Spektakle
Festiwal

Warszawa/ International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS, dzień 2: Spektakle i etiudy choreograficzne oraz film

Zdjęcie: Warszawa/ International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS, dzień 2: Spektakle i etiudy choreograficzne oraz film

International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS, dzień 2

Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA – HOTELOKO movement makers zaprasza na pierwszą edycję International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS.  Festiwal ma na celu popularyzację tańca współczesnego w jego nowych formach oraz wzmocnienie współpracy polskich artystów i artystek z partnerami europejskimi. Ideą festiwalu jest szczególne zwróceniem uwagi na tematykę związaną z ekologią: zieloną transformacją, zmianami klimatycznymi oraz przyszłością naszej planety, a także z tkanką miasta, prawami człowieka, tożsamością kulturową i tolerancją. Drugiego dnia wydarzenia zostaną zaprezentowane spektakle w wykonaniu Kariny Szutko, Igora Calonge Martineza, Léi Leclerc, Thomasa Volla oraz film tańca zrealizowany przez Agatę Życzkowska.

Wersja do druku

Udostępnij

W drugi dzień tancerzy ugoszczą Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego oraz Teatr BAZA. 

Program i opisy wydarzeń wieczoru w Instytucie Teatralnym:

Cutthroat/Karina Szutko/Polska/3 min.

Solo Cutthroat to krótka praca choreograficzna młodej tancerki Kariny Szutko, która zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie Solove 2021 w Pałacu Młodzieży w Warszawie.

Chciałabym wyjść z cienia własnych myśli, lecz jestem przykuta do niego nieodwracalnie. Czasem mam ochotę krzyczeć, lecz czuję, że ktoś trzyma mnie za gardło. Odbiera spokój i jednocześnie daje nadzieję. Tym jest cutthroat. Niepewną siłą, żyjącą wewnątrz mnie, która ratuje i zabija jednocześnie. Czy da się od niej uciec? Czy w ogóle chcę od niej uciekać?

Choreografia i wykonanie: Karina Szutko

Karina Szutko – tancerka, kompozytorka, graficzka. Gra na pianinie i gitarze. Tańczy w zespołach MBB i New Folk. Mistrzyni Europy w kategorii Carribean Show (Lyon 2017) oraz mistrzyni świata w kategorii Latin Show (Sarajewo 2019). Brała udział w spektaklu Insta Show w ramach projektu Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w koncepcji i choreografii Magdaleny Przybysz i reżyserii Agaty Życzkowskiej. Była uczestniczką warsztatów Podaj dalej taniec, które prowadzili Dawid Żakowski i Ewelina Sobieraj (2019). Dwukrotnie zdobyła pierwszą nagrodę w konkursach Solove 2020 i Solove 2021 w Pałacu Młodzieży w Warszawie. Obecnie uczestniczy w projekcie Viral Visions w ramach programu Erasmus + (2021-2023). Jest autorką logo HOTELOKO movement makers.

Reset/Igor Calonge Martinez/Hiszpania – Kraj Basków/15 min.

Praca Reset to niestrudzone poszukiwanie własnego stanu. Ma lekki wydźwięk porażki, którą wydycha do małego plastikowego pojemnika. W pojemniku tym przechowywana jest myśl, uczucie lub emocja. Stamtąd akcja wibruje. Droga, którą biegnie, połączona jest z ciałem. Ciało jest wentylatorem dmuchającym na różne części. To urządzenie wytwarzające wiatr, zachęca ciało do ruchu. Powietrze odtwarza akcję i z każdym oddechem wygrywa. Powietrze zamknięte w plastiku, rozszerza się, zbierając przy każdym wydechu pragnienie przetrwania, rozpoczęcia od nowa w innej przestrzeni, chęć widzenia, chęć życia, chęć tańca. Wolny, spokojny i cichy. Prezent, który otwiera się jak worek zawierający oddech ducha.

Taniec i choreografia: Igor Calonge Martinez
Dystrybucja: Beatriz Churruca

Igor Calonge Martinez – tancerz i choreograf. Współpracował z hiszpańskimi zespołami tańca: Provisional Danza, Cía. Daniel Abreu, Cía. Fernando Hurtado, Hojarasca Danza, Ciento cincuenta cuerdas. W tym okresie kontynuował również naukę w tanecznych prestiżowych szkołach hiszpańskich i europejskich. Mając za sobą bogatą karierę performera, w 2001 roku zaczął równolegle tworzyć własne choreografie małego formatu. Eksperymentował w sprzyjającym momencie twórczym, współpracując z różnymi kolektywami artystów i artystek, którzy rozwijali swoje prace w nieistniejącym już Arteleku Arts Centre w San Sebastián. W 2009 roku stworzył Cielo rasO.

Jest to zespół taneczny z siedzibą w Kraju Basków, terytorium o silnej własnej tożsamości kulturowej i artystycznej. Zespół tworzy nowe rozwiązania inscenizacyjne dla tańca, które w konsekwencji generują nowy nurt artystyczny. Etyka zawodowa Cielo rasO każe podchodzić artystom do sceny z dbałością o najmniejszy szczegół. Ich zaangażowanie stopniowo zyskało uznanie hiszpańskiej sceny twórczej. Zespół prezentował swoje prace w Hiszpanii, Francji, Brazylii, Meksyku, Argentynie i Panamie. Wspierani od 2010 roku przez Departament Kultury Rządu Baskijskiego, w 2014 roku zostali włączeni do Programu Konsolidacji Zespołów Tanecznych. Mają również wsparcie z obszaru kultury Regionalnego Rządu Gipuzkoa, Instytutu Baskijskiego Etxepare, Donostia Kultura-Gazteszena, Dantzagunea i DSS 2016.

y’a des choses ou avoir envie de dire des choses/Léa Leclerc/Francja/20 min.

Spektakl taneczny z udziałem ciała, zaniedbanego partnera w świecie pandemii. Co się dzieje, gdy zostajemy sami z jego blaskiem? Następuje wtedy ewolucja jego części, która jest niezbędna w dobie kryzysu klimatyczego. Zdezorientowana dusza kobiecego ciała utknęła gdzieś w eleganckich pantoflach na szpilkach, które dziś trzeba odrzucić, aby przetrwać. Zostawiając swoje dawne rany, by ciało odpowiadało na nowe impulsy nowego popademicznego świata. Duch kobiecego ciała unosi się na łzach. Kto będzie mógł na nie spojrzeć?

Choreografia/wykonanie: Léa Leclerc
Kostiumy: Martine Guidi
Muzyka: Hugue Le Bars

Léa Leclerc – trenowała taniec klasyczny u Catherine Lebrun, w 2015 roku dołączyła do Jeune Ballet d’Aquitaine. Tam doskonaliła swój styl z byłymi solistami Opéra National de Bordeaux, a także pracowała nad współczesnymi kreacjami z różnymi choreografami. W 2017 roku założyła kompanię taneczną Patchwork i stworzyła choreografię swojego pierwszego solo: L’espace d’un temps. Jednocześnie współpracuje z kolektywem AOI.

WoDA – Waterfall of Dance/Democratic/Dialog Actions/Agata Życzkowska/9 min.

Wideo inspirowane myślą na temat wody pitnej, która coraz częściej jest traktowana w różnych częściach świata jak niebieskie złoto –  blue gold. Skoro dostęp do wody pitnej to prawo każdego człowiek na Ziemi, to czy etyczne jest zarabianie na wodzie?

Koncepcja, reżyseria, dramaturgia, montaż, głos: Agata Życzkowska
Performerzy: Bartłomiej Mamajek, Agata Życzkowska
Zdjęcia: Agata Życzkowska/Karina Szutko
Muzyka: Steve Coleman
Produkcja: HELIDARSTEA
Partnerzy: Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA, HOTELOKO movement makers

Podziękowania: Bartłomiej Mamajek, Karina Szutko, Stanica Wodna Czaple

 

Program i opis wydarzenia wieczoru w Teatrze BAZA:

When Boys Cry/Thomas of Norway/Norwegia/45 min.

When Boys Cry to spektakl taneczny o traumie, lęku i wstydzie. Opowieść o tym, kiedy chłopcy stają się ofiarami gwałtu, oparta na własnej historii artysty. Od czasu premiery wiosną 2016 roku był wystawiany zarówno w Norwegii, jak i za granicą i jest jedną z najczęściej wykonywanych prac Thomasa of Norway. Występował między innymi na DanseFestival Barents (Hammerfest), Plattform Nord (Kristiansand), Światowym Dniu Zdrowia Psychicznego i Den kulturelle skolesekken (tournée, wybrane regiony północnej Norwegii). Spektakl When Boys Cry jest opisywany przez krytyków jako brutalnie szczery. Mocna opowieść o walce młodego chłopca z brutalnym, żelaznym uściskiem sprawcy, opowiedziana po latach poprzez ciało dorosłego mężczyzny.

Spektakl When Boys Cry nie jest zalecany dla widzów poniżej 16 roku życia, bez opieki rodziców.

Choreografia i wykonanie: Thomas Voll
Premiera: kwiecień 2016

Thomas Voll – norweski tancerz i choreograf. W 2010 roku ukończył szkołę nowego tańca (Skolen for Samtidsdans) w Oslo i od tego czasu tworzy i wystawia swoje własne prace jako Thomas of Norway. Jego prace obejmują zarówno krótsze spektakle, jak i większe produkcje, a w latach 2013-2016 stworzył biografię: Human Constant. Jest to trylogia opartą na jego własnym życiu i jego własnej historii. Stawia w centrum uwagi mężczyzn i stygmatyzację zdrowia psychicznego. Artysta znajduje fascynację w tematach tabu. Inspiruje go idea milczenia społeczeństwa i to, jak patrzymy na siebie nawzajem, jak cenimy nasze indywidualne i wspólne istnienie. Spektakle Thomasa są często umieszczane blisko widza, aby komunikacja między energiami była bardziej widoczna.

Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia.

Wymagana rezerwacja zaproszeń: biuro@fundacjarozwojuteatru.pl

***

Program pierwszej edycji festiwalu będzie składał się ze spektakli artystów i artystek z Polski, Niemiec, Francji, Włoch, Norwegii i Hiszpanii, którzy poruszają się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego, gdzie ważne jest budowanie oryginalnej koncepcji poprzez dialog i poszukiwanie eksperymentalnego ruchu i nieoczywistych interpretacji.

Ważnym elementem są również warsztaty i spotkania transnational meetings w ramach międzynarodowego projektu DANCE HIGHWAYS wspieranego przez Unię Europejską w programie Erasmus +. Projekt ten będzie realizowany do sierpnia 2022 roku i ma za zadanie wymianę dobrych praktyk między profesjonalistami i profesjonalistkami w dziedzinie tańca współczesnego i sztuk pokrewnych oraz podwyższanie kompetencji artystów i artystek tańca poprzez warsztaty taneczne różnych technik.

Kuratorka i dyrektorka festiwalu: Agata Życzkowska
Koordynatorka festiwalu: Adriana Liwara
Kierownik techniczny festiwalu: Bartłomiej Mamajek

Organizator festiwalu: Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA – HOTELOKO movement makers

Współorganizator: Centrum Promocji Kultury Praga Południe

Projekt współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komisja Europejska w programie Erasmus+, Instytut Cervantesa w Warszawie.

Partnerzy: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Teatr BAZA, La Galerie Chorégraphique/Carcassonne, La Fundición – Asociación Puertas Abiertas/Bilbao, L’ESPACE ASDC/Palermo, Davvi – Centre for Performing Arts/NorwayTheater der Klänge/Germany, Etxepare Basque Institute, Bodo 2024 European Capital of Culture, La Région Occitanie, Ville de Montauban, Tarn-et-Garronne-le département fr, Préfet de la région Occitanie, Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia

Patronat honorowy: Instytut Włoski w Warszawie

Patronat medialny: TVP Kultura, portal taniecPOLSKA.pl, miesięcznik TEATR, portal e-teatr, portal teatralny.pl, kwartalnik TANIEC, portal Teatr dla Wszystkich, portal warszawa.ngo.pl, Notes Na 6 Tygodni NN6T

Wydarzenie na Facebook: facebook.com
Więcej informacji: fundacjarozwojuteatru.pl
English: fundacjarozwojuteatru.pl/en

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close