29 października w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów rozpoczną się warsztaty praktyki improwizacji i performance. Kurs poprowadzi Małgorzata Haduch, doświadczona choreografka i performerka.
Wersja do druku
Pobierz PDF
Udostępnij
Wiodącą ideą projektu jest praktyka improwizacji w szerokim kontekście sztuki tańca współczesnego. Założenia, w tej początkowej fazie projektu, skupiają się na zdobyciu umiejętności posługiwania się początkiem i końcem improwizacji, umiejętnością głębokiego słuchania, przestrzenią, dźwiękiem, głosem oraz niebanalną i, równie dobrą, co banalną, formą cielesną. Uczestnicy zajmą się praktyką różnych strategii improwizacji, z nastawieniem na improwizację solową, a także partytury grupowe. Potraktują improwizację jako język artystycznej wypowiedzi, na który składa się wiele elementów wymagających skupionej praktyki. Będą poszerzać metody improwizacji w świetle rozwoju współczesnej choreografii oraz, co istotne, w kontekście zmian zachodzących w świecie i społeczeństwie. Zawartość zajęć jest wielowątkową, przenikającą się praktyką, w trakcie której w pewnym momencie przychodzi widz. To oznacza, że „performance” nie jest ostatecznym celem warsztatów, lecz badaniem, co się zmienia w improwizatorach/improwizatorkach i elementach scenicznych, gdy pojawia się publiczność. Lecz występ nie jest ani koniecznym, ani głównym produktem tej praktyki.
Tematyka:
29 października – inauguracja: Od głębokiego słuchania do ruchu improwizowanego – wspólny warsztat z dr. Rafałem Mazurem. Nasyceni ciszą.
19 listopada – Jakich elementów potrzebujemy, by wejść na scenę i zaimprowizować solo. Po co i dla kogo? Konkretyzowanie swojego własnego języka improwizacji.
10 grudnia – Improwizacja dyrygowana – kilka koncepcji i partytur grupowych. Rola czasu rzeczywistego oraz aranżacji przestrzeni w doświadczeniu performera i widza.
7 stycznia – Oddech i głos jako klucz do doświadczenia scenicznego w tańcu. Różnice pomiędzy doświadczeniem a reprezentowaniem aktu scenicznego.
27 stycznia – przygotowanie i performance (3 godz.)
28 stycznia – omówienie i domykanie (3 godz.).
Kurs poprowadzi Małgorzata Haduch, doświadczona choreografka i performerka. Wspólnie z grupą oraz w oparciu o podstawowe założenia programu wybierze kierunki do zgłębiania w proponowanej praktyce, dzieląc się zarówno 20-letnim doświadczeniem pracy w tym nurcie sztuki, jak i otwartością na zachodzące zmiany społeczne i artystyczne.
Kurs warszawski powstał we ścisłej współpracy z Mandaryna Dance Studio. Marta Wiśniewska ukazuje powoli swoją nieznaną, awangardową twarz sceniczną, zarówno poprzez własne zainteresowania improwizacją, jak i występy w nieznanej dotąd oprawie scenicznej. Współpraca z Małgorzatą Haduch jest kontynuacją ich pierwszego wspólnego spektaklu oŚĆ!
Pośrednim celem projektu PIP jest rozwój nurtu improwizacji w kontekście scenicznej pracy twórczej polskich artystów tańca, na tle dyskursu o sztuce w innych krajach.
Terminy spotkań:
29 października 2023
19 listopada 2023
10 grudnia 2023
7 stycznia 2024
pokaz: 27 stycznia 2024
omówienie: 28 stycznia 2024
Godziny zajęć: 10.00-16.00
Miejsce: Dzielnicowy Ośrodek Kultury Ursynów,
ul. Kajakowa 12b, Warszawa
Prowadząca o zajęciach:
Interesuje nas stworzenie sytuacji twórczej, w której improwizacja tańca jest trenowana jako odrębny nurt sztuki i język sceniczny. Stawiamy na rozwój twórczy uczestników, pracę nad poznawaniem indywidualnego języka tańca oraz praktyczne poszerzanie wiedzy w obszarze tworzenia własnych etiud tanecznych, z kluczowymi narzędziami eksperymentalnymi. Na drugim planie znajduje się praca z wnikliwą obserwacją ciała, obecności scenicznej oraz możliwość otwarcia pola dla improwizacji jako ważnego elementu manifestu artystycznego o kondycji współczesnego człowieka w swoim i nie swoim ciele.
DLA KOGO?
Grupa otwarta jest dla osób od 18 roku życia.
Warsztat przeznaczony dla osób z otwartością na sceniczne eksperymenty i świadomością różnych kulturowych zjawisk. Jeśli masz wątpliwości, czy ten kurs jest dla Ciebie, skontaktuj się z prowadzącą.
UWAGA!
Kurs dostępny jest dla osób z ograniczoną motoryką. Osoby, których to dotyczy, proszone są o kontakt mailowy: malgorzatah@gmail.com.
ZGŁOSZENIA
Zgłoszenia przyjmowane są pod adresem freethedance@gmail.com najpóźniej do 25 października.
Decyduje kolejność zgłoszeń oraz wpłata zaliczki. Organizator nie selekcjonuje zgłoszeń, ponieważ wychodzi z założenia, że osoby, które czują, że to ich tematy i obecny kierunek swojego rozwoju, będą wzajemnie czerpać od siebie.
Grupa będzie liczyć max 15 osób.
Koszt: 1950 zł, płatne w całości lub w trzech ratach Możliwość otrzymania faktury.
Cena obejmuje:
4 zjazdy 1-dniowe w dniach 29 października, 19 listopada, 10 grudnia, 7 stycznia w godzinach 10.00-16.00 (z przerwami)
1 zjazd wieńczący z pokazem 27-28 stycznia (3 godziny w sobotę i 3 godziny w niedzielę)
1 gościnny wykład oraz inauguracyjny warsztat z głębokiego słuchania z Rafałem Mazurem
1 konsultacja online własnego materiału improwizacji lub omówienie pracy indywidualnej
O prowadzącej:
Małgorzata Haduch zajmuje się tworzeniem współczesnych spektakli performatywnych, gdzie roli reżysera i choreografa nie da się już oddzielić. Jej koncepcje artystyczne znajdywały ujście w performansach, spektaklach, improwizacjach z muzyką na żywo, etiudach solowych i scenariuszach grupowych. Rozwija autorskie metody pracy z pogranicza sztuk scenicznych, gdzie szczególnie interesuje ją rola czasu i trwania w procesie komponowania oraz praktyki uwalniające głos. Wierzy, że poprzez sceniczne eksperymenty możemy wybiec do przodu, by zapobiec porzuceniu ciała przez współczesnego człowieka.
Absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (2004) oraz zarządzania kulturą na Uniwersytecie Jagiellońskim (magister 2004). Jest twórcą kilkunastu spektakli, w tym najbardziej istotne to solo Zona Segura, które powstało w ramach Solo Project w Poznaniu, następnie pokazywane było na wielu festiwalach w Polsce i Europie.
Ostatnia praca solowa, oŚĆ! została wyreżyserowana specjalnie dla Marty Mandaryny Wiśniewskiej. W performensie skrojonym specjalnie dla Marty, twórczynie zaskakują kompletnie nieznanym głosem, metaforycznie i fizycznie, oraz obecnością sceniczną Mandaryny, która na scenie w nowej roli jest nie do rozpoznania.
W latach 2012 do 2020 Haduch realizowała swoje programy autorskie poświęcone badaniu improwizacji w dziedzinie muzyki i tańca: Free The Dance, Filmowe Wtorki o Improwizacji oraz zainicjowała serię warsztatów Praktyka Improwizacji i Performance (PIP). Wspólny projekt z Krakowską Orkiestrą Improwizującą, KIO in Motion, został wybrany spośród setki zgłoszeń, jako jeden z trzech spektakli zespołowych do reprezentacji polskiej sztuki scenicznej na Polskiej Platformie Tańca w 2019 roku. Haduch od 4 lat stale współpracuje jako choreografka z reżyserem Jakubem Kowalikiem na offowej Scena Supernova. Za ostatnią kreację zespołową Scena Supernova otrzymała nagrodę z Instytutu Teatralnego.
Krakowska artystka dwukrotnie prowadziła swoje badania artystyczne w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz była kilkakrotnie nagrodzona dofinansowaniem z Instytutu Adama Mickiewicza – program Kultura Polska Na Świecie. Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa w 2018 roku oraz Stypendium Rządu Meksykańskiego dla Wybitnych Obcokrajowców w 2015. Jako gościnny pedagog odwiedziła takie uczelnie, jak: Royal Scottish Academy of Music and Drama, Escuela Profesional de Danza Mazatlan w Meksyku, Universidad Autonoma De Estado de Hidalgo, Centro de las Artes de San Luis Potosi, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten w Holandii, oraz prowadziła gościnne warsztaty w Polskim Teatrze Tańca. W 2013 roku, wspólnie z holenderskimi przyjaciółmi i oryginalnymi artystami, założyła własny zespół Help Me To Crash, z którego narodził się najważniejszy duet artystyczny z Marią Mavridou i ich wspólny performance No Sugar No Candy. Haduch ma na swoim koncie także trzy autorskie wystawy fotograficzne poświęcone legendarnemu punkowemu zespołowi The Ex, między innymi pokazywane w formie instalacji fotograficznej na Festiwalu Trzecie Ucho w Elektrociepłowni Powiśle (2011) oraz Festiwalu Music Unlimited 2016 w Austrii.
Więcej:
Podcast Radio Kraków Kultura i OFF Kraków– wywiad
https://radiokrakowkultura.pl/audycje/osc-performance
https://radiokrakowkultura.pl/podcasty/szlaban-na-tance
http://off.radiokrakow.pl/…/malgorzata-haduch-free…/…
“Przewodnik Taniec” – rozmowa z Anną Królicą o 20-letniej działalności artystycznej
https://www.youtube.com/watch?v=a1ATB-WIkHs&t=1224s