Warszawa/ International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS, dzień 6: Klara Szela, Milena Suska (Polska) „well come”/ Maria Ibarretxe (Hiszpania) „Choreographic Study About the End of Things”/ Pedro Pauwels (Francja) „Playlist”

Zdjęcie: Warszawa/ International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS, dzień 6:  Klara Szela, Milena Suska (Polska) „well come”/ Maria Ibarretxe (Hiszpania) „Choreographic Study About the End of Things”/ Pedro Pauwels (Francja) „Playlist”

International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS, dzień 6

Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA – HOTELOKO movement makers zaprasza na pierwszą edycję International Movement Festival U:NEW – DANCE HIGHWAYS.  Festiwal ma na celu popularyzację tańca współczesnego w jego nowych formach oraz wzmocnienie współpracy polskich artystów i artystek z partnerami europejskimi. Ideą festiwalu jest szczególne zwróceniem uwagi na tematykę związaną z ekologią: zieloną transformacją, zmianami klimatycznymi oraz przyszłością naszej planety, a także z tkanką miasta, prawami człowieka, tożsamością kulturową i tolerancją. Szóstego dnia wydarzenia zostaną zaprezentowane spektakle w wykonaniu Klary Szeli, Mileny Suskiej, Marii Ibarretxe oraz Pedro Pauwels’a.

Wersja do druku

Udostępnij

well come/Klara Szela/Milena Suska/20 min

Inspiracją do stworzenia spektaklu jest dzieło Banksy’ego z 2020 roku Welcome Mat. Wycieraczka została wykonana z kamizelek ratunkowych uchodźców ocalałych z Morza Śródziemnego. Zwraca uwagę na los uchodźców i migrantów, z których wielu tonie, zanim uda im się dostać do lepszego świata. Tak jak ironiczne powitanie na wycieraczce skłania do refleksji i spojrzenia na rzeczywistość, tak artystki zapraszają do wspólnego zastanowienia się nad realiami, które dotykają ludzi na świecie. Całość zostanie przefiltrowana przez pełne wrażliwości i delikatności kobiece oko. Będzie to także opowieść o sile, o której dostrzeżenie starają się współczesne kobiety.

Choreografia i wykonanie: Klara Szela, Milena Suska

Klara Szela – tancerka, choreografka, performerka. Ukończyła Szkołę Choreografii w Krakowie z tytułem choreograf i instruktor tańca współczesnego i kurs choreografii eksperymentalnej w Centrum w Ruchu w Warszawie. Współpracowała ze Stefano Silvino, Martą Kosieradzką, Marcinem Mięteusem, Karoliną Kroczak. Zrealizowała m.in. duet well come wraz z Mileną Suską oraz solo Inflating inspirowane obiektami i rzeźbami Oskara Zięty. Rozpoczęła również współpracę z kolektywem HOTELOKO movement makers przy spektaklu Extinction oraz projekcie Dance Highways.

Milena Suska – karierę taneczną zaczęła w Egurrola Dance Studio. Od 2015 roku związana jest ze szkołą tańca East Side Dance Academy w Warszawie. Zrealizowała video projekt Human. W latach 2016-2020 regularnie uczestniczyła w warsztatach Any Dance Camp, gdzie uczyła się różnych technik tańca pod okiem m.in. Jakuba Mędrzyckiego, Ilony Gumowskiej, Włodka Kołobycza, Adrianny Patłaszyńskiej, czy Michała Strugarka. Brała udział w warsztatach prowadzonych przez takich tancerzy i tancerki jak: Sabina Phillip, Erica Sobol, Alex Komulainen, Christin Olesen, Cat Cogliandro, Dylan Mayoral, Julia Spiesser czy Lucas McFarlane. Współpracowała także z Anitą Sawicką i Stefano Silvino. W tańcu nie boi się przełamywać norm i zasad, a każdym ruchem stara się wyrazić siebie.

