Spektakle

Wrocław: Teatr A Part „Święto wiosny” – reż. Marcin Herich

Zdjęcie: Wrocław: Teatr A Part „Święto wiosny” – reż. Marcin Herich

Marcin Herich „Święto wiosny”. Fot. Rafał Sandecki

Teatr A Part zaprasza na pokaz spektaklu Święto wiosny, który nawiązuje do twórczości Diagilewa i Strawińskiego oraz słowiańskich obrzędów.

Wersja do druku

Udostępnij

Święto wiosny Teatru A Part ma wymiar doczesny, fizyczny, cielesny i ludzki. Przedstawienie łączy wątki osobiste, które stały u podstawy pracy nad spektaklem, z odniesieniami i motywami o charakterze uniwersalnym. To spektakl o przezwyciężaniu smutku po utracie, po utratach, o momentach przesilenia i przejścia, o złości, o procesie odradzania się i nabierania siły. O cyklu natury i naturze cyklu, którego każda z nas, każdy z nas jest lub będzie częścią. O zimach i wiosnach, których przeżywamy w życiu najwyżej kilkadziesiąt, a które są najoczywistszą metaforą ludzkiego losu.

W starożytnym Rzymie, w okresach niebezpieczeństwa lub niedostatku poświęcano u progu wiosny bogom, aby ich przejednać, ludzkie płody (ver sacrum).

Echem okrutnych przebłagalnych ofiar z ludzi (kobiet) u starożytnych Słowian jest „topienie Marzanny” – niegdyś część pogańskiego Jarego Święta. Unicestwiano w ten sposób symbolizującego zimę i śmierć kobiecego demona.

Słynny balet Diagilewa i Strawińskiego Święto wiosny, prowokacyjne arcydzieło awangardy, którego paryska premiera w 1913 roku uznawana jest przez wielu za początek ery Sztuki Nowej (i przewrotną zapowiedź apokalipsy obu Wielkich Wojen), odwołuje się wprost do słowiańskich obrzędów ofiarnych. Społeczność w orgiastycznym szale poświęca młodą kobietę na ołtarzu zmiany: odradzającej się po zimowej „śmierci” przyrody.

Związek figury „kozła ofiarnego” i wiosny stanowi kamień węgielny kultury naiwnej oraz niemal wszystkich religii i mitów, w tym oczywiście czerpiącej garściami z repetytoriów poprzedników religii chrześcijańskiej. Śmierć mitycznego Jezusa za nasze grzechy i jego mające dawać nam nadzieję na życie wieczne zmartwychwstanie ma miejsce, a jakże, wiosną.

Scenariusz i reżyseria: Marcin Herich
Ruch sceniczny, choreografia: Marcin Herich i Marlena Niestrój
Występuje: Marlena Niestrój
Muzyka: Jean-Michel Blais, Gavin Bryars, Group 180, David Lang, Alexandre Lansqui, Daniel Lentz, Merzbow, Phill Niblock, Arvo Pärt, Jochen Vogel

czas trwania spektaklu: 55 min

Uwaga! Spektakl dla widzów dorosłych.

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close