ENG
A A A
 luty 2020 

Chełm/Scena dla tańca 2020/Zamówienia choreograficzne 2019: Polski Teatr Tańca „Pogranicze tańca": „45” – reż. i chor. Jacek Przybyłowicz

31 stycznia 2020 | godz. 19:00 | Chełm: Chełmski Dom Kultury, Plac Tysiąclecia 1

Pokaz spektaklu

Twórcy 45 pragną pokazać moment, w którym obecnie znajduje się zespół najstarszego w Polsce teatru tańca. To historia młodych tancerzy, która dotyka – w symbolicznym wymiarze – tematu zbiorowości, scalonej pracą zespołową, a także wspólną, świadomą decyzją wyboru sztuki jako sposobu na życie. Tytuł spektaklu to dokładnie liczba sezonów – Conrad Drzewiecki założył zespół w 1973 roku. 45 z choreografią i reżyserią Jacka Przybyłowicza zaprasza widza do interaktywnej podróży, także poprzez konstrukcję – site-specific – nawiązującej do historii Polskiego Teatru Tańca, który od powstania był zespołem bez własnej sceny.

  

Pokaz spektaklu odbywa się w ramach projektu PTT Pogranicze tańca współorganizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca z programu Scena dla tańca

 

O spektaklu:

 

Ideą twórców 45 jest wyjście poza tradycyjną formę korelacji choreografa i kompozytora. Istotnym pozamuzycznym elementem narracji są fragmenty kronik, recenzji, opisów i publikacji naukowych Polskiego Teatru Tańca z lat 1973-2018 stanowiących oś dramaturgiczną spektaklu. Formuła „wędrującego” przedstawienia jest możliwa do odtworzenia w dowolnej przestrzeni architektonicznej.

 

Fragment recenzji:

 

„Artyści PTT fenomenalnie korzystają z posiadanych umiejętności, wspólnie konstruując przez cały czas trwania spektaklu znaczące − choć nigdy nie dosłowne − obrazy, oparte na geometrycznych wzorach przekraczających granice prostej symetrii.”/ Piotr Dobrowolski, taniecPOLSKA.pl

 

Reżyseria i choreografia: Jacek Przybyłowicz

Muzyka: Andrzej Konieczny, Kacper Krupa
Reżyser świateł: Carsten Wank
Kostiumograf: Joanna Klimas
Współtworzą i występują: Artyści Polskiego Teatru Tańca

 

Spektakl powstał w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2019, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. 

 

Bilety: tutaj

 

O twórcach:   

 

Jacek Przybyłowicz to jeden z najwybitniejszych choreografów swojego pokolenia. Jest absolwentem Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pedagogika baletu). Od 2014 roku członek Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca oraz wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Kurator Programu Tańca Europy Środkowej w Azji, organizowanego przez Chińskie Ministerstwo Kultury. W latach 2009-2014 dyrektor Baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W tym czasie był również kuratorem artystycznym Poznańskiej Wiosny Baletowej i współtwórcą cyklu edukacyjnego Teren Tańca – Reinterpretacje, współorganizowanego przez Teatr Wielki w Poznaniu i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1987-1991 tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1991 roku wyjechał z Polski, tańczył w Kibbutz Contemporary Dance Company, gdzie tworzyli Mats Ek, Ohad Naharin, Jiři Kyliàn, Emanuel Gat, Itzik Galili i Rami Beer. W latach 1994-2001 wystąpił z zespołem Kibbutz na najbardziej prestiżowych festiwalach w ponad pięćdziesięciu krajach. Wystąpił w spektaklu Kyr chor. Ohad Naharin z Batsheva Dance Company. Choreografie obejmują m.in.: Verlorenheit oraz Orient Express (2002), trzy spektakle w Polskim Teatrze Tańca Naszyjnik gołębicy (2003), Barocco na zaproszenie Biennale de la Dance w Lyonie, Nuembir (2008), cztery balety dla Polskiego Baletu Narodowego w Warszawie Kilka krótkich sekwencji (2005), z projekcją Katarzyny Kozyry, Alpha Kryonia Xe (2006), III Symfonię „Pieśń o nocy” (2006) oraz Sześć skrzydeł aniołów (2012), Monochrome (Kielecki Teatr Tańca, 2014), Infolia (Teatr Wielki w Poznaniu, 2015). W 2013 roku wyreżyserował operę Król Edyp zarejestrowaną przez TV ARTE. Obecnie większość swoich spektakli realizuje za granicą m.in. w: Hiszpanii (Dantzaz Kompainia), Czechach (Prague Chamber Ballet), Chinach (Beijing Dance LTDX) oraz w Niemczech (Tanzcompagnie Giessen). W 2012 roku został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

 

Polski Teatr Tańca istnieje od 45 lat. Był pierwszym autonomicznym zespołem tańca współczesnego w powojennej Polsce, materializacją autorskiej koncepcji jego założyciela Conrada Drzewieckiego, który pragnął tworzyć formy tańca odbiegające od konwencjonalnych wzorów baletowych. Historia Polskiego Teatru Tańca (do 2017 roku Polskiego Teatru Tańca Baletu Poznańskiego) może być postrzegana przez pryzmat wielkich osobowości artystycznych, które kształtowały jego tożsamość przez kolejne lata. Mowa tu o dyrektorach teatru – Conradzie Drzewieckim, Mirosławie Różalskim, Ewie Wycichowskiej, Iwonie Pasińskiej, artystach tancerzach, którzy stworzyli pamiętne kreacje w wybitnych spektaklach (były wśród nich takie indywidualności współczesnej polskiej sceny tańca, jak Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego) oraz światowego formatu choreografach z różnych stron świata, którzy współtworzyli międzynarodowy wymiar artystycznych poczynań Polskiego Teatru Tańca  jak Anna Sokolov, Birgit Cullberg, Mats Ek, Örjan Andersson, Karine Saporta, Jo Strømgren czy Ohad Naharin.

