„Urodziłam się, aby tańczyć” – mówi La Chana. Jednak realizacja tego marzenia w patriarchalnej społeczności cygańskiej od początku nie była łatwa. Najpierw tańca na scenie zabronił jej ojciec. Możliwość rozwijania talentu miało zapewnić jej małżeństwo. Jednak tradycyjny podział ról i niepisane prawo podporządkowania kobiety mężczyźnie ograniczyło wybory życiowe artystki. Ale kiedy udawało jej się już stanąć na scenie, taniec był dla niej przestrzenią wolności – momentem, w którym mogła nareszcie poczuć się naprawdę sobą.

 

Tańcem La Chany zachwycił się m.in. Peter Sellers. Królowa flamenco zagrała w jego filmie The Bobo (1967). Reżyser chciał pomóc jej w karierze w Hollywood. Jednak La Chana niespodziewanie zeszła ze sceny u szczytu swojej kariery. Przyczyny tej decyzji odkrywa Lucija Stojevic w swoim filmie, wykorzystując bogaty materiał archiwalnych nagrań tańca cygańskiej królowej.

 

W filmie uczestniczymy w przygotowaniach La Chany do powrotu na scenę. Poznajemy tajniki jej stylu, przekazywane podczas lekcji dawanych adeptkom flamenco i obserwujemy jej relacje z najbliższymi – także społecznością cygańską, z której tradycji artystka czerpała całe życie w swojej twórczości. Przyglądamy się niezwykłemu hartowi ducha, który pozwala jej pokonywać kolejne przeszkody w drodze na scenę – tym razem ponad osiemdziesięcioletnia La Chana mierzy się z ograniczeniami własnego ciała.

 

Film La Chana był nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej 2017.

 

Projekcji filmu La Chana towarzyszyć będzie spotkanie z zaproszonymi gościnami, Martą Ziółek i Iloną Bekier-Ekwą:

Marta Ziółek  – polska choreografka, reżyserka i performerka, uznawana za jedną z najciekawszych choreografek młodego pokolenia, doceniana za interdyscyplinarne podejście. Autorka wielu spektakli tanecznych, w tym m.in. Zrób siebie, Pixo czy Ciało Oko RE//MIX Carolee Schneemann, prezentowanych w Komunie//Warszawa oraz So Emotional w Nowym Teatrze w Warszawie. W swoich pracach bada granice pomiędzy teatrem, sztukami wizualnymi, performansem, filmem i choreografią. Jej Twerk like a teen spirit był eksperymentalną choreografią towarzyszącą pokazowi kolekcji dyplomowych studentów Katedry Mody warszawskiej ASP, a performans Panie pochodzę z tej innej krainy. Ekstazy i nawiedzenia na placu był prezentowany w ramach wystawy „Place. Instrukcja użycia” w Zodiak Warszawski Pawilon Architektury.

 

Stworzyła choreografię do pracy Sharon Lockhart, prezentowanej w Polskim Pawilonie na Biennale w Wenecji w 2017 roku. Stworzyła choreografię do serialu Netflixa Altered Carbon. Współpracowała również z Michałem Marczakiem przy teledysku Thoma Yorke’a, Krzysztofem Skoniecznym przy serialu HBO Ślepnąc od świateł oraz z Łukaszem Rondudą przy filmie Serce miłości.

 

Oprócz autorskich spektakli tanecznych, Marta Ziółek ma na swoim koncie także współpracę przy spektaklach dramatycznych. Jest autorką ruchu scenicznego m.in. do Ewelina płacze w reżyserii Anny Karasińskiej w TR Warszawa, Magnolii w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu, Nic Krzysztofa Garbaczewskiego w Starym Teatrze w Krakowie oraz Jak być kochaną w reżyserii Leny Frankiewicz w Teatrze Narodowym w Warszawie.

 

Ilona Bekier-Ekwa – polska choreografka, tancerka, nauczycielka jogi, finalistka i choreografka programu „You Can Dance”, twórczyni projektu i spektaklu Womanifesto. Zainspirowana historiami kobiet, które poznała podczas swoich licznych podróży oraz warsztatów w Polsce i za granicą, stworzyła dla nich bezpieczną przestrzeń artystyczną do pracy nad emocjami i ciałem. Zebrała grupę kobiet z różnych środowisk, w różnym wieku, z różnymi doświadczeniami. Dzięki wspólnym treningom znalazły w sobie odwagę, aby podzielić się swymi historiami z publicznością w bardzo intymnym i emocjonalnym przedstawieniu, które łączy w sobie prawdę, taniec, śpiew, obcasy, jogę i teatr. Ponad 20 kobiet z projektu Womanifesto wystąpiło na scenie m.in. w Teatrze Kamienica, Teatrze IMKA oraz na Danz Art Festival na Sycylii, a teraz pracują nad nowym spektaklem.


Spotkanie poprowadzi Agnieszka Obszańska, dziennikarka Trójki – Programu 3 Polskiego Radia.

 

Więcej informacji o festiwalu i cyklu: https://www.herdocs.pl/

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia