Wersja do druku

Udostępnij

W piątek 8 maja Centrum Kultury ZAMEK i kuratorka Anna Królica zapraszają na przedostatnie wydarzenia wiosennej odsłony programu performatywnego Z perspektywy żaby. O godz. 19.00 w Sali Wielkiej odbędzie się pokaz solowego spektaklu Tatiany Kamienieckiej zatytułowanego Wieloryb. Spektakl narodził się z inspiracji osobą jurodiwego, rosyjskiej wersji świętego głupca, uosabiającego ekscentryka, szaleńca z bez statusu, rodziny, pieniędzy, pozycji i bez… wstydu. Solo Kamienieckiej to swoisty akt dekonstrukcji granicznych doświadczeń cielesnych i próba zbliżenia do tego, co ukryte, nieznane i niedotykalne w ludzkim zachowaniu i ciele. Żywot świętego rozpięty między fizjologią a metafizyką doświadczania uosabiał pragnienie ucieczki od wszelkiej jednorodności i oczywistości istnienia.

 

Po prezentacji, o godz. 19.45, odbędzie się wykład Joanny Szymajdy Francuskie imaginarium – o motywach zwierzęcych w tańcu współczesnym: motywy zwierzęce mogą istnieć w tańcu na dwa główne sposoby – jako ewokowany element spektaklu, bądź jako wektor filozofii myślenia ciała. Przykładami obu tych perspektyw zajmiemy się podczas wykładu, pozostając w kręgu twórców francuskich i belgijskich. Od wyobrażonych sylfid i fauna po fantastyczne imaginarium Philippe’a Decoulfé , polityczne łabędzie u Robin Orlin czy kanarki i motyle u Jana Fabre’a. Na przykładach konkretnych dzieł zastanowimy się nad funkcją w spektaklu tego, co pochodzi ze świata zwierząt, analizując zarazem szeroką paletę możliwości, jakie ten świat przed choreografami otwiera. Na wykład WSTĘP WOLNY.

 

O spektaklu:

 

Spektakl narodził się z inspiracji osobą jurodiwego, rosyjskiej wersji świętego głupca, uosabiającego ekscentryka, szaleńca z bez statusu, rodziny, pieniędzy, pozycji i bez… wstydu. Solo Kamienieckiej to swoisty akt dekonstrukcji granicznych doświadczeń cielesnych i próba zbliżenia do tego, co ukryte, nieznane i niedotykalne w ludzkim zachowaniu i ciele. Żywot świętego rozpięty między fizjologią a metafizyką doświadczania uosabiał pragnienie ucieczki od wszelkiej jednorodności i oczywistości istnienia. Podążając tropem jurodiwego, który poprzez praktykę ascezy doprowadził swoje ciało do stanu „bezcielesności”, tancerka w swoim działaniu podejmuje próbę stworzenia eksperymentu ruchowego, który prowadzi do wyzwalania różnych rodzajów energii i odmiennych stanów obecności. Artystka stworzyła postać dziwną, szaloną, której ciało nie porusza się i nie reaguje „po ludzku”. Tytułowy wieloryb jest pretekstem czy też raczej punktem odniesienia, konsekwentnie prowadzoną linią interpretacyjną – jako przykład nieznanego, niedotykalnego w ludzkim zachowaniu i ciele.

 

To kolejny spektakl, w którym pojawia się negocjacja pomiędzy tym, co ludzkie i tym, co zwierzęce. Choreografka inspiruje się fizycznością jurodiwego (figury dobrze znanej w prawosławiu) – postrzega go i sytuuje pomiędzy boskością a szaleństwem, by ostatecznie wpisać w ramę zwierzęcą. Nazywa spektakl „Wieloryb”. Prawdopodobnie nawiązuje do tradycji biblijnej, odnoszącej się do przemiany wewnętrznej proroka Jonasza. Wspomniana przemiana nastąpiła podczas podróży w brzuchu wieloryba. Ta trzydniowa podróż stała się czasem spotkania się ze swoimi myślami, spotkania ze sobą. Wieloryb traktowany jest jako symbol ciemnych pragnień ludzkich oraz prób samodoskonalenia. Mamy w spektaklu zestawiony konglomerat kilku tradycji, w których choreografka splata cielesność, zwierzęcość, duchowość oraz szaleństwo, próbując w inny sposób zbudować system odniesień pomiędzy tym, co ludzkie i tym, co zwierzęce” – opowiada Anna Królica, kuratorka performatywnej części programu Z perspektywy żaby.

 

choreografia i wykonanie: Tatiana Kamieniecka
współpraca artystyczna: Arkadi Zaides
muzyka: Joanna Duda i Paweł Osicki
zrealizowano we współpracy z Klubem Żak w ramach rezydencja/premiera 2011

 

Bilety: 10 zł (ulgowe) i 15 zł (normalne)

 

 

30 maja, na zakończenie wiosennej odsłony Z perspektywy żaby odbędzie dyskusja Wegetarianizm – nowa wrażliwość w bogatym świecie – uczestnicy: prof. Jan Hartman, prof. Przemysław Czapliński, prowadzenie: Krzysztof Hoffmann. Dyskusję poprzedzą targi żywności wegetariańskiej i wegańskiej połączone ze śniadaniem przed gmachem CK Zamek.

 

Więcej o programie

Tekst kuratorski Anny Królicy

 

Anna Królica:  krytyczka, historyczka i kuratorka tańca. Ostatnio wydała książkę Pokolenie Solo. Choreografowie w rozmowach z Anną Królicą (Cricoteka, Kraków  2013). Autorka pierwszej książki o najnowszej historii tańca współczesnego w Polsce – Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (Tarnów, 2011). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku. Realizuje również projekty kuratorskie: Maszynę choreograficzną w Cricotece (od 2013r), Z perspektywy żaby w Centrum Kultury „Zamek” (2015), Goodbye Superman! (wraz z Erykiem Makohonem i Pawłem Łyskawą, Kraków 2015), Portrety. Kobiety w polskiej choreografii (2014), Archiwum Ciała w poznańskim Centrum Kultury „Zamek” (2013); w 2011 roku programowała festiwal „Kalejdoskop” w Białymstoku i do dziś jest związana z festiwalem. Działała w jury Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 roku. Była przewodniczącą pierwszej Rady Programowej Instytutu Muzyki i Tańca w latach 2011-2014. W 2010 roku pełniła funkcję głównego koordynatora merytorycznego I Kongresu Tańca w Warszawie. Wraz z Witoldem Mrozkiem założyła specjalistyczny portal o tańcu współczesnym, www.nowytaniec.pl, działający w latach 2006-2011.

 

Joanna Szymajda – zastępca dyrektora Instytutu Muzyki i Tańca, doktor nauk humanistycznych. Pracę doktorską Estetyka współczesnego tańca europejskiego po 1990 obroniła na Université Paris III Sorbonne Nouvelle i Uniwersytecie Łódzkim. Jest absolwentką studiów magisterskich z zakresu teatrologii i psychologii na Uniwersytecie Łódzkim oraz Université Lyon II. Jest autorką tekstów naukowych i krytycznych o tańcu współczesnym, pacowała również jako kuratorka projektów tanecznych, np. w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, oraz koordynatorka artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close