Warszawa/Punkty styku. Performans i współczesność: Prof. Shannon Jackson „Publiczność, performans i teoria społeczna” – seminarium

Zdjęcie: Warszawa/Punkty styku. Performans i współczesność: Prof. Shannon Jackson „Publiczność, performans i teoria społeczna” –  seminarium

Untitled, Temporary Services, Students at Columbia College, Chicago

Wersja do druku

Udostępnij

Punkty styku. Performans i współczesność to druga część programu badawczego Muzeum Sztuki Nowoczesnej poświęconego sztukom performatywnym, przygotowywana we współpracy z André Lepeckim – profesorem Performance Studies na Uniwersytecie w Nowym Jorku (NYU). Seminarium Publiczność, performans i teoria społeczna jest kontynuacją wykładu otwartego Performans i sfera publiczna i skupia się na przeglądzie głównych myślicieli na polu teorii społecznej w odniesieniu do kluczowych debat w dziedzinie teorii performansu.

Omówione zostaną przyjęte znaczenia i skojarzenia związane z terminami takimi jak wspólnotowość, zaangażowanie, antagonizm, radykalność, wymiar społeczny, sfera publiczna i sektor publiczny. Porzucając wiarę w zastane definicje, podczas seminarium dokonana zostanie próba stworzenia nowego słownika na określenie często sprzecznych celów zaangażowanych społecznie projektów artystycznych po to, by lepiej zrozumieć ich siłę i potencjał.

Na seminarium obowiązują zapisy. Zgłoszenia składające się z bio (max. 300 słów) i krótkiego uzasadnienia chęci udziału w seminarium (max. 500 słów) prosimy kierować na adres: zapisy@artmuseum.pl z dopiskiem „PUNKTY STYKU” w temacie wiadomości do 19.03.

Shannon Jackson

Profesor teatru, tańca i studiów performatywnych na University of California w Berkeley i dyrektorką Arts Research Center tamże. W swoich poszukiwaniach badawczych zajmuje się głownie związkami performansu i sfery publicznej. Jej ostatnie publikacje to Social Works: Performing Art, Supporting Publics (Routledge 2011), Lines of Activity: Performance, Historiography, and Hull-House Domesticity (2000) i Professing Performance: Theatre in the Academy from Philology to Performativity (2004).

O programie Punkty styku

Celem programu jest przyjrzenie się współczesnym dyskursom analizującym szeroko pojęte sztuki performatywne – badania te w znaczący sposób stymulują dziś rozwój tego zjawiska na świecie. Performans, który poprzez swój emancypacyjny charakter staje się kluczową formą sztuki współczesnej, na świecie budzi coraz większe zainteresowanie, w Polsce jednak jest formą ciągle relatywnie mało znaną i uprawianą. Coraz bardziej odczuwany jest też brak teoretycznej refleksji i słownika pozwalających zbliżyć się do współczesnych form performatywnych, które eksperymentalnie wchodzą w obszary dialogu z teorią sztuki, nowymi mediami, filozofią, polityką i sferą społeczną. A to właśnie performans zdaje się najpełniej oddawać dynamiczny charakter sztuki współczesnej, a też szerzej pojętej współczesności. Dziejąc się zawsze „tu i teraz”, z wpisanymi w taką postawę: otwartością na nieznane, spontanicznością, nieustanym emancypowaniem się i mierzeniem z „aktualnym”, jest to medium, które w sztuce każe wybrzmieć pytaniom o jej przedmiot, materiał, język, ekonomię twórcy i widza, a także – lub przede wszystkim – o jej polityczną skuteczność. Tym samym każe nieustannie zadawać tak samo jak on sam dynamiczne pytanie o współczesność i bycie współczesnym.

Więcej

IMIT (miniaturka) Logo Nowy Teatr (miniaturka) Logo British Council (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 16:00

Warszawa: , Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Emilii Plater 51

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close