W najbliższą niedzielę, 13 kwietnia, w Cricotece odbędą się kolejne wydarzenia organizowane w ramach tegorocznej edycji programu Rollercoaster, której motywem przewodnim jest „Fiesta”. O godz. 16.30 zaplanowano spotkanie wokół książek dotyczących koordynacji scen intymnych. Po rozmowie, o godz. 18.30 zaprezentowany zostanie spektakl Bachantki w choreografii Danieli Komędery i w wykonaniu studentek i studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.

Wersja do druku

Udostępnij

Sceny intymne w tańcu – spotkanie

Żeby fiesta mogła być radością, afirmacją i pozytywną energią, potrzebne są warunki, które pozwolą z równym szacunkiem traktować wszystkie osoby uczestniczące w procesie. Badaniem tego, jak ważne w pracy artystycznej są narzędzia wyznaczania i poszanowania granic, współpracy partnerskiej, otwartej komunikacji oraz uważności na siebie nawzajem, zajmował się zespół projektu „Bezpieczna przestrzeń. Dobre praktyki i narzędzia służące transformacji kształcenia teatralnego”, realizowanego w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w latach 2022–2024. Jego celem było wzmocnienie i rozwinięcie podjętych przez uczelnię działań zmierzających do podniesienia bezpieczeństwa osób studiujących i jakości kształcenia artystycznego, a także testowanie i upowszechnianie narzędzi i technik służących pracy twórczej w duchu świadomej zgody, poszanowania granic i demokratyzacji procesów artystycznych.

Częścią projektu było także opracowanie i przygotowanie do druku trzech książek: tłumaczenia podręcznika Seks na scenie. Najlepsze praktyki, narzędzia i techniki koordynacji scen intymnych w teatrze autorstwa Chelsea Pace i Laury Rikard oraz dwóch antologii tekstów: Koordynacja scen intymnych w teatrze i filmie. Skrzynka z narzędziami i Nowe wrażliwości w sztukach performatywnych, teatrze i filmie. Skrzynka z teoriami pod redakcją Agaty Adamieckiej, Małgorzaty Jabłońskiej, Katarzyny Waligóry, Izabeli Zawadzkiej. Te trzy uzupełniające się i dialogujące ze sobą tomy przynoszą najnowszą wiedzę o dynamicznie rozwijającej się dyscyplinie, jaką jest koordynacja scen intymnych, pokazując ją w szerszych kontekstach teoretycznych oraz na tle przemian we współczesnym teatrze i sztuce związanych nie tylko z kwestiami bezpieczeństwa procesów pracy, ale także inkluzywnością, różnorodnością i jej reprezentacjami oraz różnymi strategiami transformacyjnymi.

Rollercoasterowe spotkanie wokół tych publikacji odbędzie się z udziałem osób reprezentujących środowisko tańca: tancerkami i choreografkami, Dominiką Wiak, Danielą Komęderą oraz choreografem i pedagogiem Erykiem Makohonem. Będziemy chcieli porozmawiać o tym, jak w duchu świadomej zgody i akceptowalnego ryzyka pracować na scenie, jak narzędzia przedstawione w publikacjach mogą wpłynąć na jakość pracy artystycznej oraz w jaki sposób choreografki i choreografowie mogą przyczynić się do zmian w wytwarzaniu bezpiecznych przestrzeni pracy.

Rozmowę poprowadzą Izabela Zawadzka oraz Katarzyna Waligóra.

Bachantki to opowieść o zemście, potrzebie bycia widzianym i energii seksualnej jako siły życiowej. Dionizos i Penteus reprezentują skrajne postawy – ekspansja Dionizosa zawstydza Penteusa, który kieruje się lękiem. Konflikty rodzinne i walka o władzę prowadzą bohaterów do tragicznych konsekwencji.

Choreografka Daniela Komędera, reżyserka Daria Kopiec oraz kompozytorka Aleksandra Gronowska reinterpretują klasyczny tekst Eurypidesa, ukazując jego aktualność we współczesnym świecie. Spektakl zgłębia temat boskości w człowieku, odwetu, namiętności i lęku.


Eurypides – Bachantki

Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie.

Bachantki to opowieść o zemście, potrzebie bycia widzianym i energii seksualnej jako siły życiowej. Dionizos i Penteus reprezentują skrajne postawy – ekspansja Dionizosa zawstydza Penteusa, który kieruje się lękiem. Konflikty rodzinne i walka o władzę prowadzą bohaterów do tragicznych konsekwencji.

Choreografka Daniela Komędera, reżyserka Daria Kopiec oraz kompozytorka Aleksandra Gronowska reinterpretują klasyczny tekst Eurypidesa, ukazując jego aktualność we współczesnym świecie. Spektakl zgłębia temat boskości w człowieku, odwetu, namiętności i lęku.

Realizatorzy

Tłumaczenie: Jerzy Łanowski
Choreografia: Daniela Komędera
Reżyseria, adaptacja, dramaturgia: Daria Kopiec
Muzyka: Aleksandra Gronowska
Kostiumy: Patrycja Fitzet
Scenografia: Daria Kopiec, Patrycja Fitzet
Koordynacja scen intymnych: Aleksandra Osowicz
Reżyseria światła: Daria Kopiec
Kierownik prób: Paweł Urbanowicz
Asystent z obsady: Weronika Gotowska

Obsada:
Eliza Bilska, Julia Bodziony, Angelika Bosacka, Artur Gołuch, Weronika Gotowska, Nadine Gregor, Rafał Karnicki, Natalia Koper, Ewa Kowalczyk, Weronika Manowska, Zuzanna Meyer, Paulina Michalska, Aleksander Mitura, Michalina Pitry, Aleksandra Płużyczka, Agata Skucińska, Dawid Sozański, Michelle Stolarek.

Spektakl przeznaczony dla widzów 16+; zawiera efekt stroboskopowy.

Szczegółowe informacje na stronie www.cricoteka.pl.

„Bachantki” reż. Daria Kopiec, chor. Daniela Komędera, fot. Kama Rokicka

Rollercoaster – program prezentacji tańca współczesnego

Program realizowany przez Cricotekę i Krakowski Teatr Tańca od siedmiu lat zgromadził tysiące widzów, oferując ponad 100 wydarzeń, w tym spektakle, wykłady, warsztaty, rezydencje artystyczne i pokazy filmowe. Tegoroczny Rollercoaster upływa pod hasłem „Fiesta”, skupiając się na pozytywnych doświadczeniach i wspólnotowym świętowaniu.


Kuratorzy: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon
Organizatorzy: Cricoteka, Krakowski Teatr Tańca
Identyfikacja graficzna: Wojciech Kołek
Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura
Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Taniec”.
Projekt realizowany w ramach programu Beyond Fronta: Bridging Periphery finansowanego ze środków Kreatywna Europa (2023-2026).
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie należą do autorów i niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko Unii Europejskiej czy EACEA.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close