ENG
A A A
 kwiecień 2020 

Warszawa/Centralna Scena Tańca: Claire Saintard, Thierry Verger „You Will Never Know”, Michał Adam Góral „Hippocampus”, Claire Saintard, Marek Klajda „Impossible”

5 marca 2020 | godz. 19:00 | Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

Pokaz spektaklu

Mazowiecki Instytut Kultury zaprasza na inaugurację projektu Centralna Scena Tańca, której kuratorką jest Paulina Święcańska. W sezonie letnim – od marca do czerwca – w CST będą prezentowane sola i duety. Podczas pierwszego wieczoru zobaczymy spektakle zarówno polskich, jak i francuskich tancerzy i choreografów: Claire Saintard, Thierry’ego Vergera, Michała Adama Górala i Marka Klajdy. Będzie to taniec w czystej postaci, m.in. w technice Modal Undergound. 

 

Po spektaklach, o godzinie 20.00 odbędzie się pierwsza rozmowa z cyklu krytycznego „Rozmowy też o tańcu”, której gośćmi będą Romuald Woźniak oraz Dawid Żakowski. Spotkanie poprowadzi Paulina Święcańska.

 

 

YOU WILL NEVER KNOW | PREMIERA POLSKA

czas trwania: 10 min


Spójrz i zaobserwuj ten taniec z uporządkowanymi, urzekającymi liniami. Jak brzytwa, która zostawia bruzdy bez cięcia.
Wewnątrz zmaganie, zbuntowana moc, cicha i podzielona.
Czy widzisz to wewnętrzne szaleństwo zamknięte w zorganizowanej formie?
Zadyszka katharsis, oczyszczenie, instynkt przetrwania.
Przy krawędzi pochyl się do przodu i spróbuj odczytać ślady pozostawione przez ten taniec.

 

Koncepcja i choreografia: Thierry Verger
Taniec: Claire Saintard

HIPPOCAMPUS

czas trwania: 15 min


Według wierzeń starożytnych Greków i Rzymian mityczne stworzenia Hippokampy żyły w morzu. Wraz z ichtiocentaurami, Trytonem, trytonami, Nereidami tworzyły orszak Posejdona i Amfitryty.
Hipokamp jest także częścią układu limbicznego, który odpowiedzialny jest głównie za pamięć i wiąże się z funkcjami odczuwania i reagowania. Zostało naukowo udowodnione, że zanikanie i pomniejszanie tej struktury wiąże się z popadaniem w schizofrenię przez dorosłych oraz rozwijaniem się choroby Alzheimera.

Rozszczepienie myślenia, sprzeczność w działaniu, sprzeczność w mówieniu, zobojętnienie emocjonalne, problemy ze współodczuwaniem oraz pamięcią, nadmierna aktywność, potrzeba ciągłego poruszania się, narastające pobudzenie.


Solo jest osobistą próbą podjęcia badania nad fizycznością stanów i zwróceniem uwagi na problem często nierozumianej, skrytej i powiększającej się grupy 50 mln ludzi na całym świecie.

 

Koncepcja, choreografia i taniec: Michał Adam Góral


IMPOSSIBLE | PREMIERA POLSKA

czas trwania: 23 min


Dwa ciała. Dwa byty. Dwie przestrzenie niewypowiedzianego.
Pokonać granice, stać się jednym, wtopić się w siebie i zapomnieć o szaleństwie. Lub wejść w nie?
Jakie są prawdziwe granice, poza fizycznością?
„Nie przepraszaj”. „Wracaj”. „Wyjdź”.
„Zostaw mnie w spokoju”.
„Zasłoń mi oczy”.
Pogoń, przenikanie, separacja… wszystko się miesza.
Cichy krzyk, który brzmi jak piosenka.

 

Koncepcja i choreografia: Thierry Verger
Taniec: Claire Saintard i Marek Klajda

***

Claire Saintard uczyła się tańca klasycznego m.in. u Jennifer Goubé i Françoise Legrée. Następnie, krok po kroku, odkrywała taniec współczesny, a podstawy pracy scenicznej przekazał jej Michaël Ohanessian. Doświadczenie pracy w grupach tanecznych, zarówno neoklasycznych, jak i współczesnych, pozostawiło ją z pewnym poczuciem niedosytu. Swoje portfolio techniczne i ruchowe Claire uzupełniła dzięki równoległej praktyce jogi oraz pracy z Thierrym Vergerem. Jej spotkanie ze stworzoną przez niego techniką Modal Underground dały pretekst do nowego, artystycznego spotkania ze sobą.

