Gazeta Teatralna „Didaskalia” ogłasza nabór tekstów do numeru specjalnego Choreografia a instytucje. Problemy, diagnozy, studia przypadków. Proponowany temat open calla jest zaproszeniem do przyjrzenia się praktykom choreograficznym, tanecznym i ruchowym w kontekście ich związków z instytucjami – zarówno tymi zajmującymi się finansowaniem, produkcją i prezentacją prac choreograficznych, jak i tymi edukującymi o tańcu oraz kształcącymi osoby tańczące i choreografujące. Pole, w którym funkcjonują osoby artystyczne, piszące o tańcu, kuratorskie, dyrektorskie i producenckie oraz instytucje z ich dyspozytywami dyskursywnymi, materialnymi i administracyjnymi, jest w ścisłym sensie polem politycznym – realizują się w nim relacje władzy, spory, rozwijają się nowe nurty artystyczne, formy współpracy, języki i narracje.

Wersja do druku

Pobierz PDF

Udostępnij

Celem publikacji będzie spojrzenie na to, jak kształtowana jest współczesna choreografia, jakie czynniki instytucjonalne i organizacyjne wpływają na jej rozwój (lub regres). Do numeru specjalnego można zgłaszać propozycje artykułów będące studiami przypadków, analizy o charakterze systemowym oraz narracje autoetnograficzne czy teksty powstałe w wyniku obserwacji uczestniczącej. Propozycje artykułów mogą dotyczyć obszarów tańca współczesnego, klasycznego, ludowego oraz form eksperymentalnych i interdyscyplinarnych (obejmujących ruch) w Polsce, Europie i na świecie. Mogą także obejmować krytyczną refleksję dotyczącą sposobów pisania o tańcu i choreografii.

Obecny nabór dotyczy tekstów o charakterze naukowym, które będą podlegały procedurze podwójnej ślepej recenzji. W późniejszym terminie otworzony zostanie nabór na propozycje rozmów, manifestów artystycznych i innych form, które pozwolą poszerzyć perspektywę na zagadnienia związane z tematyką bieżącego naboru.

Propozycje tekstów mogą obejmować takie tematy jak:

– sytuacja choreografii i osób tworzących choreografię w teatrach dramatycznych;

– organizacja życia tanecznego, narzędzia finansowania i modele wspierania osób twórczych;

– choreografie w przestrzeniach nieteatralnych: obszary i narzędzia działania;

– instytucje dla tańca i ich strategie rozwoju środowiska twórczego;

– dyskursy kuratorskie: sposoby kształtowania trendów w obszarze choreografii;

– odpowiedzialność kuratorska w czasach pogłębiającego się kryzysu;

– władza i hierarchie w obszarze tańca i choreografii;

– nowe formy instytucjonalne w tańcu i choreografii;

– zawód: tancerx – uwarunkowania instytucjonalne, ekonomiczne, edukacyjne;

– edukacja taneczna i choreograficzna;

– oddolne formy organizacji w obszarze tańca i choreografii;

– działania naprawcze w obszarze tańca i choreografii: praktyki, możliwości, postulaty;

– choreografia a dostępność w kontekście publiczności i procesów twórczych;

– język mówienia o tańcu – praktyki językowe kształtujące odbiór tańca i choreografii;

– platformy tańca, festiwale, przeglądy – tworzenie lokalnych i międzynarodowych obiegów artystycznych.

Propozycje tekstów (abstrakty o długości maksymalnie 1000 znaków) można nadsyłać do 15 maja 2025 na adres: alicja.muller@uj.edu.pl wraz z krótkim biogramem naukowym.

Kalendarz pracy:

15 maja 2025 – termin nadsyłania zgłoszeń i abstraktów;
15 czerwca 2025 – odpowiedź od redakcji;
15 września 2025 – termin nadsyłania gotowych artykułów.

Redaktorki prowadzące: Zuzanna Berendt, Alicja Müller, Izabela Zawadzka

Pliki do pobrania: „TEKST PROSTY” (pdf) (257.31 KB)

„Didaskalia”: Choreography and Institutions: Issues, diagnoses, Case studies – call for papers

The subjects of this open call are an exploration of choreographic, dance, and movement practices in relation to institutions. This includes institutions responsible for funding, producing, and presenting choreographic works, as well as those engaged in dance education and professional training for dancers and choreographers. The artistic field – where choreographers, dancers, dance scholars, curators, directors, and producers operate – is inherently political, shaped by dynamics of power, debates, emerging artistic movements, new forms of collaboration, and evolving discourses and narratives.

The aim of this special issue is to examine both the ways in which contemporary choreography is shaped and the institutional and organisational factors that influence its development — or hinder its progress. The editorial team welcomes proposals for case studies, systemic analyses, autoethnographic narratives, and texts based on participant observation. Submissions may address contemporary, classical, folk, or experimental and interdisciplinary dance practices in Poland, Europe, and beyond. Proposals may also include critical reflection on the ways in which dance and choreography are written about.

This call is for academic papers, which will undergo a double-blind peer review process. At a later stage, the editors will invite proposals for interviews, artistic manifestos, and other formats that expand perspectives on the topics of interest.

The proposals may address themes such as:

  • The position of choreography and choreographers in dramatic theatres;
  • The organisation of dance life, funding tools, and models of artistic support;
  • Choreographic practices in non-theatrical spaces: approaches and strategies;
  • Dance institutions and their role in fostering creative communities;
  • Curatorial discourses: shaping trends in choreography;
  • Curatorial responsibility in times of deepening crisis;
  • Power structures and hierarchies in dance and choreography;
  • New institutional models in dance and choreography;
  • The profession of a dancer: institutional, economic, and educational conditions;
  • Dance and choreographic education;
  • Grassroots organisational models in dance and choreography;
  • Reparative actions in dance and choreography: practices, possibilities, and demands;
  • Choreography and accessibility in relation to audiences and creative processes;
  • The language of dance discourse: linguistic practices shaping the perception of dance and choreography;
  • Dance platforms, festivals, and showcases: creating local and international artistic networks.

Abstracts (up to 1,000 characters) to be submitted by 15 May 2025 to alicja.muller@uj.edu.pl, along with a short academic biography.

Call timeline:

– 15 May 2025– Abstracts submission deadline;
– 15 June 2025 – Editorial decision on submissions;
– 15 September 2025– Full paper submission deadline

Guest Editors: Zuzanna Berendt, Alicja Müller, Izabela Zawadzka.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close