Janina Nowak, Nina Nowakówna, Nina Novak. Zmiany imienia i nazwiska odzwierciedlają długą i niełatwą drogę, jaką przebyła urodzona 23 marca 1923 roku w Warszawie solistka Polskiego Baletu Reprezentacyjnego, a następnie primabalerina amerykańskiego Ballet Russe de Monte Carlo. Podobnie jak Barbara Bittnerówna czy Maria Krzyszkowska należała do pokolenia tancerek, na karierach których ślad odcisnęła II wojna światowa.

 

Wersja do druku

Udostępnij

Taneczną edukację rozpoczęła jako ośmiolatka w warszawskiej szkole baletowej, kształcącej zawodowych artystów stołecznej opery. W międzywojniu szkoła wprawdzie borykała się z wieloma trudnościami administracyjnymi i wynikającymi z nich problemami metodycznymi, ale zaletą nauki w niej była możliwość występowania na scenie Teatru Wielkiego (Opery Warszawskiej). Taką szansę otrzymała również Nowakówna, która wystąpiła m. in. w Aidzie (1933) i Wieszczce lalek (1935).

Mimo pracy Piotra Zajlicha w latach trzydziestych warszawski zespół, aczkolwiek na tle kraju prezentujący najbardziej wyrównany poziom, nie spełniał europejskich standardów. Dlatego Bronisława Niżyńska, której w 1937 roku powierzono kierowanie nowo powstałym Polskim Baletem Reprezentacyjnym, choć zgodnie w sugestiami swoich mocodawców oparła zespół o tancerki i tancerzy Opery Warszawskiej, szukała talentów również gdzie indziej, m. in. w warszawskiej szkole baletowej[1]. To był przełomowy moment w karierze Janiny Nowakówny – zetknęła się z wybitną choreografką i pedagożką, pod jej okiem intensywnie przygotowywała się do wystąpienia na europejskich scenach w nowatorskim repertuarze. Gdy w sezonie 1938/39 kierownictwo zespołu przejął Leon Wójcikowski, piętnastoletnia wówczas Nowakówna awansowała z koryfejki na solistkę. Również ten sezon obfitował w wyjazdy – w czerwcu 1939 roku Polski Balet Reprezentacyjny występował na wystawie światowej w Nowym Jorku. Nowakównie przypadła rola Elegantki w balecie Eine kleine Nachtmusik w choreografii Wójcikowskiego do muzyki Mozarta. Jej nazwisko widniało również w obsadzie Wesela w Ojcowie (choreografia Julii Mierzyńskiej w opracowaniu Zajlicha), Taniec drużbów[2]. Tę świetnie rozwijającą się karierę przerwał wybuch II wojny światowej.

W czasie okupacji Nowakówna, która na potrzeby występów zaczęła używać imienia Nina, została partnerką Mikołaja Kopińskiego, solisty Polskiego Baletu Reprezentacyjnego, a wcześniej Teatru Wielkiego. Para ta występowała w warszawskich teatrzykach rewiowych i kabaretach[3]. Za choreografie duetu odpowiadał bardziej doświadczony Kopiński. Para szybko stała się rozpoznawalna i śmiało konkurowała z takimi gwiazdami scen okupacyjnej Warszawy, jak Barbara Bittnerówna i Jerzy Kapliński czy Nina Rajewska i Leon Wójcikowski. W książce-wywiadzie z Wiktorem Krajewskim Novak o występach w czasie wojny nie wspomina, mówi jedynie o tym, że jej nauczycielem był Wójcikowski[4]. Prawdopodobnie uczęszczała na zajęcia do legalnie działającej Miejskiej Szkoły Baletowej (tu uczył się młodszy brat tancerki, Edmund), w której Wójcikowski był kierownikiem artystycznym i wykładowcą[5].

Okres występów z Kopińskim przerwał wybuch Powstania Warszawskiego. Nowakówna razem z siostrą trafiły do obozu pracy w Jenie. W styczniu 1945 roku znalazła się w Krakowie, gdzie szybko wznowiła działalność artystyczną w zespole Feliksa Parnella[6], a od 1946 roku występowała ponownie z Kopińskim, który założył Polski Balet Kopińskiego. Na afiszach Nowakówna anonsowana była jako primabalerina[7]. Zespół Kopińskiego tańczył w Krakowie i innych polskich miastach. W 1946 roku Nina Nowakówna podjęła decyzję, która zaważyła na dalszym jej życiu – zawarła małżeństwo z amerykańskim żołnierzem, a następnie wyemigrowała do Stanów Zjednoczonych.

Po przyjeździe do Ameryki osiadła w Pensylwanii. Mimo że początkowo nie rozważała kontynuacji kariery, szybko postanowiła podjąć próbę powrotu na scenę. Nawiązanie kontaktów ze światem tanecznym w Nowym Jorku ułatwiła jej Sonia (Zofia) Wójcikowska[8], córka Leona Wójcikowskiego. Początkiem drogi były nowojorskie rewie[9]. Mniej więcej w tym okresie Nowakówna nawiązała współpracę z była tancerką zespołu Diagilewa, Tatianą Chamié. To właśnie Chamié w 1948 roku zarekomendowała Ninę Novak kierownictwu Ballet Russe de Monte Carlo[10], w tamtym czasie jednego z najważniejszych zespołów baletowych w Ameryce. Zmieniona wówczas wersja nazwiska miała ułatwić tancerce kontakty zawodowe.

Siedzibą Ballet Russe de Monte Carlo, powstałego po rozłamie Baletów Rosyjskich Diagilewa, w czasie II wojny światowej stał się Nowy Jork, ale zespół nie dysponował własną sceną. Artyści występowali w Metropolitan Opera lub City Center, a przede wszystkim na gościnnych scenach w całych Stanach Zjednoczonych w trakcie wielomiesięcznych tournée. Z jednej strony Nina Novak dołączyła więc do zespołu o specyfice, którą znała od czasów Polskiego Baletu Reprezentacyjnego, z drugiej po raz pierwszy zetknęła się z koniecznością zdobywania pozycji w hierarchii właściwie od zera. Na czele Ballet Russe de Monte Carlo stał wówczas Siergei Denham, który – podobnie jak jego wyśmienity poprzednik – nie był ani tancerzem, ani choreografem. W jego osobie znalazła Novak wielkiego propagatora jej talentu. W 1948 roku, gdy Nina Novak dołączyła do corps de ballet Ballet Russe de Monte Carlo, jego największą gwiazdą była Alexandra Danilova.

Już jesienią 1949 roku Novak otrzymała szansę zaprezentowania się w głównej roli w balecie Antoniny Cobos do muzyki Scarlattiego The Mute Wife[11]. Novak zatańczyła wiodącą rolę również w innej premierze tego sezonu – w Balu kadetów, jednoaktowym balecie Davida Lichine’a (muz. Johann Strauss). Prawdziwym przełomem był jednak rok 1952, kiedy niespodziewanie została poproszona o zastąpienie Danilovej w roli Swanildy w balecie Coppélia. Od tego momentu jej pozycja w zespole stale rosła. Novak obsadzana była w najważniejszych rolach z repertuaru klasycznego: wspomnianej Swanildy, Odetty/Odylii z Jeziora łabędziego, Kitri z Don Kichota, Giselle[12], a także w takich produkcjach, jak: Gaîté Parisienne Leonida Miasina (rola sprzedawczyni rękawiczek) czy La Dame à La Licorne Heinza Rosena (postać jednorożca), stworzonych specjalnie dla Ballet Russe de Monte Carlo. Partnerowali jej m.in. Igor Youskevitch, Leon Danielian, George Zoritch i Frederic Franklin. O mocnej pozycji w zespole świadczy fakt, że dzięki staraniom Niny Novak do Ballet Russe de Monte Carlo w 1957 roku w dołączyli jej brat Edmund Nowak i jego żona Irena Koszałkówna. Oprócz pełnienia obowiązków pierwszej solistki Nina Novak przejmowała rolę pedagożki baletu. Tworzyła również choreografie – np. Variations Classiques do muzyki Brahmsa, dobrze przyjęte przez publiczność i krytykę, lecz niewolne od kontrowersji[13]. Już po odejściu z zespołu (w 1962 roku) przejęła kierowanie nim w czasie europejskiego tournée w 1967 roku[14].

Ballet Russe de Monte Carlo w drugiej połowie XX wieku konkurował na amerykańskich scenach z zespołami takimi jak New York City Ballet czy American Ballet Theatre. Problemy finansowe i brak nowych pozycji repertuarowych doprowadziły zespół do zakończenia działalności. Zanim to jednak nastąpiło, Nina Novak miała okazję wystąpić na polskich scenach. Przyjazd w 1961 roku do ojczyzny umożliwiło zaproszenie amerykańskiej ambasady w Polsce. Novak wystąpiła w Warszawie w Jeziorze łabędzim i Giselle. W roli Odetty/Odylii mogła podziwiać ją również publiczność w Poznaniu. Novak uświetniła swoją obecnością także trasę Międzynarodowego Baletu Gwiazd, czyli serię występów kilku duetów z różnych krajów w polskich miastach m. in. w Łodzi i Sopocie[15]. Do przyjazdu tancerki dość zdawkowo odniosła się prasa codzienna, z jej wizyty nakręcono jednak krótki materiał filmowy na potrzeby Kroniki Filmowej, na którym widać Novak spacerującą warszawską ulicą, a także tańczącą z partnerującym jej w czasie pobytu w Polsce Zbigniewem Strzałkowskim[16].

Początek lat sześćdziesiątych obfitował w wiele innych, ważnych wydarzeń w życiu Niny Novak. W 1962 roku odeszła z zespołu Denhama, a rok później powtórnie wyszła za mąż, z czym wiązała się przeprowadzka do Wenezueli. W Ameryce Południowej wznowiła działalność sceniczną we współpracy z impresario Albertem Allazem. Bardziej zaangażowała się w nauczanie nowego pokolenia tancerek i tancerzy, tworząc własny zespół baletowy. Gdy po paru latach jej kolejne małżeństwo się rozpadło, postanowiła pozostać w Wenezueli. W 1972 roku, po zawarciu trzeciego związku małżeńskiego, otworzyła w Caracas szkołę tańca – Academia de Ballet Clásico Nina Novak. Jednym z sukcesów pedagogicznych było zdobycie przez podopiecznego Novak Alexiego Zubirię srebrnego medalu w 1982 roku na prestiżowym konkursie w Jackson[17]. Jej działania miały ogromny wpływ na sztukę tańca w Wenezueli, kraju, który w latach sześćdziesiątych nie miał tradycji baletowych, dlatego też Nina Novak w pełni zasłużenie nazywana jest tam pionierką tańca klasycznego.

Ostatecznie ze sceną pożegnała się w 1984 roku, wówczas całkowicie poświęciła się nauczaniu i krzewieniu tradycji baletowej klasyki, również jako dyrektorka artystyczna repertuaru klasycznego w Complejo Cultural Teresa Carreño w Caracas.

Związki z Polską, przede wszystkim przez sytuację polityczną, miały charakter głównie rodzinny, choć po roku 1961 Novak jako tancerka zaprezentowała się warszawskiej publiczności raz jeszcze. W 1978 roku wystąpiła w partii Swanildy w balecie Coppélia. Przez wiele lat jej obecność w polskim piśmiennictwie baletowym miała charakter wzmianek[18]. Dopiero w roku 2017 doczekała się docenienia przez najwyższe władze państwa – prezydent Andrzej Duda odznaczył Ninę Novak Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Duże zaangażowanie w działalność na terenie Wenezueli osłabiło związki Niny Novak ze Stanami Zjednoczonymi, co widać chociażby w słynnym filmie dokumentalnym z 2005 roku Ballets Russes (reż. Dayna Goldfine, Dan Geller)[19]. Jednak w czerwcu 2000 roku wzięła udział w zorganizowanej w Nowym Orleanie czterodniowej konferencji zatytułowanej Dziedzictwo Baletów Rosyjskich w Amerykach, w trakcie której prowadziła zajęcia, prezentując wybrane partie z repertuaru Ballet Russe de Monte Carlo[20].

W 2016 roku, z powodu trudnej sytuacji w tym kraju, Nina Novak opuściła Wenezuelę i ponownie zamieszkała w Stanach Zjednoczonych. Zmarła w Filadelfii 15 marca 2022 roku. Urna z prochami spoczęła na Cmentarzu Bródnowskim w Warszawie. Mimo dwóch książek autobiograficznych – wydanej po hiszpańsku Nina Novak: el ballet, mi vida, mi passion[21] i polskiej Taniec na gruzach[22] – nie sposób oprzeć się wrażeniu, że historia Niny Novak wciąż czeka na opowiedzenie, a jej ogromny dorobek na rzetelne upamiętnienie.

[1] Vide Marianna Jasionowska, Ewa Kretkowska, Bronisława Niżyńska – baletmistrzyni i choreografka Polskiego Baletu Reprezentacyjnego (1937–1938), tekst niepublikowany, napisany w ramach programu NIMiT „Białe Plamy” 2020, s. 11.
[2] Vide Irena Turska, Przewodnik baletowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1989, s. 248.
[3] Hasło: „Mikołaj Kopiński”, https://encyklopediateatru.pl/osoby/15978/mikolaj-kopinski [dostęp: 10 marca 2023].
[4] Wiktor Krajewski, Taniec na gruzach. Nina Novak w rozmowie z Wiktorem Krajewskim, Prószyński Media, Warszawa 2020, s. 130, 138–139.
[5] Vide Irena Turska, Przetańczone życie. Rzecz o Leonie Wójcikowskim, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006, s. 129-130.
[6] Vide Feliks Parnell, Moje życie w sztuce tańca. Pamiętniki 1898–1947, Grako, Łódź 2003, s. 351–352, 354.
[7] Afisz: Ostatnie 2 występy Polskiego Baletu Kopińskiego, https://polona.pl/item/afisz-inc-dnia-ostatnie-2-wystepy-polskiego-baletu-kopinskiego,OTU3MTgyNDU/0/#info:metadata [dostęp: 8 marca 2023].
[8] Vide Wiktor Krajewski, Taniec na gruzach…, op. cit., s. 242–244.
[9] Ibidem.
[10] Vide Cristobal van Scanzoni, Urszula Siemińska, In Memory of Nina Novak, 1923–2022, https://www.dancemagazine.com/nina-novak-ballerina-obituary/ [dostęp: 3 marca 2023].
[11] Vide Leslie Norton, Frederic Franklin, Frederic Franklin: A Biography of the Ballet Star, McFarland & Company, Jefferson 2007, s. 122.
[12] Do tej roli przygotowywała ją w Kalifornii Bronisława Niżyńska, Vide Lynn Garafola, La Nijinska. Choreographer of the Modern, Oxford University Press, New York 2022, s. 451.
[13] Ibidem.
[14] Cristobal van Scanzoni, Urszula Siemińska, In Memory of Nina Novak, op. cit.
[15] Vide „Express Wieczorny”, 5 czerwca 1961, nr 132 oraz wycinki prasowe zamieszone w książce Krajewskiego, Wiktor Krajewski, Taniec na gruzach…, op. cit., s. 325–326.
[16] Na występach, PKF27B/61, http://www.repozytorium.fn.org.pl/?q=pl/node/10602 [dostęp: 3 marca 2023].
[17] Lista medalistów Międzynarodowego Konkursu Baletowego w Jackson, https://www.usaibc.com/about-us/the-competition/past-medalists/ [dostęp: 5 marca 2023].
[18] Vide Irena Turska, Almanach balet polskiego 1945–1974, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1983; Jerzy Waldorff, Zbuntowane uszy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1968; Tacjanna Wysocka, Dzieje baletu, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970.
[19] W filmie pojawia się fragment wywiadu z Niną Novak oraz ujęcia z prowadzonej przez nią lekcji. W wypowiedziach innych bohaterów – tancerek i tancerzy Ballet Russe de Monte Carlo – nazwisko Novak pojawia się rzadko i nie zawsze w pozytywnym kontekście.
[20] Leslie Norton, Frederic Franklin, Frederic Franklin: A Biography…, op. cit.., s. 194.
[21] Luisa Himiob, NINA NOVAK: el ballet, mi vida, mi pasion…. (memorias de Nina Novak), Graficas Acea, Caracas 2011.
[22] Wiktor Krajewski, Taniec na gruzach…, op. cit.

Wydawca

taniecPOLSKA.pl

Na zdjęciu: Nina Novak. Fot. prywatne archiwum rodziny Niny Novak.
Na zdjęciu: Nina Novak. Fot. prywatne archiwum rodziny Niny Novak.
Na zdjęciu: Nina Novak. Fot. prywatne archiwum rodziny Niny Novak.
Na zdjęciu: Nina Novak. Fot. prywatne archiwum rodziny Niny Novak.
Na zdjęciu: Nina Novak. Fot. prywatne archiwum rodziny Niny Novak.
Na zdjęciu: Nina Novak. Fot. prywatne archiwum rodziny Niny Novak.

powiązane

Ludzie

Bibliografia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close