Michał Adam Góral – tancerz, performer, młody choreograf, nauczyciel. Absolwent prestiżowej uczelni Codarts Rotterdam University for the Arts w Holandii. Od 2016 roku tancerz teatru Compagnie Thor w Brukseli w produkcjach Anima Ardens i WaW – We are Woman. Współpracował z Het Internationaal Danstheater w Amsterdamie, Derida Dance Company w Bułgarii oraz Korzo Theater w Hadze. Tańczył w spektaklach takich choreografów jak : Bill T. Jones (USA), Jiří Kylián (Holandia), Martha Graham (USA), Giulia Mureddu (Włochy), Jan Linkens (Holandia), Lucas Jervies (Australia), Ivanhoe Chun-ho Lam (Chiny), Thom Stuart (Holandia), Ederson Rodriguez Xavier (Brazylia), Thierry Smiths ( Belgia). Pracował przy realizacji instalacji Body Building, projektanta mody i architekta Henrika Vibskova z Danii. W Polsce Michał współpracował z Teatrem Tańca Test, Teatrem Tańca Caro, B’cause Dance Company, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Komedia. Jako choreograf stworzył materiał ruchowy do gry wydanej przez Sony na platformę Playstation4 – „Bound”, nagrodzonej m.in. Paszportem Polityki i kilka choreografii do teledysków. Wyreżyserował nagradzane na konkursach solo N°2, spektakl Waterfallin, Bolero pokazane na warszawskiej Nocy Tańca oraz spektakl Quo Tendis, który miał premierę w teatrze Prochownia.

Marek Klajda jest przedsiębiorcą i dyplomatą, od dawna fascynującym się doświadczaniem ciała i umysłu oraz związkiem między nimi. Jest mistrzem sztuk walki i Qigong z ponad 30-letnią ciągłą praktyką. Taniec stał się naturalnym przedłużeniem tych poszukiwań. Marek uczył się tańca współczesnego u Kamy Giergoń, a obecnie współpracuje na stałe z zespołem Thierry'ego Vergera, francuskiego choreografa i twórcy techniki Modal Underground.

Thierry Verger – francuski tancerz, edukator, choreograf. Twórca stylu tańca współczesnego Modal Underground. W swojej pracy Thierry opiera się na stworzonej przez siebie, oryginalnej i eklektycznej technice tanecznej. Czerpie z doświadczeń mistrzów tańca z przeszłości i teraźniejszości, ze sztuk walki i tańca rytualnego. Modal Underground to pomost pomiędzy średniowieczną fantazją a współczesną rzeczywistością. Ten sposób tworzenia choreografii łączy przeciwieństwa: klasyczne linie i barokowe krzywe, zmysłowość i nieokiełznanie. Thierry współpracuje z wieloma znanymi szkołami i teatrami w Europie. W Polsce współpracował z teatrami tańca w Kielcach, Lublinie, Poznaniu, Krakowie i Szczecinie. Tworzył także choreografie do pierwszych edycji programu „You Can Dance”. Na stałe mieszka, tworzy i uczy w Paryżu.

Romuald Woźniak – uprawia rzeźbę, scenografię, instalacje przestrzenne, reżyserię światła. Od kilkunastu lat jego główne pole aktywności to spektakle teatru narracji wizualnej i działania performatywne. Zrealizował kilkadziesiąt autorskich spektakli będących sumą jego doświadczeń rzeźbiarskich, performerskich i scenograficznych. W spektaklach tych jest twórcą scenariuszy, reżyserem, scenografem, autorem koncepcji światła i ruchu. W 1993 roku wraz z Marcinem Jarnuszkiewiczem założył Teatr Akademia, początkowo działający przy katedrze scenografii ASP, a od 1999 roku na warszawskiej Pradze, który stał się ważnym miejscem kultury alternatywnej w stolicy. Tu artysta realizował swoje autorskie spektakle, a także popularyzował twórców z obszaru teatru tańca i narracji wizualnej. Teatr zakończył działalność w 2018 roku. Romulad Woźniak jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracował na wydziałach Scenografii i Rzeźby. Prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych. Piastował funkcje Prodziekana Wydziału Rzeźby i Kierownika Katedry Działań Przestrzennych.

