
Butohpolis 2025. Plakat: materiały własne organizatora, na zdjęciu: Agata Sokół, fot. Agata Hudomięt
Butohpolis 2025. Plakat: materiały własne organizatora, na zdjęciu: Agata Sokół, fot. Agata Hudomięt
W dniach 23–27 kwietnia 2025 roku w Warszawie odbędzie się 7. edycja Butohpolis. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh. Festiwal po raz pierwszy ma tytuł edycji: „Śnienie nowego świata”. Czwartego dnia festiwalu, 26 kwietnia, o godz. 18.00 w Teatrze Akt odbędzie się pokaz spektaklu Jezioro łabędzie Josefa Ka (Finlandia) oraz koncert performatywny Radość totalnego ucieleśnienia w wykonaniu Milito (Polska/Warszawa).
Josef Ka Jezioro łabędzie
Performance Josef Ka Jezioro łabędzie łączy butoh, teatr ciała, performance art i estetykę dark cabaret, zgłębia koncepcję „dyktatury penisa” – jej implikacje dla dynamiki władzy i rozumienia męskości w patriarchalnej kulturze. Został po raz pierwszy zaprezentowany na Światowym Festiwalu Kobiet w Berlinie w 2024 roku.
Josef Ka – międzynarodowa artystka performatywna, wizualna i dźwiękowa, łączy różnorodne wpływy: od tańca butoh po teorię kina, z dekadami nomadycznych podróży po świecie, tworząc odważną, bardzo osobistą sztukę site-specific. Tematy poruszane przez Josef Ka obejmują zarówno badanie miejsca ludzkiego ciała we współczesnej rzeczywistości, jak i badanie wewnętrznego ciała jako reprezentatywnego systemu naszego ludzkiego i postludzkiego rodzaju. Jej praktyka artystyczna często aktywnie zaprasza publiczność do pewnego rodzaju prywatnej zadumy, czyniąc ją głęboko partycypacyjną; aktywnie angażuje się zarówno z publicznością, jak i z szeroką gamą innych artystów eksperymentalnych. Oprócz własnej pracy, Josef Ka jest kuratorką regularnej serii wydarzeń i wystaw w swojej podziemnej przestrzeni w Helsinkach – Sauna Gallery – i prowadzi zajęcia z teorii i praktyki sztuki performance. Jest także pomysłodawczynią WORST THEATRE i systemu treningu jogicznego KA-YOGA.
Milito Joy of Total Embodiment (pol. Radość całkowitego ucieleśnienia) – koncert performatywny z udziałem tancerzy butoh
Zdziczałe pieśni gniewu i miłości: wokal + gitarowa szczeć na neonowych bitach. Suchość traw i ekstaza odosobnienia. Szał walenia kijem w ziemię – dla życia.
Koncert Milito to doświadczenie łączące w sobie inspiracje wieloma dziedzinami sztuki – obok muzyki, znajdziemy tu performans, taniec i sztuki wizualne. Już same kompozycje artysty łączą w sobie odniesienia do zjawisk performatywnych – przywodzą na myśl procesje, rytuały, czy po prostu – intymne wyznania. Tak skonstruowane wydarzenie zaczyna przypominać sekretny teatr odbywający się na zapleczu wielkich miast, tam, gdzie spragnione tajemnicy dusze szukają mistycznych jakości. W tym wypadki, choć uniwersalne, widziane są oczami mężczyzny, przez pryzmat jego wrażliwości, indywidualizmu i unikatowości. Wspiera je nie tylko głos, czy dźwięk, ale i gest, taniec, a także wszystkie elementy wizualne spektaklu odnoszące się do świętości materialnej podstawy bytu bez względu na miejsce i czas.
Skład:
Milito [Kamil Niedziałek] – śpiew, gitara, flety, przeszkadzajki
Mateusz Dobkowski – bas, klawisze, ukulele
Piotr Rezler – pady perkusyjne, elektronika
Taniec butoh: Anna Juniewicz, Agata Sokół, Paul Michael Henry, Marek Kowalski
Josef Ka „Jezioro łabędzie”, fot. materiały promocyjne organizatora Butohpolis 2025
Milito, fot. materiały promocyjne organizatora Butohpolis 2025
O tegorocznej edycji festiwalu
Miho – bohaterka filmu SF pt. Sumarsólstöður (reż. Amélie Ravalec) z udziałem tancerzy butoh – zaczyna doświadczać snów, które wciągają ją w inny wymiar, jednocząc z artystami w desperackiej walce o uzdrowienie wszechświata. Agata Sokół w swoim nowym performansie Sen na Jawie wciela napotkane mity, wierzenia i sny, wpuszcza widza w nieświadomość zbiorową, aby móc wspólnie śnić jeden sen. Paul Michael Henry porusza się w „Labiryncie niewidzialnego świata”, w sercu którego znajduje się odbicie naszego historycznego rozdroża, aby znaleźć drogę naprzód…
Współczesne społeczeństwa być może wcale nie muszą być karmione lękami o przyszłości i jej katastroficznymi obrazami, ale potrzebują wizji tego, co możemy osiągnąć jako ludzkość – jeśli zmienimy obecny kierunek działań. Temat siódmej edycji Butohpolis to więc nie tylko odniesienie do współczesnej rzeczywistości, ale przede wszystkim poszukiwanie rozwiązań i nowych dróg myślenia oraz życia. Nowa sztuka, w tym butoh jako taniec ciemności, najczęściej zatrzymuje się na krytycznej postawie i dotykaniu okropności świata. Ale organizatorzy Butohpolis w 2025 roku chcą stanąć w opozycji do tego i zaprezentować butoh jako poszukiwanie światła w ciemności, dróg wyjścia z kryzysu światowego i humanistycznego, dzięki poetyce czułości, budowaniu nowej tożsamości człowieka w poczuciu jedności ze światem, nowej wrażliwości i duchowości – budowaniu nowego systemu wartości.
Poetykę czułości zobaczyć będzie można w performansach Pauli JeaninE Bennett, Limen Butoh. Projektu ELF – duetu Ichihary Akihito i Konoki Hyakuny, a także koncercie performatywnym Milito. Nie zabraknie też trudnych tematów w mocnych performansach Josef Ka i Studia Wachowicz/Fret.
W ramach „Śnienia nowego świata” sięgamy do źródeł butoh w ruchu DADA i surrealizmie jako ruchach wywrotowych. Zanurzymy się w Surréalité i w Śnienie, bo może jeśli zmienimy nasze sny, to uda nam się zmienić świat.
Program jest różnorodny i mam nadzieję, że każdy znajdzie coś poruszającego. Zaprezentujemy najnowsze poszukiwania w zakresie butoh i sztuk performatywnych. Niemal wszystkie wydarzenia to premiery.
Tworzymy festiwal, który jest przestrzenią spotkania, kreatywnej wymiany, inspiracji oraz wspólnoty artystów i widzów. Każdy jest mile widziany!
Spotkajmy się we wspólnej przestrzeni miasta butoh – Butohpolis. Śnijcie z nami nowy świat!
– zaprasza Sylwia Hanff, organizatorka festiwalu.
PROGRAM 7. BUTOHPOLIS
UWAGA! Różne miejsca prezentacji i godziny rozpoczęcia.
WSTĘP WOLNY!
23 kwietnia 2025 r. godz. 19.00, Służewski Dom Kultury, ul. J. S. Bacha 15
– Sumarsólstöður – film SF Amélie Ravalec z udziałem tancerzy butoh (polska premiera). Francja/Wielka Brytania
– Labirynt niewidzialnego świata (premiera) – Amélie Ravalec (wideo tworzone na żywo) i Paula Michael Henry (butoh). Francja/Wielka Brytania
24 kwietnia 2025 r. godz. 19.00, Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych, ul. Koszykowa 86, 02-008 Warszawa, Aula A 1, budynek A
– Pionierzy japońskiej awangardy – film Amélie Ravalec.
W ramach spotkania odbędzie się także wprowadzenie oraz dyskusja z udziałem wykładowców.
25 kwietnia 2025 r. godz. 19.00, Teatr Akt, ul. Łaziebna 9
– Sen na Jawie Agata Sokół (premiera). Polska/Warszawa
– Najbliższa część nieskończoności. LIMEN BUTOH Sylwia Hanff & Paula Jeanine Bennett (premiera). Polska/Warszawa, Poznań
– Echo Projekt ELF. Akihito Ichihara & Hayakuna Konoka. Japonia
26 kwietnia 2025 r., godz. 18.00, Teatr Akt, ul. Łaziebna 9
– Jezioro łabędzie Josef Ka. Finlandia
– Radość totalnego ucieleśnienia – koncert performatywny – Milito. Polska/Warszawa
Milito [Kamil Niedziałek] – śpiew, taniec, gitara, flety, przeszkadzajki; Mateusz Dobkowski – bas, klawisze, ukulele; Piotr Rezler – pady perkusyjne, elektronika
27 kwietnia 2025 r., godz. 18.00, Kwadrat Praski, ul. Szwedzka 2/4
– Pragnąca istota Paula Jeanine Bennett (premiera). USA
– Okruchy – performance taneczny. Studio Wachowicz/Fret
– Spotkanie z Agatą Sokół – rozmowa o relacji butoh i tańców transowych Indonezji. Prowadzi Sylwia Hanff.
Strona festiwalu: https://www.facebook.com/Butohpolis
Organizator: Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”
Organizator wspierający: Limen Butoh
Projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Partnerzy:
Teatr Akt
Służewski Dom Kultury
Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych
Patroni medialni:
Strona tańca
Kwartalnik TANIEC
e-teatr
Wsparcie medialne: Portal taniecPOLSKA.pl