Po 17 latach działalności Teatr 21 – grupa teatralna aktorów i aktorek z zespołem Downa i autyzmem – doczekał się swojej własnej siedziby. W świeżo wyremontowanym przez Fundację Teatru 21, położonym niedaleko warszawskiego placu Hallera lokalu przy ul. Skoczylasa 10/12, swoje miejsce znajdzie społeczna instytucja kultury skoncentrowana na sztuce osób z niepełnosprawnościami. W dniach 18–20 listopada 2022 roku odbędzie się huczne otwarcie Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21.

Wersja do druku

Udostępnij

Teatr 21 działa na kulturalnej scenie już od 2005 roku. Założony początkowo jako amatorska grupa działająca przy szkole specjalnej, ewoluował w stronę profesjonalnego teatru zatrudniającego aktorów i aktorki z niepełnosprawnościami (głównie z zespołem Downa i autyzmem). W ostatnich latach jego działalność znacząco się poszerzyła. W ramach Centrum Sztuki Włączającej, powołanym przez nagrodzony Paszportem Polityki Teatr 21, realizowane są m.in. działania związane ze studiami o niepełnosprawności, wydawane są książki, organizowane są spotkania, rozmowy, wykłady, występy gościnne; swoją sztukę tworzą i prezentują artyści oraz artystki również spoza zespołu Teatru 21. Pole działalności na tyle się poszerzyło, że brak miejsca zaczął Teatrowi 21 już bardzo doskwierać.

Historia naszego nomadyzmu bardzo utwierdziła nas w tym, że pora jest się zatrzymać. Rozpoczęliśmy poszukiwania przestrzeni dostępnej dla wszystkich (zarówno dla artystów, jak i widzów), którzy chcieliby się u nas pojawić. Zadanie to okazało się bardzo trudne. Chcieliśmy również aby nowopowstałe miejsce było dostępne również na kieszeń NGO-sów. Szukanie, chodzenie po dzielnicach, po urzędach miasta, po ZGN-ach zajęło nam aż 1,5 roku. W końcu znaleźliśmy adres Skoczylasa 10/12, gdzie wcześniej przez 30 lat mieścił się sklep wielobranżowy. tłumaczy Justyna Wielgus, członkini Zarządu Fundacji Teatr 21.

Po kilku latach starań, zbierania pieniędzy, pisania wniosków i wielomiesięcznym remoncie, Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 w końcu otwiera swoją stałą siedzibę na warszawskiej Pradze, a gospodarze i gospodynie tego miejsca zapraszają na weekend otwarcia, zaplanowany na 1820 listopada 2022 na ul. Skoczylasa 10/12 w Warszawie. Oficjalne otwarcie nowego miejsca odbędzie się w piątek 18 listopada 2022 o godz. 14.00, a w jego trakcie odbędzie się krótka konferencja i nastąpi symboliczne przecięcie wstęgi i zaproszenie gości do pierwszego domu Teatru 21. Tego dnia swoją premierę będzie miało polskie tłumaczenie książki Lennarda J. Davisa Ustanawianie normy, wydanej w ramach serii książkowej z zakresu studiów o niepełnosprawności Odzyskiwanie obecności.

18 listopada 2022 roku o godz. 17.00 odbędzie się rozmowa wokół tej książki, a samo wydawnictwo będzie można nabyć w promocyjnej cenie. Na piątkowy wieczór od godz. 19.00 zaplanowano oficjalną parapetówkę zatytułowaną Democratic disco, w trakcie której każda osoba będzie mogła zaproponować swoje własne piosenki do wspólnej playlisty.

W sobotę, 19 listopada o godz. 17.00 aktorka Teatru 21 – Barbara Lityńska przygotowała dla wszystkich wieczór swojej poezji. W ramach otwarcia Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 swoje prace zaprezentują artystki Karolina Wiktor i Nadia Markiewicz, a ich prezentacjom będzie towarzyszyć spotkanie z artystką Karoliną Wiktor (19 listopada 2022, godz. 11.00) oraz warsztat prowadzony przez aktorów i aktorki Teatru 21 (20 listopada 2022, godz. 14.00).

W świeżo wyremontowanej przestrzeni na Skoczylasa organizatorzy stworzą także przestrzeń wystawienniczą, na którą składać się będą wybrane rekwizyty i elementy scenograficzne ze spektakli Teatru 21, które przybliżą gościom historię tego zespołu oraz sztukę jaką dotychczas stworzyli artyści z Teatru 21. W niedzielę 20 listopada w godz. 16.00–18.00 zaplanowane są również oprowadzania po nowej siedzibie, które poprowadzą gospodarze nowej przestrzeni – aktorzy i aktorki Teatru 21.

Szczegółowy program weekendu otwarcie Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 dostępny jest na stronie: https://teatr21.pl/
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny. Na niektóre wydarzenia wymagana jest rejestracja na stronie https://teatr21.pl/.

Program Teatru 21 / Centrum Sztuki Włączającej jest współfinansowany przez m.st. Warszawę.

***

Szczegółowy program:

18 listopada (piątek)

14.00 – oficjalne otwarcie Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21, konferencja prasowa z przedstawicielami m.st. Warszawy, performatywne oprowadzanie po przestrzeni i wystawie otwarcia / wydarzenie tłumaczone na PJM

17.00 – Ustanawianie normy. Niepełnosprawność, głuchota i ciało – premiera książki Lennarda J. Davisa  /spotkanie otwarte / wydarzenie tłumaczone na PJM

Czy zastanawiało Was kiedyś, czym właściwie jest norma? Kto ją ustalił i dlaczego? Kto pierwszy wymyślił ją jako pojęcie, które organizuje naszą rzeczywistość i jakiej ludzkiej potrzebie wtedy odpowiadała? Jak norma ma się z takimi określeniami jak człowiek przeciętny, zwykły, normalny? I kto jest w związku z tym niezwykły? Jakie reakcje towarzyszą napięciu między normą i jej brakiem w sztuce, nauce, medycynie? Jakie praktyki artystyczne, kulturowe, medyczne wytwarzają to, co przeciętne, ponadprzeciętne i niepełnosprawne? Już 18 listopada zapraszamy na promocję bestsellerowej książki Lennarda J. Davisa Ustanawianie normy. To premiera kolejnej pozycji w ramach serii wydawniczej Centrum Sztuki Włączającej i Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, po wcześniejszych książkach Rosemarie Garland-Thomson Niezwykłych ciałach oraz Gapieniu się. O tym jak patrzymy i jak pokazujemy siebie innym.

Lennard J. Davis swoją książką Ustanawianie normy (Enforcing Normalcy) dokonał przełomu w myśleniu o niepełnosprawności. Z błyskotliwością i pasją, będącą połączeniem badań akademickich i aktywizmu, dowodzi, że jeżeli chcemy zrozumieć konstrukcję niepełnosprawności, musimy zrozumieć konstrukcję normalności. To nie osoby z niepełnosprawnościami stanowią „problem” – podkreśla Davis, lecz sposób, w jaki wyobrażenie normy kreuje „problem” niepełnosprawnej osoby.

Badacz, odwołując się do historii sztuki, literatury, nauki, analizuje wyłanianie się pojęcia normy, a na stronach swojej książki pozwala spotkać się prozie Josepha Conrada czy Mary Shelley z historią badań statystycznych, astronomią, historią rzeźby – w tym słynną Wenus z Milo. Dzięki temu Ustanawianie normy czyta się z zapartym tchem.

Podczas rozmowy, w której udział wezmą tłumaczka Magdalena Zdrodowska, artysta wizualny Tomasz Grabowski, aktywistka Elżbieta Dzik oraz redaktorki książki Ewelina Godlewska-Byliniak i Justyna Lipko-Konieczna, zmierzymy się z pojęciem normy, które nadal organizuje nasze życie w jego najbardziej codziennych przejawach. Spróbujemy rozbroić głęboko zakorzeniony mechanizm, który każe nam każdego dnia trzymać się ustalonej ramy, o której istnieniu wolimy nie myśleć, a która zapewnia nam akces do wspólnoty opartej na tym, co przeciętne, bezpieczne i znane. I który każde nam jednocześnie wciąż poszukiwać tego, co nowe, niezwykłe i niezbadane. Jak wyjść poza ten schemat i w realny sposób tworzyć alternatywy oparte na różnorodności ludzkich ucieleśnień?

