Od listopada 2021 do kwietnia 2022 Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu realizował wyjątkowy projekt, Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych, w ramach którego swoje prace pokazywały kobiety-artystki reprezentujące różne dziedziny sztuk performatywnych. W ciągu kilku miesięcy widzowie mogli obejrzeć m.in. prace Aurory Lubos, Anny Steller, Katarzyny Pastuszak i Natalii Chylińskiej, Teatru Amareya i Teatru A PART. Kuratorką Szczelin była Monika Wachowicz, która również miała okazję wystąpić w ramach jednej z odsłon projektu. W dniach 1-3 kwietnia organizatorzy zapraszają na finał projektu. Oprócz pokazów spektakli i filmu odbędzie się m.in. konferencja podsumowująca cały projekt.

Wersja do druku

Udostępnij

Program finałowej odsłony:

1.04, 18.00 | Studio Na Grobli

Śliczna jesteś, laleczko
Pokaz filmu w reżyserii Aleksandry Kubiak

Realizacja Aleksandry Kubiak odnosi się do osobistej traumy związanej z tragiczną śmiercią matki. Śliczna jesteś, laleczko to film, w którym metody wypracowane w poprzednich realizacjach zostały zastosowane do autoanalizy i próby wywołania katharsis u samej autorki. Odgrywa ona tutaj wiele ról: jest animatorką procesu, reżyserką filmu, podmiotem artystycznego i terapeutycznego eksperymentu. Bezpośrednimi świadkami tego działania są tylko towarzyszący artystce kamerzysta, dźwiękowiec oraz aktorka Elżbieta Lisowska-Kopeć, która wciela się w postać tragicznie zmarłej matki artystki.

Po pokazie filmu odbędzie się rozmowa Matka nie matka, w której udział wezmą Monika Wachowicz, Aleksandra Kubiak oraz Elżbieta Lisowska-Kopeć.

sob. 2.04, 17.00 | Muzeum Współczesne Wrocław, Café Muzeum; pl. Strzegomski 2a

Col tempo/ Z biegiem czasu
Konferencja podsumowująca cykl Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych z udziałem Natalii Kruszyny i Rity Jankowskiej, prowadzenie: Monika Wachowicz i Jarosław Fret

Czas, w którym przyszło nam żyć, pożera wszystko. Pożera także nasze dusze. Stajemy się towarem, następnym numerem bez pamięci, przeszłości; zmieniamy się w jednostkę statystyczną. Tracąc duszę, tracimy poczucie bezpieczeństwa. To jak przerażający sen pełen przemocy!

Trzeba nam wrócić do źródła, do historii zapisanej w ciele, do tożsamości, do centrum naszego istnienia. Nie dajmy się rozproszyć. Biegnijmy przed czasem – może nawet kilka kroków przed nim. Pozwólmy przeprowadzić myśli i emocje przez szczelinę tak, aby uświadomić sobie i innym, że istnieje coś więcej niż wybór; że istnieje wolność, że nie muszę być wciąż w „albo”. Mogę tworzyć „i”.

Czy mogę już głośno krzyknąć: „Eureka”? Och nie, jeszcze nie! Ja też jestem „w czasie” i tylko wiernie dotrzymuję mu kroku. Ileż tu nagich zakamarków, ścieżek, które czekają na ślady – dowody ludzkiej wyobraźni? Chcę pozostać w tym labiryncie Kobiet Sztuk Performatywnych. Oto One – kobiety szalone z miłości do świata, ludzi; żywe i równocześnie nie-żywe, upiory, zjawy, kobiety o sercu smoka, potężne, niezniszczalne, przekuwające każdą szczelinę w narzędzie poznania.

Wiem, że nic nie jest „na zawsze”, ale dopóki tam jestem, słyszę bicia ich serc. A więc Jestem!

Monika Wachowicz

Konferencję zwieńczy wystawa fotografii Małgorzaty Wachowicz Prześwity i puste miejsca

sob.–pon. 2.04–2.05.2022 – czas trwania
pon. 9.00–17.00, wt. zamknięte, śr.–niedz. 12.00–20.00

Gdybym miała odpowiedzieć, dlaczego biorę do ręki aparat i dlaczego robię nim zdjęcia, to powiedziałabym, że nie wiem. Prześwity i puste miejsca są o stanie niewiedzy i zgody na taką (czyżby) niedorzeczność. Nawet teraz, kiedy piszę, nie wiem, co jeszcze zobaczę i co wejdzie do cyklu. Ta praca jest w ciągłym ruchu. Wiem tylko tyle, że mam w sobie pytania, które muszę zobaczyć w czymś, co nazwałabym ramą.

Małgorzata Wachowicz

sob. 2.04, 20.00 | Sala Teatru Laboratorium

woMAN
Spektakl Teatru Fluid

woMAN to spektakl o sile kobiet, o naszym wewnętrznym pięknie, akceptacji siebie, niespożytej energii, którą posiadamy, walce o własne marzenia i o naszej pozycji zawodowej oraz prywatnej. Współcześnie zapominamy o tych wszystkich aspektach kobiecości, które tworzą naszą wyjątkowość.

woMAN to spotkanie kobiet z dwóch różnych epok. Niejednokrotnie wybierają one podobną drogę, przeżywając wzloty i upadki. Jednak dzielące ich wzorce zachowań prowadzą często na przeciwległe bieguny.

Spektakl rozumiany ponad językami, dla widzów od 16. roku życia.

niedz. 3.04, 20.00 | Studio Na Grobli

Quata
Spektakl w reżyserii Marty Strzałko

Współczesna nauka nie pozostawia cienia wątpliwości – Afryka jest kolebką człowieka. Setki tysięcy lat ewolucji przetrwały w afrykańskim genie. W każdym z nas jest cząstka naszych afrykańskich przodków.

Quata to nazwa zabawy dla dzieci w Zimbabwe. Punktem kulminacyjnym gry jest ucieczka przed wężem. W trakcie pracy nad spektaklem okazało się, że ucieczka jest jednym z podstawowych odruchów; obroną przed złością i lękiem. Wypieraniem tego, o czym nie chciałoby się pamiętać. Czasem instynkt samozachowawczy każe uciekać w sensie dosłownym, szukać nowego miejsca, w którym czujemy się bezpiecznie.

Spektakl powstał na podstawie rozmów i wspomnień dwóch czarnoskórych aktorek, Bonnie i Pascaline. Bonnie pochodzi z Zimbabwe. Mieszka w Polsce od 18 lat. Tu pracuje. Pascaline jest Rwandyjką. Mieszka w Polsce od 4 lat. Pisze doktorat.

„Szczeliny” to projekt, w którym pragnę połączyć różne formy sztuki, począwszy od teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu czy muzyki. Z ogromną przyjemnością przyglądam się, jak te struktury przenikają się, mam poczucie, że ta przestrzeń nie ma końca i to jest fascynujące – mówi Monika Wachowicz. – Szczelina powoduje tworzenie się kolejnych pęknięć – tak rodzą się kolejne przestrzenie performatywne.

Wśród tych przestrzeni znaleźć można było m.in.: performans, seans teatralny, ruch, taniec, film, fotografię, instalację i koncert. Artystki podejmują w swoich pracach tematy śmierci i żałoby, wolności i praw kobiet, przemocy czy wykluczenia społecznego związanego z niepełnosprawnością. Szczeliny realizowane w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego są dedykowane Jolancie Brach-Czainie i jej książce Szczeliny istnienia.

Projekt Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych realizowany jest w ramach objęcia przez Wrocław tytułu Światowej Stolicy Sztuk Performatywnych 2022/2023 przyznawanej przez ITI/UNESCO oraz w ramach programu Koalicja Miast.

Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Patroni medialni: Onet.pl, radio Chillizet, telewizja Echo24, miesięcznik „Teatr”, e-teatr.pl, magazyn „Taniec”, magazyn „Szum”, TuWroclaw.com.
Wsparcie medialne: portal taniecPOLSKA.pl
Matronat społeczny: Centrum Praw Kobiet
Więcej informacji i program „Szczelin”: grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny/
Link do wydarzenia na FB: https://bit.ly/3oXlwZv

Bilety do kupienia: www.bilety.grotowski-institute.pl/
Na konferencję wstęp wolny.

Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Instytut im. Jerzego Grotowskiego

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close