
Z materiałów festiwalu Scena Otwarta
Z materiałów festiwalu Scena Otwarta
Podobnie jak w zeszłorocznej edycji, jednym z festiwalowych przedsięwzięć jest produkcjaspektaklu teatru tańca we współpracy z doświadczonym polskim choreografem i pedagogiem.Tym razem do udziału w projekcie zaproszono Janusza Skubaczkowskiego – wieloletniego tancerzaŚląskiego Teatru Tańca, współtwórcę Teatru Otwartej Kreacji, obecnie zaś wykładowcęi prodziekana Wydziału Teatru Tańca PWST w Bytomiu.
W dwuetapowym castingu wyłoniono 20 osobową grupę młodych tancerzy.W festiwalowym projekcie Janusz Skubaczkowski postawił na edukację. Przedstawił metodologięi system pracy w obrębie polskiej techniki tańca współczesnego, dokonał wprowadzenia do pracyz podłogą i partnerem. Równolegle zaproponował metodę rozwijania świadomości ciała i ruchuza pośrednictwem jogi według metody Iyengara, której jest również nauczycielem. Dysponującyrożnym doświadczeniem uczestnicy projektu zapoznali się tym samym z nowym, łączącym ichjęzykiem, pozwalającym na spójne i wspólne poszukiwanie znaczeń, wykorzystanych następniedo budowy przedstawienia. Przygotowanie spektaklu stało się dla nich naturalnym następstwem
procesu technicznego i artystycznego wzrostu.
…dni naszemają strukturę dyptyku. W pierwszej części abstrakcyjny ruch służy energetycznemurozbudzeniu tancerzy i widzów. Jego zadaniem jest otworzyć pierwszych i zaciekawić drugich.W części drugiej mamy do czynienia z„codziennymi”sytuacjami, które poprzez ruch w relacjiz partnerem dochodzą znaczeń i rezonują emocjami przez wzajemne odkrywanie i konfrontowaniesię z nimi. Choreograf dostarczył młodym tancerzom słów, pokazał jak składać z nich zdania,które teraz uczą się na swój sposób wypowiadać. Pozbawiony scenografii, opatrzony prostymikostiumami autorstwa Dominiki Skazy obraz ten wymusza na młodych artystach prawdziwieaktorską obecność na scenie.