ENG
A A A
 październik 2018 

Kraków: Za tydzień Wayne McGregor Company w ramach Festiwalu Unsound & ICE

5 października 2018

W sobotę 13 października w ICE Kraków (Kraków Congress Centre, ul. Marii Konopnickiej 17), w ramach Festiwalu Unsound & ICE odbędzie się wydarzenie HELIX, podczas którego wystąpi zespół Company Wayne McGregor z nowym spektaklem Autobiography Edits. Wieczór o godz. 19.30 rozpocznie prezentacja nowego setu włoskiej kompozytorki muzyki syntezatorowej, Cateriny Barbiery, która wystąpi w towarzystwie artysty wizualnego Rubena Spiniego.

 

Autobiography jest nieustanną zmianą, zakodowaną w stale zmieniających się obrazach; porządek tanecznych kompozycji jest algorytmem, który składa się z 23 choreograficznych sekwencji, prezentowanych w inny sposób w każdym spektaklu. Po koncercie, o o godz. 20.30, zostanie pokazana nowa, zwarta wersja choreografii Wayne’a McGregora Autobiography, inspirowana sekwencją DNA samego choreografa. Tancerzom akompaniować będzie Jlin, która wykona na żywo ścieżkę dźwiękową, skomponowaną pierwotnie jako album wydany nakładem wytwórni Planet Mu.

 

Ponadto spektakl współtworzą: producentka i kompozytorka muzyki elektronicznej Jlin (która na żywo wykonuje ścieżkę dźwiękową do spektaklu); artysta wizualny Ben Cullen-Williams (laureat nagrody D&AD za scenografię do Autobiography, 2018); projektantka oświetlenia Lucy Carter; artysta i dizajner Aitor Throup (kostiumy) oraz dramaturżka Uzma Hameed. Współautorem algorytmu, zgodnie z którym prezentowane są poszczególne fragmenty spektaklu, jest Nick Rothwell.

 

Koncepcja i reżyseria: Wayne McGregor
Choreografia: Wayne McGregor we współpracy z tancerzami
Muzyka: Jlin
Scenografia i projekcje: Ben Cullen Williams
Światło: Lucy Carter
Kostiumy: Aitor Throup

Dramaturgia: Uzma Hameed

Autor algorytmu Autobiography: Nick Rothwell

Czas trwania: 80 minut

Wykonawcy i wykonawczynie premiery:
Rebecca Bassett-Graham, Jordan James Bridge, Travis Clausen-Knight, Louis McMiller, Daniela Neugebauer, Jacob O’Connell, James Pett, Fukiko Takase, Po-Lin Tung, Jessica Wright

Data i miejsce premiery: 4 października 2017, Sadler’s Wells, Londyn

 

Charles and Joan Gross Family Foundation

Produkcja: Studio Wayne McGregor.

Koprodukcja: Sadler’s Wells, London, Wielka Brytania; Les Théâtres de la Ville de Luxembourg; Edinburgh International Festival, Wielka Brytania; Festspielhaus St Pölten, Austria; Carolina Performing Arts / University of North Carolina at Chapel Hill, USA; Movimentos Festwochen der Autostadt in Wolfsburg, Niemcy. 

Spektakl powstał na zlecenie West Kowloon Cultural District, Hong Kong; Festival Diaghilev. P.S., St Petersburg, Russia; Centro Cultural Vila Flor, Guimarães, Portugal; Seattle Theatre Group, USA (muzyka); Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance, London, UK.

Muzyka: Jlin we współpracy z Unsound.
Specjalne podziękowania dla AT Studio.


Dodatkowe kompozycje muzyczne:
Elevation
autorka i wykonawczyni: Hildur Gudnadottir 
Published by Touch Music/Fairwood Music UK Ltd.

Aging
autorzy i wykonawcy: Zelienople - Matt Christensen (gitara, wokal), Brian Harding (klarnet basowy i syntezator), & Mike Weis (perkusja)

Concerto grosso D-dur, Op. 6 (II. Largo)
autor: Arcangelo Corelli
wykonawcy: Ensemble 415, Chiara Banchini & Jesper Christensen
Nagranie wykorzystano dzięki uprzejmości Harmonia Mundi / [PIAS]

Attack/Transition
Autorzy: Carsten Nicolai, Ryuichi Sakamoto 
© Edition Carsten Nicolai 
Nagranie wykorzystano dzięki uprzejmości Budde Music UK, KAB America Inc & Sony/ATV Music Publishing Limited

Space 21 (petrichor)
Autor i wykonawca: Max Richter
Published by Mute Song Limited
Utwór wykonywany dzięki uprzejmości Deutsche Gramophone GmbH.

Guantanamo/ wyk. Jlin. 
Nagranie wykorzystano dzięki uprzejmości Planet Mu Records. 
Autorka: Jerrilynn Patton.

 

Spektakl wyróżniono nagrodami:

Yellow Pencil w kategorii scenografia
Ben Cullen Williams / Studio Wayne McGregor

D&AD Awards, 2018


Najlepszy performans współczesny:

Danza&Danza Magazine Awards, Włochy, 2018


Gross Family Prize 2018:
Wayne McGregor & Jlin za wybitną współpracę w dziedzinie tańca i muzyki 

Charles and Joan Gross Family Foundation

 

Więcej o wydarzeniu HELIXhttps://www.unsound.pl/presence/events#helix

 

Wayne McGregor (ur. w 1970) – brytyjski choreograf i reżyser tańca współczesnego, ceniony za nowatorskie projekty, które radykalnie odmieniły oblicze nowoczesnego tańca. Jego eksperymentalne produkcje wynikają z niesłabnącego zaciekawienia ruchem i jego twórczym potencjałem, który artysta bada w ramach dialogu z przedstawiciel(k)ami innych dziedzin artystycznych, akademickich i technologicznych. Niepokojące, wielowymiarowej prace powstałe w wyniku tych interakcji przyniosły McGregorowi uznanie jako naczelnego awangardysty tanecznego ostatnich dwóch dekad.

 

W 1992 roku McGregor założył zespół Random Dance, działający obecnie jako Studio Wayne McGregor i prezentujący rozległy dorobek twórczy artysty na polach pozatanecznych oraz współistniejących z tańcem. Pierwotnym instrumentem ewolucji charakterystycznego stylu wizualnego choreografa stała się Company Wayne McGregor, zespół wybitnych tancerzy eksplorujący z coraz większą precyzją nowe możliwości ruchu i jego artykulacji. McGregor jest autorem ponad trzydziestu prac wystawianych przez CWM, która nadal funkcjonuje jako twórcze laboratorium dla ambitnych i eksperymentalnych projektów choreograficznych artysty, prezentowanych na całym świecie. Company Wayne McGregor jest zespołem rezydencyjnym londyńskiego teatru Sadler’s Wells. 

 

Od 2006 roku McGregor jest choreografem-rezydentem w Royal Ballet oraz pierwszą osobą ze środowiska tańca współczesnego sprawującą tę funkcję. Autorskie choreografie McGregora realizowane z zespołem Royal Ballet zdobyły uznanie krytyki, która doceniła je za śmiałe przeformułowania klasycznego języka baletu. Wśród piętnastu premier zrealizowanych przez McGregora w Royal Ballet znalazły się m.in. Chroma (2006, muz. The White Stripes, Joby Talbot), wyróżniona nagrodą Olivier Award w kategorii najlepsza nowa produkcja taneczna, a także Woolf Works (2015), którą brytyjski Guardian określił „radosną i olśniewająco ekspresyjną” baletową biografią artystyczną Virginii Woolf.  

 

 

O Festiwalu:

 

Motywem przewodnim tegorocznej edycji Festiwalu Muzycznego Unsound & ICE w Krakowie jest „presence”, czyli obecność. 

W 2013 roku zabroniliśmy fotografowania i korzystania z telefonów podczas koncertów. Dwa lata później festiwal odbył się pod hasłem Surprise, a tytułową niespodzianką był sam line-up (połowa programu nie została przez nas oficjalnie ogłoszona). Chcieliśmy zwrócić uwagę na sam sposób, w jaki słuchamy muzyki.

Skupić się na tu i teraz.

 

W 2018 roku wracamy do tego tematu, by lepiej mu się przyjrzeć. Minęło niby tylko pięć lat, ale zakaz fotografowania wydaje się dzisiaj dość osobliwy. Bo sprawą wartą namysłu nie jest to, że kompulsywnie korzystamy ze smartfonów, ale fakt, że technologia coraz mocniej kształtuje otaczającą nas rzeczywistość.

 

PRESENCE nie jest próbą powrotu do egzystencji sprzed pojawienia się mediów społecznościowych. To niemożliwe. Przy pomocy naszego hasła pytamy raczej o to, co możemy w tej sytuacji zrobić. Kontynuując myśl z ostatnich edycji festiwalu chcemy rozmawiać o obecności w świecie nasyconym przez media, w którym rzeczywistość może być wirtualna albo rozszerzona, a inteligencja bywa sztuczna.

 

Jak żyć pośród zdjęć na insta, memów, botów, robotów, fake newsów, teorii spiskowych i kryptowalut? Jak radzić sobie z gromadzeniem danych, z niesprawiedliwymi społecznie algorytmami, z powszechnym lękiem i psychofarmakologią? Jak to się dzieje, że za pomocą mediów tworzą się i rozpadają wspólnoty? Jak zmienić nasze życie, kiedy mamy wrażenie, że sterują nim narzędzia stworzone przez nas samych? Jak się od tego wszystkiego uwolnić? Uciec do natury, której przestaliśmy być częścią?

 

Te pytania będziemy zadawać w ramach programu dziennego, w trakcie pokazów filmowych i koncertów. Ponieważ komunikujemy się i formułujemy myśli w coraz mniej linearny sposób, zmieniły się również sposoby tworzenia i słuchania muzyki

– stały się bardziej wyrywkowe. Chcemy się z tymi zmianami skonfrontować, dlatego wśród zaproszony artystów znajdą się ci, którzy idą pod prąd, zmuszając słuchacza do skupienia, zdystansowania się i zwolnienia tempa. PRESENCE to również nowe, specjalnie zamówione projekty, które odniosą się m.in. do takich zagadnień, jak: najnowsze technologie, bunt, świadomość i jej relacja z symulakrami oraz futurystyczne rozumienie natury.

 

Więcej informacji: www.unsound.pl

 

 

INFORMACJA DLA UŻYTKOWNIKÓW SERWISU
Przed przystąpieniem do użytkowania Serwisu www.taniecpolska.pl operator Serwisu poleca zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu.
Operator Serwisu poleca w szczególności zapoznanie się z postanowieniami Polityki Prywatności Serwisu w zakresie: Zapoznanie się z Polityką Prywatności Serwisu pozwoli wszystkim Użytkownikom na korzystanie z Serwisu zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi oraz własną wolą wyrażoną w odpowiednich zgodach.
Operator Serwisu jest gotów odpowiedzieć na ewentualne pytania w sprawie wykonywania Polityki Prywatności Serwisu.
Nie pokazuj więcej tego powiadomienia