Choreographic Study About the End of Things/Maria Ibarretxe/Hiszpania – Kraj Basków

Choreograficzne studium o końcu rzeczy to spektakl, który stawia pytanie, w jaki sposób przyjmujemy zmiany w końcowych fazach różnych etapów naszego życia. To przestrzeń wrażliwości, wahania i ciągłego konfliktu sprzecznych myśli i emocji. Nigdy nie jest czarno-białe. Solo w wykonaniu Marii Ibarretxe prezentuje różne stany smutku jako intymny rytuał pomiędzy czernią i bielą. Eksploruje chromatyczne spektrum szarości, poprzez subiektywne postrzeganie i dramatyczne znaczenie każdego z kolorów tęczy. Maria Ibarretxe bada nowe formaty utworu, który wciąż ewoluuje. Zawsze łączy swój występ z inspiracją pochodzącą z konkretnego kontekstu, w którym ta konkretna wersja będzie prezentowana. Projekt nie ma określonego końca.

Koncepcja, choreografia i wykonanie: Maria Ibarretxe

Maria Ibarretxe – choreografka, performerka i artystka wizualna urodzona w Bilbao. Uzyskała dyplom w zakresie sztuk performatywnych w Basauri Drama Art School oraz B.A.I. Kieruje kursem w (EICTV) San Antonio de los Baños (Kuba). Brała udział w seminariach i warsztatach prowadzonych przez następujących artystów i artystki: Meg Stuart ImPulstanz/Vienna, Vera Mantero i Jeremy Wales, ARTIUM/Kraj Basków, Paul B. Preciado UNIA/Sevilla, Dominique Mercy, Endanza/Sevilla, Simone Aughterlony, Tanz in August/Berlin, Gary Stevens, Bojana Kunts, AZALA/Kraj Basków, Pere Portabella Bilbaoarte Foundation/Bilbao. Rozwijała projekty w ramach rezydencji w Tenjinyama Art Studio/Japonia, SeMa Nanji Residency/Korea Południowa, TeaterMakinen/Szwecja, Kanutti Gildi Saal/Estonia, EINCE/Meksyk, CSW Zamek Ujazdowski/Polska. Współzałożycielka z Alaitzem Arenzaną kolektywu sztuk wizualnych i performatywnych Sra. Polaroiska. Otrzymała nagrody: Soplo /BilbaoArte Foundation, Bilbao Cultural Council Department (2021), Gure Arteo/Best Artistic Creation (2017)/Basque Goberment, 1st Award Choreographic Context of Madrid (2012) i Injuve Award (2003), Best audiovisual creation/Ministerstwo Kultury Hiszpanii. Stworzyła choreografię do krótkometrażowego filmu A las 7:35 nominowanego do Oscara. Artystka interdyscyplinarna, która łączy taniec, performans, film i choreografię. Pozwala jej to zacierać granice i wprowadzać innowacje w obrębie gatunków. Uwielbia symulować filmową atmosferę na scenie, gdzie publiczność jest częścią akcji. Uwielbia też wydobywać z filmów rzeczy, których nigdy nie zobaczycie na scenie.

Playlist/Pedro Pauwels/Francja

Lista odtwarzania jest zbiorem skompilowanych utworów muzycznych. Mogą być one grane sekwencyjnie, w kolejności losowej lub według logiki wybranej przez kompozytora.

W Playliście układ utworów zostanie wybrany w ostatniej chwili, a wybór pozostawiony widzom w głosowaniu na początku spektaklu. Ta złożoność pozwala pogłębić eksplorację pojęcia interpretacji, którą Pedro Pauwels prowadzi od kilku lat i do której zaprasza innych choreografów. Te poszukiwania prowadzą go do pojęcia kameleona: performer musi być w stanie zmienić kolor skóry w bardzo krótkim czasie, aby jak najlepiej ubrać mnogość możliwości.

Projekt pomyślany jako otwarta playlista, która ma ewoluować i uzupełniać się w trakcie kolejnych spotkań. Stopniowo jest uzupełniany przez realizacje choreografów i choreografek zagranicznych. Do warszawskiej wersji spektaklu choreografię do jednej z piosenek Playlisty przygotowała Agata Życzkowska.

Koncepcja i wykonanie: Pedro Pauwels
Choreografia: Hafiz Dhaou i Aïcha M’Barek, Eléonore Didier, Antoni Egea, Jean Gaudin, Sylvain Groud, Béatrice Massin, Agata Życzkowska
Reżyseria świateł: Evelyne Rubert
Muzyka : w trakcie realizacji
Projekt kostiumów: Marie-Christine Franc
Produkcja: Stowarzyszenie PePau
Koprodukcja: Théâtre Olympe de Gouge de Montauban
Pedro Pauwels otrzymał wsparcie na realizację spektaklu od: Ministère de la Culture et de la Communication – DRAC Occitanie, Conseil Départemental du Tarn-et-Garonne, la Ville de Montauban, Conseil Régional d’Occitanie.

