Kraków: Opera Krakowska „Pan Twardowski” – chor. Violetta Suska

Zdjęcie: Kraków: Opera Krakowska „Pan Twardowski” – chor. Violetta Suska

Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Plakat autorstwa Andrzeja Pągowskiego.

Opera Krakowska zaprasza na balet Pan Twardowski do muzyki Ludomira Różyckiego w nowej choreografii i inscenizacji Violetty Suskiej.

Wersja do druku

Udostępnij

Jedno z najpopularniejszych dzieł Ludomira Różyckiego, uznawane za polski balet narodowy. Prapremiera baletu odbyła się 100 lat temu, w maju 1921 roku w Teatrze Wielkim w Warszawie pod kierownictwem Emila Młynarskiego i od razu odniosła wielki sukces. W następnych latach balet wystawiony został m.in. w Kopenhadze, Pradze, Zagrzebiu i Bratysławie. W samej stolicy Polski do wybuchu II wojny światowej odbyło się ponad 500 jego przedstawień. W okresie powojennym Pana Twardowskiego wystawiały wszystkie teatry operowe, niejednokrotnie w kilku różnych wersjach . Za granicą sięgnęły po balet Różyckiego teatry w Ołomuńcu, Lwowie, Nowym Jorku i Hawanie.

W tradycji Opery Krakowskiej tytuł pojawia się po raz trzeci. W 1980 r. balet wystawił Tomasz Gołębiowski (choreografia, reżyseria i główna rola) ze scenografią Kazimierza Wiśniaka, w 2001 r. swoją wersję dzieła Ludomira Różyckiego przygotowała Hanna Chojnacka, w scenografii Borisa Kudlički, z kostiumami Zofii de Ines i pod kierownictwem muzycznym Andrzeja Straszyńskiego.

Obecna wersja opowieści o Panu Twardowskim, postaci na wpół legendarnej, na wpół rzeczywistej, odbiega od pierwowzoru sprzed 100 lat. Twórczynię baletu, Violettę Suskę, bardziej intryguje wątek faustowski, zawarty w tej polskiej legendzie niż historyczny.

„Odnalazłam w tej opowieści tematy i sprawy dotyczące nas tu i teraz” – wyznaje – miłość, zdrada, śmierć, chciwość, zachłanność, potrzeba sukcesu, klęska, zamknięte w nierównej walce dobra ze złem”.

Nie zobaczymy więc scen w komnatach Zygmunta Augusta na Wawelu i ducha wywoływanej przez szlachcica Twardowskiego Barbary Radziwiłłówny. Akcja rozgrywa się w realiach współczesności. Ale proszę się nie martwić, będzie Rynek Krakowski i lajkonik, i krakowiak, polonez, oberek i tańce góralskie, będzie też wielka podróż przez Europę, kuszenie bogactwem, sławą i namiętnością, a moc Diabła zmiesza świat realny ze światem magii i fantazji. Dopóki się nie obudzimy.

Twórcy:

Kompozytor: Ludomir Różycki
Libretto: Stefania Różycka
Choreografia i inscenizacja: Violetta Suska
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Scenografia i kostiumy: Maria Balcerek
Multimedia i reżyseria światła: Marcin Nogas
Asystent choreografa: Alesia Smyrnova, Dzmitry Prokharau
Asystent kierownika muzycznego: Piotr Wacławik
Inspicjent: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon

Orkiestra, Balet i Studio Baletowe Opery Krakowskiej

Czas trwania: 2 godziny w tym 1 przerwa

premiera w Operze Krakowskiej: 26 listopada 2021


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.


Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.

Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.

Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.

Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.

Opera Krakowska „Pan Twardowski” chor. Violetta Suska. Zdjęcie z archiwum Opery Krakowskiej.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:30

Kraków: Opera Krakowska, ul. Lubicz 48

godz. 17:00

Kraków: Opera Krakowska, ul. Lubicz 48

inne wydarzenia

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close