Po spotkaniu będzie możliwość zakupu książki  Ustanawianie normy. Niepełnosprawność, głuchota i ciało w promocyjnej cenie. Od 18 listopada 2022 roku książkę można nabyć również w księgarni PROSPERO w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (ul. Jazdów 1, Warszawa) oraz przez internet na stronie https://prospero.e-teatr.pl.

***

Lennard J. Davis

Lennard J. Davis pracuje na Wydziale Języka Angielskiego, Wydziale Niepełnosprawności i Rozwoju Człowieka, a także na Wydziale Edukacji Medycznej Uniwersytetu w Illinois. Jest autorem lub redaktorem ponad 20 książek w tym jednej z pierwszych książek teoretycznych poświęconych niepełnosprawności Enforcing Normalcy (Ustanawianie normy), zaliczanej dziś do klasyki studiów o niepełnosprawności. Laureat National Book Critics Circle Award i Nagrody Pulitzera. Stypendysta Fundacji Pamięci Johna Simona Guggenheima. Jego obecne zainteresowania obejmują zagadnienia związane z niepełnosprawnością, teorią literatury i kultury, genetyką, rasą, tożsamością i kwestiami biokulturowymi. Grupą społeczną, której Davis dedykuje znaczącą część swojej przełomowej pracy są Głusi. Badacz jest słyszącym dzieckiem niesłyszących rodziców, wzrastał więc w najbliższym otoczeniu Głuchych i ich kultura jest integralną częścią jego świata. Funkcjonując jednocześnie wśród osób sprawnych, od najmłodszych lat widział uprzedzenia i fałszywe wyobrażenia na temat Głuchych, które powiela większość sprawnego społeczeństwa. Ustanawianie normy to osobisty manifest, który może mieć znaczenie wzmacniające dla społeczności Głuchych w Polsce.

Goście spotkania:

Tomasz Grabowski – artysta multimedialny. Twórca projektu Portrety Głuchych / Deaf Portraits. Absolwent Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Stypendysta programu Socrates Erasmus na uczelni artystycznej École Supérieure Estienne des Arts et Industries Graphiques w Paryżu. Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia. Ekspert merytoryczny ds. Głuchych. Współzałożyciel Grupy Artystów Głuchych. W swojej twórczości artystycznej eksploruje temat Kultury Głuchych oraz dyskryminacji osób g/Głuchych.

Ewelina Godlewska-Byliniak – kulturoznawczyni, badaczka zajmująca się obszarem teatru i performansu oraz studiami o niepełnosprawności. Obecnie adiunktka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Z Centrum Sztuki Włączającej współpracuje od wielu lat, będąc współautorką i redaktorką serii książek „Odzyskiwanie obecności”.

Magdalena Zdrodowska – Adiunkt w Zakładzie Mediów Audiowizualnych. Absolwentka etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Jagielońskiego oraz filmoznawstwa (ze specjalizacją medioznawczą) UJ. Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce: w 2010 roku obroniła pracę doktorską poświęconą telewizji, jako narzędziu międzykulturowej komunikacji. Jej efektem jest książka Telewizja na pograniczach (WUJ 2013), za którą otrzymała nagrodę Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2021 roku nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego ukazała się  jej książka Telefon, kino i cyborgi. Wzajemne relacje niesłyszenia i techniki.

Elżbieta Dzik – reprezentuje Stowarzyszenie „CODA Polska. Słyszące Dzieci – Niesłyszący Rodzice”, z którym związana jest od 2012 roku. Aktywnie działa na rzecz środowiska CODA, starając się przeciwdziałać barierom społecznym i wykluczeniu, które napotykają na swojej drodze członkowie tej społeczności. CODA od urodzenia, świadoma CODA od momentu wstąpienia do Stowarzyszenia.

Justyna Lipko-Konieczna – dramaturżka, badaczka teatru od dwunastu lat związana z Teatrem 21. W Centrum Sztuki Włączającej kieruje działaniami wydawniczo-badawczymi. Łączy teorię z praktyką, wprowadzając w obszar teorii teatru polskiego perspektywę studiów o niepełnosprawności. Razem z Eweliną Godlewską-Byliniak jest redaktorką książek 21 myśli o teatrze oraz Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, a także współautorką i redaktorką serii „Odzyskiwanie obecności”.

19.00–22.00 – Democratic disco – parapetówka Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21

Mówi się, że obecnie jest więcej didżejów i didżejek niż kiedykolwiek wcześniej w historii świata. Podoba nam się ten trend i będziemy go podsycać. Zapraszamy na Democratic Disco, podczas którego będziemy się bawić do otwartej, włączającej playlisty wypełnionej muzyką wybraną przez aktorki i aktorów Teatru 21. Przygotujmy się na dźwięki młodości, miłości, gorące rytmy na cztery, dużą dawkę nostalgii i cekiny.

UWAGA! Playlista pozostanie otwarta podczas trwania wydarzenia, Każda chętna osoba może dorzucić swoją propozycję do listy. Otwieramy Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 z demokracją na didżejce.

Wstęp wolny

19 listopada (sobota)

11.00–13.00 – Poezja konkretna czy poezja radykalna – spotkanie z Karoliną Wiktor, autorką pracy wystawianej w Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21

Spotkanie z artystką Karoliną Wiktor, która w ramach otwarcia Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21 zaprezentuje swoją pracę graficzną Poezja konkretna czy poezja radykalna. Wiktor tworzy projekty grafik od 15 lat, a twórczość tę zaczęła jeszcze za czasów działalności w ramach artystycznej Grupy Sędzia Główny. W sierpniu 2009 roku w wyniku pęknięcia tętniaka i dwóch udarów nastąpił całkowity zwrot w karierze Karoliny Wiktor, a Grupa Sędzia Główny została zawieszona. Po nagłym zamknięciu działalności, Wiktor skoncentrowała się na całościowej rehabilitacji ciała oraz umysłu. Owa koncentracja spowodowała powrót artystki do litery jako wielowymiarowego znaku i poezji wizualnej opartej na inspiracji futuryzmem i awangardą konstruktywistyczną.

Od lat artystkę fascynowała przedwojenna literatura i poezja, szczególnie wschodniej Europy. Z tej inspiracji powstała książka Wołgą przez Afazję, która jest korespondencją czasu jej choroby na afazję. Następnie stworzyła czcionki Braku w różnych językach oraz kolejną książkę Pusto-stan Nienawiści, która stała się poetyckim, graficznym reportażem o Polsce z lat 2015–2019.

Liczba miejsca ograniczona, rejestracja on-line

Szczegóły: https://teatr21.pl/poezja-konkretna-czy-poezja-radykalna/

Karolina Wiktor

Artystka wizualna, autorka, animatorka spotkań wokół kultury i neuronauki. Laureatka Nagrody Katarzyny Kobro za rok 2017. W 2004 roku ukończyła malarstwo w Instytucie Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie Zielonogórskim. W latach 2001–2013 tworzyła razem z Aleksandrą Kubiak duet performerski Grupa Sędzia Główny, którego prace znajdują się w wielu kolekcjach (Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki). W 2006 roku Grupa Sędzia Główny dostała nagrodę TVP Kultura, a w 2007 roku została nagrodzona na Międzynarodowym Festiwalu Performance w Trento (Włochy).

W roku 2008 Grupa Sędzia Główny otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na książkę o twórczości kolektywu. W sierpniu 2009 roku w wyniku pęknięcia tętniaka i dwóch udarów nastąpił całkowity zwrot w karierze Karoliny Wiktor, a Grupa Sędzia Główny zostaje zawieszona.

Obecnie artystka zajmuje się szeroko rozumianą poezją wizualną i konkretną, a od 2014 roku – tworzeniem edukacyjno-kulturalnych konferencji i warsztatów Kultura i Neuronauka w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Ich naczelną ideą jest dialog między neuronaukami a kulturą. W trakcie wielu spotkań z chorymi oraz ze studentami logopedii i Instytutu Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego  uświadamia problem chorób neurologicznych, głównie udaru i afazji w codziennym życiu. W 2020 roku, na zaproszenie Fundacji Teatr 21, stworzyła instruktażowy film Niezbędnik Afazjanina, który jest preludium do jej trzeciej książki.

Autorka blogów www.afazja.blogspot.com i www.poezjawizualna.blogspot.com, swoje doświadczenia opisała w poetyckiej książce Wołgą przez Afazję (wyd. Zachęta, Ha!art 2014). Na przełomie 2019/2020 roku została wydana nowa książka – graficzny poemat Pusto-stan nienawiści (wyd. Zachęta, 2019/2020).

14.00–16.00 – protest osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin pod Pałacem Prezydenckim – wydarzenie towarzyszące

Protest RON z 2018, podczas którego grupa osób z niepełnosprawnościami i ich rodziny okupowali Sejm, został zawieszony po 40 dniach. Teraz nastąpił czas na jego odwieszenie. W imieniu organizatorów i organizatorek protestu – osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin – zachęcamy do uczestnictwa w tym wydarzeniu, aby wspólnie walczyć o godne życie osób z niepełnosprawnością i ich opiekunek i opiekunów w Polsce.

17.00–18.30 – Barbara Lityńska i wiersze – wieczór poezji aktorki Teatru 21

Zapraszamy na klasyczny wieczór poetycki, podczas którego odbędzie się spotkanie z Barbarą Lityńską – charyzmatyczną aktorką Teatru 21, radykalną poetką. Wiersze Barbary Lityńskiej towarzyszyły spektaklom Teatru 21 niejednokrotnie. W spektaklu Rewolucja, której nie było wcieliła się w postać Poetki Rewolucji, której wiersze komentują stan rzeczywistości osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie. Uczestnicy spotkania będą mieli niecodzienną okazję do zapoznania się z twórczością artystki, ze szczególnym uwzględnieniem tekstów, które powstały w ostatnim okresie jej twórczości, związanych z przeżywaniem pandemii i czasu po inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainę.

Wiersze przeczyta aktorka Martyna Peszko oraz aktor Maciej Pesta. Spotkanie poprowadzi Justyna Sobczyk. Wstęp wolny

Barbara Lityńska
Aktorka i autorka wierszy. Z teatrem związana od dzieciństwa; w wieku 12 lat, po uczestnictwie w nielegalnym przedstawieniu Teatru Ósmego Dnia w Warszawie, postanowiła wystawić swój pierwszy spektakl Moje życie, Ani życie. Od tego czasu grała wielokrotnie na deskach teatru, w serialach i filmach m.in. w serialu Głęboka woda Magdaleny Łazarkiewicz, w filmie Rendez-vous Marcina Krawczyka, w przedstawieniu Święty Market na Scenie Lubelskiej czy W Przechlapanem w reż. Rafała Urbackiego w Instytucie Teatralnym. Od 2012 roku związana z Teatrem 21, gdzie stworzyła wiele niezapomnianych ról m.in. Panią Prezydentową w spektaklu Klauni, czyli o rodzinie. Odcinek 3 czy Poetkę Rewolucji w Rewolucji, której nie było. Drugą wielką pasją Barbary Lityńskiej są wiersze. Wydała tomik Nowe wiersze, a jej twórczość weszła na stałe do wielu spektakli Teatru 21. W ostatnim czasie jej twórczość poetycka dotyczy doświadczenia życia w pandemii oraz agresji zbrojnej na Ukrainę.

19.00 Rodzina, reż. Justyna Sobczyk  – spektakl grany w TR Warszawa (ul. Marszałkowska 8) – wydarzenie towarzyszące

To spektakl połączonych zespołów Teatru 21 i TR Warszawa, badający temat współczesnej rodziny i relacji rodzinnych. Bazując na swoich osobistych doświadczeniach oraz rolach zagranych wcześniej w filmie i na scenie, aktorzy i aktorki obu teatrów tworzą rodzinną komedię omyłek, w której ciemna strona relacji rodzinnych spotyka się z tęsknotami i fantazjami na temat harmonijnej rodziny wprost z polskich seriali. Czy osoba z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny – nie tylko synem czy córką, ale też ciocią, wujkiem, matką lub ojcem? Czy aktor/ka z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem/członkinią rodziny teatralnej?

Szczegóły: https://trwarszawa.pl/program/rodzina

20 listopada (niedziela)

14.00–16.00  – Spiral and Fall – warsztaty inspirowane instalacją Spiral and Fall Nadii Markiewicz.

Na wystawie otwarcie zostanie zaprezentowana praca Nadii Markiewicz Spiral and Fall, która komentuje sytuację zabawy i wykluczeni z niej ze względu nie niepełnosprawność. Wychodząc od pracy artystki, zanurzymy się we wspomnieniach dziecięcych zabaw. Spróbujemy wspólnie wyszukać te, które zostawiły w nas ślady odrzucenia i wykluczenia.

Czy jesteśmy w stanie zredefiniować sytuacje gry i zabawy, by ich głównym motorem nie były kategorie wygrana/przegrana? Czy wskazywanie najsłabszego/najlepszego muszą stanowić główną oś dziecięcych zabaw? Wspólnie poszukamy alternatywy.

Prowadzenie: Justyna Sobczyk + aktorzy Teatru 21

Nadia Markiewicz Spiral and Fall

Mrocznie humorystyczna twórczość́ Nadii Markiewicz infiltruje istniejące formy – konwencjonalne gry, performanse i narracje. W prezentowanych pracach Markiewicz zapożycza rekwizyty i zwyczaje z zabaw szkolnych i magicznych pokazów, by zmierzyć się z kolistą logiką i makabrycznym rytuałem. Przestrzeń galerii, przekształcona przez okrągłą ścianę zbudowaną ze spadochronu z placu zabaw dla dzieci, skupia uwagę widzów na centralnym wideo wystawy, w którym artystka pojawia się jako gołębica magika, ćwierkająca na brzegu cylindra. Klasyczny występ iluzjonisty, który noc w noc wyciąga ptaka z kapelusza, jest rytualnym wymysłem wolności. Ptasie skrzydła są podcinane, do czego subtelnie odwołuje się tytuł wystawy. Jeśli skrzydła ptaka nie zostaną przycięte symetrycznie, opadnie na ziemie w spiralnym ruchu.

Nadia Markiewicz

Absolwentka Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2020). Studiowała również na Gerrit Rietveld Academie (2010-11) w Amsterdamie oraz na stażu w Studio of Performance na FaVU VUT w Brnie prowadzonym przez Julie Bénę i Jakuba Jansę (2021). Laureatka nagrody Europe Beyond Access przyznanej przez Zachętę – Narodową Galerię Sztuki i British Council w 2021 oraz Grand Prix na 10. Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko (2022). Brała udział w rezydencji School of Expressions w PLATO Ostrava (2019) oraz w Kem Szkole (w 2021 jako uczestniczka, w 2022 jako wykładowczyni). Podejmuje temat czasu, rozrywki i niepełnosprawnego ciała poprzez instalacje, wideo oraz działania performatywne.

Prace i działania prezentowała w m.in Kunsthalle Bratislava (2022), Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (2021), Sto Lat Gallery w Nowym Jorku (2021), BWA Warszawa (2021), Punkcie Odbioru Sztuki w Łodzi (2019), na Przeglądzie Sztuki Survival we Wrocławiu (2018), Galerii Labirynt w Lublinie (2017).

16.00–18.00 – performatywne oprowadzanie po wystawie otwarcia CSzW (zespół aktorski Teatru 21)

W przestrzeni Centrum Sztuki Włączającej zostaną zaprezentowane pochodzące ze spektakli Teatru 21 wybrane rekwizyty i elementy scenografii, które pozwolą osobom odwiedzającym wejść na chwilę w historię Teatru 21 i spojrzeć na siedzibę Centrum Sztuki Włączającej z perspektywy aktywnego uczestnika. Przewodnikami po tej nowej dla wszystkich przestrzeni będą jej gospodynie i gospodarze – aktorzy Teatru 21, którzy wcielą się w rolę kustoszów tego miejsca i zaangażują widzów w historie związane z konkretnymi obiektami.

Oprowadzanie zaczyna się o godz. 16.00 i godz. 17.00. Wstęp wolny

19.00 Rodzina, reż. Justyna Sobczyk  – spektakl grany w TR Warszawa (ul. Marszałkowska 8) – wydarzenie towarzyszące

To spektakl połączonych zespołów Teatru 21 i TR Warszawa, badający temat współczesnej rodziny i relacji rodzinnych. Bazując na swoich osobistych doświadczeniach oraz rolach zagranych wcześniej w filmie i na scenie, aktorzy i aktorki obu teatrów tworzą rodzinną komedię omyłek, w której ciemna strona relacji rodzinnych spotyka się z tęsknotami i fantazjami na temat harmonijnej rodziny wprost z polskich seriali. Czy osoba z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny – nie tylko synem czy córką ale też ciocią, wujkiem, matką lub ojcem? Czy aktor/ka z niepełnosprawnością może być pełnoprawnym członkiem / członkinią rodziny teatralnej?

Szczegóły: https://trwarszawa.pl/program/rodzina

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close