
Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego.
Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego.
Opera Krakowska zaprasza na balet Pan Twardowski do muzyki Ludomira Różyckiego w nowej choreografii i inscenizacji Violetty Suskiej.
Jedno z najpopularniejszych dzieł Ludomira Różyckiego, uznawane za polski balet narodowy. Prapremiera baletu odbyła się 100 lat temu, w maju 1921 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie pod kierownictwem Emila Młynarskiego i od razu odniosła wielki sukces. W następnych latach balet wystawiony został m.in. w Kopenhadze, Pradze, Zagrzebiu i Bratysławie. W samej stolicy Polski do wybuchu II wojny światowej odbyło się ponad 500 jego przedstawień. W okresie powojennym Pana Twardowskiego wystawiały wszystkie teatry operowe, niejednokrotnie w kilku różnych wersjach . Za granicą sięgnęły po balet Różyckiego teatry w Ołomuńcu, Lwowie, Nowym Jorku i Hawanie.
W tradycji Opery Krakowskiej tytuł pojawia się po raz trzeci. W 1980 r. balet wystawił Tomasz Gołębiowski (choreografia, reżyseria i główna rola) ze scenografią Kazimierza Wiśniaka, w 2001 r. swoją wersję dzieła Ludomira Różyckiego przygotowała Hanna Chojnacka, w scenografii Borisa Kudlički, z kostiumami Zofii de Ines i pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego.
Obecna wersja opowieści o Panu Twardowskim, postaci na wpół legendarnej, na wpół rzeczywistej, odbiega od pierwowzoru sprzed 100 lat. Twórczynię baletu, Violettę Suskę, bardziej intryguje wątek faustowski, zawarty w tej polskiej legendzie niż historyczny.
„Odnalazłam w tej opowieści tematy i sprawy dotyczące nas tu i teraz” – wyznaje – miłość, zdrada, śmierć, chciwość, zachłanność, potrzeba sukcesu, klęska, zamknięte w nierównej walce dobra ze złem”.
Nie zobaczymy więc scen w komnatach Zygmunta Augusta na Wawelu i ducha wywoływanej przez szlachcica Twardowskiego Barbary Radziwiłłówny. Akcja rozgrywa się w realiach współczesności. Ale proszę się nie martwić, będzie Rynek Krakowski i lajkonik, i krakowiak, polonez, oberek i tańce góralskie, będzie też wielka podróż przez Europę, kuszenie bogactwem, sławą i namiętnością, a moc Diabła zmiesza świat realny ze światem magii i fantazji. Dopóki się nie obudzimy.
Twórcy:
Kompozytor: Ludomir Różycki
Libretto: Stefania Różycka
Choreografia i inscenizacja: Violetta Suska
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia i kostiumy: Maria Balcerek
Multimedia i reżyseria światła: Marcin Nogas
Asystent choreografa: Alesia Smyrnova, Dzmitry Prokharau
Asystent kierownika muzycznego: Piotr Wacławik
Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon
Orkiestra, Balet i Studio Baletowe Opery Krakowskiej
Czas trwania: 2 godziny w tym 1 przerwa
premiera w Operze Krakowskiej: 26 listopada 2021
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.
Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.
Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.
Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.
Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.