 

Reformatorska pasja Conrada Drzewieckiego, który przekraczał granice konwencji i języków ruchowych, oryginalna koncepcja inscenizacyjno-choreograficzna Ewy Wycichowskiej zmierzająca do syntezy sztuk to wielostronicowe rozdziały, na które rozpisane jest 45-letnie trwanie Polskiego Teatru Tańca. Obecnie dyrektorem Teatru jest jego wieloletnia pierwsza solistka Iwona Pasińska  choreograf, dramaturg ruchu, dr teatrologii. Od momentu objęcia przez Iwonę Pasińską funkcji dyrektora w 2016 roku, Polski Teatr Tańca przygotował 13 premier. Wciąż nie zmienia się jedno – obecność produkcji Polskiego Teatru Tańca na scenach całego świata, jego mobilność, nieustanne bycie w podróży. W 2017 roku udał się do Chin z najdłuższym w dotychczasowej historii tournée w Azji, obejmującym sześć realizacji w znakomitych ośrodkach teatralnych: Harbin Opera House, Tianjin Opera House i Poly Theatre w Shenzhen. Spektakle Polskiego Teatru Tańca prezentowane były m.in. podczas Sceny Tańca Studio, programu regularnej prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych z całej Polski w Teatrze Studio w Warszawie, Malta Festival Poznań 2017, 2018 i 2019, 15th Belgrad Dance Festival, International Theatre Forum TEART w Mińsku, Shanghai International Arts Festival 2018 czy w Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance w Londynie. 

 

Istotnym nurtem działalności Teatru – i jego „podróży” poza granice kraju – jest produkcja krótkometrażowych filmów tańca, które znalazły się w selekcjach oficjalnych festiwali, konkursów i przeglądów filmowych na całym świecie. Efektem udziału w tych inicjatywach były liczne nagrody – Inicjacja w reżyserii Iwony Pasińskiej wyprodukowana przez Polski Teatr Tańca w 2017 roku, otrzymała nagrodę główną Best of Fest na Arts Triangle Dance Film Festival w Dallas, nagrodę główną w kategorii Najlepszy film zagraniczny w 3. edycji Mexico City Videodance Festival, pierwszą nagrodę w kategorii video – art podczas 8. edycji On Art Film Festival 2019, 2 nagrodę w kategorii Best Dance or Music Related Film podczas Annual ReelHeART International Film and Screenplay Festival w Toronto oraz Nagrodę Lyncha (Lynch Award) dla najlepszego filmu artystycznego Austin Arthouse Film Festival w Austin. Brzemię, które miało swoją premierę w 2018 roku zostało uhonorowane 2. nagrodą przez jury 4. edycji odbywającego się w Norwegii konkursu RIFF: R.E.D. International Film Festival.

 

Obecnie w Polskim Teatrze Tańca trwa Rok Szyderców 2020, będący programowo czasem wyzwolenia przez śmiech, doceniania roli humoru w życiu i w teatrze oraz pielęgnowania dystansu, który pozwala spojrzeć z innej perspektywy na siebie i na rzeczywistość.

 

Polski Teatr Tańca to „teatr ruchu” i „teatr w ruchu”, „teatr w drodze”. Projekt Pogranicze tańca to jego kolejna, ekscytująca podróż.

    

O projekcie Pogranicze tańca:

 

Tytuł projektu Polskiego Teatru Tańca Pogranicze tańca wykorzystuje znaczenie słowa pogranicze w dwójnasób. Z jednej strony podkreśla chęć dotarcia z naszym jubileuszowym spektaklem 45 w choreografii Jacka Przybyłowicza do geograficznego pogranicza Polski, z drugiej natomiast podkreśla graniczną rolę gatunku teatru tańca, rozpiętego między tańcem a teatrem. Podwójność znaczenia tytułu Pogranicze tańca tworzy więc klamrę, która zakładając objazd z repertuarową propozycją wzdłuż wschodniej granicy Polski, jednocześnie upowszechnia zjawisko, jakim jest teatr tańca. Do ośrodków kultury licznie obecnych w tym regionie spektakle profesjonalnego teatru tańca docierają niezwykle rzadko. Projekt zakłada trasę oraz prezentację spektaklu 45 w 5 ośrodkach kultury: Chełmie, Hrubieszowie, Przemyślu, Zamościu i Tomaszowie Lubelskim. Jego realizacja jest niepowtarzalną okazją do promocji gatunku teatru tańca, sztuki tańca, a także do spotkania przygranicznej widowni z profesjonalnym, najstarszym polskim teatrem tańca.

 

***

  

W ramach programu Scena dla tańca, będącego programem własnym Instytutu Muzyki i Tańca, wsparcie otrzymują projekty, dzięki którym spektakle taneczne mogą być regularnie i gościnnie prezentowane na scenach teatralnych i w instytucjach (jak centra sztuki czy galerie) w całej Polsce.

 

Scena dla tańca 2019 (miniaturka) IMIT (oryginał)

ludzie tańca

instytucje

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia