Spektakle
Festiwal

Warszawa/Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia: Cherish Menzo „Jezabel”– zapis wideo

Zdjęcie: Warszawa/Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia: Cherish Menzo „Jezabel”– zapis wideo

Cherish Menzo „Jezebel”. Fot. Annelies Verhelst

W nowym sezonie artystycznym w Nowym Teatrze w Warszawie po raz kolejny gości Festiwal Nowa Europa, rozpisany na cały sezon artystyczny. W ramach tak rozumianego wydarzenia, skupiającego swoją uwagę na problematyce spojrzenia, od września do grudnia 2021 oglądać można prace europejskich choreografów i artystów wizualnych. W grudniu dwukrotnie obejrzeć będzie można spektakl Jezabel holenderskiej artystki Cherish Menzo. Ze względu na przypadek zakażenia wirusem COVID-19 w zespole, organizatorzy odwołują prezentacje na żywo. W zamian odbędzie pokaz zapis wideo spektaklu. Bilety w cenie 10 zł.

Wersja do druku

Udostępnij

To spektakl taneczny inspirowany zjawiskiem video vixen: modelkami, które pojawiały się w hip-hopowych teledyskach na przełomie lat 90. i 2000.  Obrazy obecne w mediach, a w szczególności w teledyskach, często ukazywały kobietę w sposób hipersensualny. Powtarzające się motywy w hiphopowych teledyskach wzmacniają stereotypy związane przede wszystkim z czarnoskórymi kobietami. Video vixens – określane również jako „hip hop honeys” albo „video girls” – były przedmiotem ostrej krytyki. Często określano je „Jezabels” końca lat 90. XX wieku i początku XXI wieku.

Przed erą YouTube’a, kiedy MTV wciąż oznaczało Music Television, model video vixen odgrywał główną rolę w teledyskach. Za sprawą dosadnych tekstów (zazwyczaj pisanych przez mężczyzn) oraz zmysłowego, uwodzicielskiego wyglądu skąpo odzianej vixen, jej występ miał ogromny wpływ na estetykę tych klipów. Jak również na popularność (męskiego) artysty. W ciągu ostatnich dwudziestu lat Video Vixen zarówno na tym skorzystała, jak i ucierpiała. Obecnie postać ta jest czymś więcej niż tylko uprzedmiotowionym modelem w kulturze zdominowanej przez mężczyzn.

Jezabel nie chce być definiowana przez innych. Porusza się po krajobrazie kultury hip-hopowej, szukając sposobów na odzyskanie własnego wizerunku. Czy jest w stanie zdekonstruować kontrowersyjne stereotypy? Jak video girl z teledysku zdefiniowała siebie na nowo.

Spektakl prezentowany na festiwalach na całym świecie, zdobywca nagród:

  • Amsterdam Fringe Award (2019)
  • International Bursary (2019)
  • Nominacja BNG Bank Theater Prize (2020)
  • Nominacja: Dutch Dance Days Award (Nederlandse Dansdagen) Maastricht (2020) Spektakl zakwalifikowany do: Het TheaterFestival The Netherlands (2020)
  • Spektakl zakwalifikowany do Het TheaterFestival Belgium (2020) – wybór NieuwJong (young work)

Premiera: 5 listopada 2019, Frascati (Amsterdam, Holandia)

Koncepcja, choreografia i peformans: Cherish Menzo w koprodukcji z Frascati Producties
Reżyseria światła i koordynacja techniczna:Niels Runderkamp
Muzyka: Michael Nunes
Wideo: Andrea Casetti
Kostiumy: Daniel Smedeman
Dramaturgia: Renée Copraij
Zewnętrzne oko: Berthe Spoelstra, Christian Yav and Nicole Geertruida
Trener głosu: Shari Kok-Sey-Tjong
Wsparcie: Amsterdam Fonds voor de Kunst
Podziękowania: Benjamin Kahn oraz Centre Chorégraphique Le Château

Spektakl w ramach Festiwalu Nowa Europa. Inne spojrzenia.
Czas trwania spektaklu: 1 godzina

Tancerka Cherish Menzo (urodzona w 1988 roku, w Holandii) uderza swoją silna, kontrolowaną, nieuchronną fizyczną obecnością. W 2013 roku ukończyła Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych w Amsterdamie, na wydziale Urban Contemporary Dance. Od tego czasu występowała w pracach takich artystów jak Eszter Salamon, Akram Khan, Leo Lerus, Hanzel Nezza, Olivier Dubois, Benjamin Kahn, Lisbeth Gruwez, Jan Martens i Nicole Beutler. W 2016 roku wraz z Nicole Geertuidą stworzyła EFES – duet, w którym doskonałość, a zarazem omylność przywołują pytania o to, jak wolimy postrzegać istoty ludzkie.

Od 2018 roku Menzo wykonuje solo Sorry But I Feel Slightly Disidentified… autorstwa Benjamina Kahna – kartograficzne badanie tego, jak doświadczamy innego na podstawie serii fizycznych i performatywnych „spotkań|. Współpraca między Kahnem i Menzo rozpoczęła się w 2017 roku w ramach Fraslab (Frascati Productions). Następnie zrealizowała LIVE (Het Veem, 2018) – połączenie performansu tanecznego i koncertu pop/rock, we współpracy z muzykiem Müşfik Can Müftüoğlu.

W 2019 roku Menzo kontynuowała współpracę z Frascati Producties: Jezabel to produkcja taneczna inspirowaną zjawiskiem Video Vixen z hip hopowych teledysków z lat 90. XX wieku. Dzisiejsza „hip-hop honey” nie chce być definiowana przez innych. Wstrząsa swoim wizerunkiem, dekonstruując go i redefiniując.

Cherish Menzo „Jezebel”. Fot. Annelies Verhelst

Cherish Menzo „Jezebel”. Fot. Bas de Brouwer

Cherish Menzo „Jezebel”. Fot. Bas de Brouwer

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close