Pedro Pauwels – tancerz i choreograf. Urodził się w Belgii. Pierwsze lekcje tańca pobierał w szkole Renate Peter w Brukseli, a następnie otrzymał stypendium w Rosella Hightower Centre w Cannes, gdzie pobierał lekcje tańca klasycznego, jazzu, modern, terapii i solfeżu. Związał się z Jeune Ballet International de Cannes, gdzie pracował nad współczesnym repertuarem. Tam poznał wielkie nazwiska w tańcu, takie jak Dominique Bagouet, Mathilde Monnier, Peter Goss, Viola Fabber, Jean-François Duroure, Bella Lewitsky. Zaangażowany do Karine Saporta Company – CCN z Caen, uczestniczył w kilku kreacjach, m.in. w Les Taureaux de Chimène, a także w sekwencjach tanecznych filmów Księga Prospero Petera Greenaway’a. Stworzył kilkanaście choreografii m.in. Libellule, Versus i Sors. Nie waha się tworzyć prac we współpracy z innymi dyscyplinami – teatrem, tańcem hip-hop, muzyką improwizowaną lub techno – i nadal pracuje regularnie jako performer lub gościnny choreograf w Jeune Ballet de France w CNSMD w Paryżu (Junior Ballet), w Tunisie i na Martynice. W 2017 Mianowany przez Audrey Azoulay, Minister Kultury i Komunikacji, Kawalerem Sztuki i Literatury. Od 2018 mieszka w regionie Occitanie, w Montauban.

Wieczór będzie także dostępny online: https://www.facebook.com/cpkpp

Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia.

Wymagana rezerwacja zaproszeń: biuro@fundacjarozwojuteatru.pl

***

Program pierwszej edycji festiwalu będzie składał się ze spektakli artystów i artystek z Polski, Niemiec, Francji, Włoch, Norwegii i Hiszpanii, którzy poruszają się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego, gdzie ważne jest budowanie oryginalnej koncepcji poprzez dialog i poszukiwanie eksperymentalnego ruchu i nieoczywistych interpretacji.

Ważnym elementem są również warsztaty i spotkania transnational meetings w ramach międzynarodowego projektu DANCE HIGHWAYS wspieranego przez Unię Europejską w programie Erasmus +. Projekt ten będzie realizowany do sierpnia 2022 roku i ma za zadanie wymianę dobrych praktyk między profesjonalistami i profesjonalistkami w dziedzinie tańca współczesnego i sztuk pokrewnych oraz podwyższanie kompetencji artystów i artystek tańca poprzez warsztaty taneczne różnych technik.

Kuratorka i dyrektorka festiwalu: Agata Życzkowska
Koordynatorka festiwalu: Adriana Liwara
Kierownik techniczny festiwalu: Bartłomiej Mamajek

Organizator festiwalu: Fundacja Rozwoju Teatru NOWA FALA – HOTELOKO movement makers

Współorganizator: Centrum Promocji Kultury Praga Południe

Projekt współfinansuje Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Komisja Europejska w programie Erasmus+, Instytut Cervantesa w Warszawie.

Partnerzy: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Teatr BAZA, La Galerie Chorégraphique/Carcassonne, La Fundición – Asociación Puertas Abiertas/Bilbao, L’ESPACE ASDC/Palermo, Davvi – Centre for Performing Arts/NorwayTheater der Klänge/Germany, Etxepare Basque Institute, Bodo 2024 European Capital of Culture, La Région Occitanie, Ville de Montauban, Tarn-et-Garronne-le département fr, Préfet de la région Occitanie, Ministry of Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia

Patronat honorowy: Instytut Włoski w Warszawie

Patronat medialny: TVP Kultura, portal taniecPOLSKA.pl, miesięcznik TEATR, portal e-teatr, portal teatralny.pl, kwartalnik TANIEC, portal Teatr dla Wszystkich, portal warszawa.ngo.pl, Notes Na 6 Tygodni NN6T

Wydarzenie na Facebook: facebook.com
Więcej informacji: fundacjarozwojuteatru.pl
English: fundacjarozwojuteatru.pl/en

inne wydarzenia

powiązane

Ludzie

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close