Dawid Żakowski – reżyser, aktor i pedagog teatralny. Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Sztuka Nowa (sztukanowa.pl) i Pracowni Teatru Fizycznego działającej w przestrzeni laboratoryjnej LUB/LAB w Warszawie. W ramach działań Stowarzyszenia i Pracowni TF prowadzi profesjonalne badania technik teatralnych i praktyki w dziedzinie międzynarodowej wymiany teatralnej. W latach 1997-2007 współpracował z Piotrem Borowskim jako aktor i asystent reżysera. Biorąc udział w jego spektaklach (Północ, Człowiek, Henryk. Hamlet. Hospital) występował m. in. w Paryżu, Lille, Berlinie, Düsseldorfie, Moskwie, Montevideo, Caracas, Belo Horizonte, São Paulo, Neapolu, Palermo, Florencji, Zurychu. Jako aktor współpracował również z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu, NeTTeatre w Lublinie.


W ostatnich latach pracy twórczej realizuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym, w ramach których wyreżyserował m. in. spektakle: Sylwia:Medea, Moja wolność – Moja niepodległość, Warsaw: in Between, Mapy Pamięci, ARTYSTA. Mechanika ucieczki, Badania solarystyczne 2.0.

Jest współautorem dwóch projektów z zakresu edukacji artystycznej i kulturalnej, kierowanych do młodzieży: W poszukiwaniu tożsamości i PODAJ DALEJ – teatralna platforma wymiany technik.
Jako pedagog teatralny prowadzi stałe zajęcia dla studentów aktorStudia Romy Gąsiorowskiej w Warszawie oraz dla młodzieży w Miejskim Ośrodku Kultury w Sochaczewie i CPK w dzielnicy Praga-Południe w Warszawie.


Od 2008 roku współrealizuje również międzynarodowe projekty badawcze: Drought (Limassol – Warszawa), Lift Off (Berlin – Frankfurt – Warszawa), Regula contra Regulam (Mediolan – Wrocław – Warszawa), If it was my street (Gorlitz – Rennes – Warszawa), Taburopa (Lizbona – Kolonia – Bruksela – Warszawa).

Paulina Święcańska – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego studiów I stopnia na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagog, Instruktor Tańca Współczesnego uznany przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie studia II stopnia na kierunku kulturoznawstwo oraz kinetografii Rudolfa Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku menadżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku produkcja teatralna. Doświadczenie i praktykę zawodową zdobywała również na międzynarodowych festiwalach i coachingach w całej Europie a także w Izraelu, Brazylii, Indiach, Rosji, Turcji, Australii, Indonezji, USA i Japonii.


Mocno zaangażowana w animację miasta Warszawy – zarówno jego przestrzeni, jak i mieszkańców poprzez m.in. Festiwal Warszawskiej Sztuki niezależnej Re:wizje (2008-2012), gdzie była kuratorką tańca. Współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016, dyrektor artystyczna Festiwalu Kontakt Improwizacji Warsaw Flow w latach 2010-2019, dyrektorka Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w latach 2017-2019. 

 

Od 2011 roku współtworzy Fundację Artstyczną PERFORM, poprzez którą realizuje projekty artystyczne, społeczne i edukacyjne, pracując z artystami różnych kierunków i profesji. W pracy zawodowej wykorzystuje techniki takie jak: contact improvisation, authentic movement, improvisation, bodywork, animal flow, space composition, physical theatre, ecstatic dance.

 

***

 

Bilety: https://bilety.mik.waw.pl/artist/view/id/18221

 

Projekt: Centralna Scena Tańca (CST) w Warszawie

Kurator CST w Warszawie: Paulina Święcańska

Organizator: Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury

 

 

 

Centralna Scena Tańca (miniaturka)

ludzie tańca

 

instytucje

 

bibliografia

 
INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia