
„Niedowidzenie istnienia” Hans Bellmer, Półlalka, 1972, na wystawie w MHK 2015. Fot. Natalia Kruszyna
„Niedowidzenie istnienia” Hans Bellmer, Półlalka, 1972, na wystawie w MHK 2015. Fot. Natalia Kruszyna
W ramach projektu Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych Instytut Grotowskiego we Wrocławiu zaprasza na wykład Natalii Kruszyny o twórczości Bellmera.
Lękamy się głębi zmysłowych odczuć, przeraża nas zarówno piękno, jak i nędza ludzkiego, czyli naszego ciała. Niedowidzenie istnienia jest tak niepokojące.– pisała Jolanta Brach-Czaina w Szczelinach istnienia.
Czy spojrzenie na twórczość Bellmera – czasem posądzanego nawet o mizoginię – poprzez polską biblię feminizmu mogłoby pomóc we wniknięciu weń czyli pokochaniu jego sztuki?
Hans Bellmer (1902–1975), światowej sławy surrealista, urodził się i wychował w Katowicach. Przez długie lata fakt ten jednak pozostawał niedostrzegany i dopiero pod koniec XX wieku w rodzinnym mieście zaczęto mówić o artyście i jego wybitnej twórczości, wielokrotnie wskazując na konieczność godnego jej upamiętnienia.
Natalia Kruszyna jest absolwentką historii sztuki (Uniwersytet Jagielloński 1992) i muzeologii (Uniwersytet Jagielloński 2001) oraz aktorką Teatru A Part, nierzadko łączącą swoje pasje. Pracuje w Muzeum Historii Katowic, gdzie m.in. opiekuje się zbiorami malarstwa, w tym portretami Witkacego oraz tworzy kolekcję prac Hansa Bellmera. Przygotowuje liczne wystawy, publikuje eseje, artykuły i prowadzi wykłady o sztuce, zwłaszcza współczesnej
***
„Szczeliny” to projekt, w którym pragnę połączyć różne formy sztuki, począwszy od teatru, performansu rozumianego również jako body art, instalacji, fotografii, filmu czy muzyki. Z ogromną przyjemnością przyglądam się, jak te struktury przenikają się, mam poczucie, że ta przestrzeń nie ma końca i to jest fascynujące – mówi Monika Wachowicz. – Szczelina powoduje tworzenie się kolejnych pęknięć – tak rodzą się kolejne przestrzenie performatywne.
Wśród tych przestrzeni znajdziemy m.in.: performans, seans teatralny, ruch, taniec, film, fotografię, instalację i koncert. Artystki podejmują w swoich pracach tematy śmierci i żałoby, wolności i praw kobiet, przemocy czy wykluczenia społecznego związanego z niepełnosprawnością. Szczeliny realizowane w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego są dedykowane Jolancie Brach-Czainie i jej książce Szczeliny istnienia.
Projekt Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych realizowany jest w ramach objęcia przez Wrocław tytułu Światowej Stolicy Sztuk Performatywnych 2022/2023 przyznawanej przez ITI/UNESCO oraz w ramach programu Koalicja Miast.
Więcej informacji: https://grotowski-institute.pl/projekty/szczeliny/
Na zdjęciu Natalia Kruszyna. Fot. Kuba Mann