25 kwietnia na scenę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej powrócą Kreacje. Coroczny warsztat choreograficzny Polskiego Baletu Narodowego, zainicjowany w 2009 roku przez dyrektora zespołu Krzysztofa Pastora, odbędzie się już po raz siedemnasty.

Wersja do druku

Udostępnij

Na przestrzeni lat Kreacje stały się jedną z najbardziej intrygujących i wyczekiwanych przez publiczność pozycji repertuarowych Teatru. Idea przedsięwzięcia jest prosta – artyści PBN, na co dzień biorący udział w próbach oraz występujący w spektaklach, często uznanych już wybitnych choreografów, tym razem stają po drugiej stronie sali prób, samodzielnie wcielając się w role twórców.

Tancerze biorą w swoje ręce przygotowanie kreacji choreograficznych – zarówno od strony organizacyjnej, jak i np. opracowania programu literackiego, plakatu, innych form promocyjnych oraz wielu zakulisowych czynności, które związane są z wystawieniem przedstawienia baletowego na scenie.

Najważniejszym elementem projektu jest jednak oczywiście twórczy udział artystów w opracowaniu swoich choreografii oraz ich wykonanie. Kreacje dają młodym tancerzom-choreografom możliwość rozwoju swoich – czasem ukrytych – zdolności choreograficznych, a pozostałym zaangażowanym w projekt artystom — poszerzenia perspektyw i kompetencji zawodowych, z myślą o kolejnych etapach ich karier.

Podczas czterech wieczorów – 25, 26, 27 oraz 29 kwietnia – swoje zupełnie nowe, oryginalne miniatury zaprezentują Joanna Drabik, Eugénie Hecquet i Anna Hop, a także Antonio Lanzo, Gianni Melfi, Ivan Pal oraz Kristóf Szabó.

Kreacje 17
25/26/27/29 kwietnia 2025 roku
Polski Balet Narodowy
Sala Młynarskiego

Ivan Pal, Swing’a ding!

Muzyka: Royal Crown Revue oraz Harold Adamson i Jimmy Mchugh
Kostiumy: Marta Lipińska
Tańczą: Magda Studzińska i Alan Polański

Ivan Pal pochodzi z Rust (RFN), jednak pierwsze kroki w tańcu klasycznym stawiał
w Akademii Tańca w Zurichu. Naukę̨ kontynuował w rodzinnych Niemczech, a po ukończeniu prestiżowej szkoły im. Johna Cranko w Stuttgarcie rozpoczął karierę zawodowego tancerza w Węgierskim Balecie Narodowym. W sezonie 2022/23 dołączył do zespołu Polskiego Baletu Narodowego, gdzie niedawno można było oglądać go w roli Kawalera des Grieux w Damie kameliowej Johna Neumeiera. W tym roku artysta postanowił po raz pierwszy spróbować swoich sił jako choreograf, debiutując w warsztacie.

Eugénie Hecquet, O.N.S.

Muzyka: Kangding Ray
Scenografia i światła: Grzegorz Paluszewski
Tańczą: Eugénie Hecquet i Cezary Wąsik

Eugénie Hecquet naukę tańca rozpoczęła w Lille, jednak swoją edukację sfinalizowała, uzyskując dyplom prestiżowej hamburskiej szkoły baletowej Johna Neumeiera. W 2015 roku związała się̨ z Narodowym Teatrem Morawsko-Śląskim w Ostrawie, a następnie przez dwa sezony występowała na deskach Opery Nova w Bydgoszczy. Od 2018 roku jest artystką PBN. Oglądamy ją w całym repertuarze baletowym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. W warsztacie choreograficznym Kreacje uczestniczy po raz czwarty.

Joanna Drabik, BWRSV_263

Muzyka: Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Claudio Monteverdi
Taniec barokowy: Edgar Lewandowski (reinterpretacja notacji choreograficznej Beauchampa-Feuilleta)
Montaż ścieżki dźwiękowej: Paweł Czekała
Kostiumy: Emil Wysocki
Tańczą: Julia Álvarez, Oliwia Górecka, Paulina Magier oraz Nikodem Bialik, Gregor Giselbrecht, Ryota Kitai i Edgar Lewandowski

Joanna Drabik ukończyła bytomską szkołę baletową i od 2007 roku występuje na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obecnie jako koryfejka PBN. Współpracuje też ze szkołami baletowymi w Warszawie i Bytomiu, tworząc choreografie do przedstawień dyplomowych i na konkursy. W ramach polsko-norweskiego projektu edukacyjnego zrealizowała pracę In/Out, prezentowaną na scenie Opery w Oslo. Jako choreografka współpracowała też z reżyserką Jitką Stokalską przy realizacjach Don Giovanniego Mozarta (2019), Goplany Władysława Żeleńskiego (2021) oraz Pastorałek staropolskich (2022). Wystąpiła także w jednej z głównych ról filmu Święto ognia w reżyserii Kingi Dębskiej. W tym roku bierze udział w warsztacie choreograficznym już po raz dziesiąty.

Gianni Melfi, Adam Celebrated

Muzyka: Adolphe Adam (Orfa, fragmenty)
Kostiumy: Emil Wysocki
Tańczą̨: Mar Bonet Sans, Nikola Dworecka, Wiktoria Kotlińska, Vanessa Vestita, Michela Zanzottera oraz Mikołaj Czyżowski, Marco Esposito, Diogo de Oliveira, Ivan Pal i Alan Polański

Gianni Melfi pochodzi z Sycylii, gdzie rozpoczął naukę tańca w swoim rodzinnym mieście Vittoria. Kontynuował naukę w Akademii Baletowej Teatru Operowego w Rzymie, a następnie w Akademii Baletowej Opery Wiedeńskiej. Występował potem w Zespole Juniorów tej uczelni, a także krótko w Operze Narodowej w Bukareszcie. Od ponad siedmiu lat jest związany z PBN, a niedawno podjął też współpracę z warszawską szkołą baletową, gdzie zaproszono go do zrealizowania autorskiej choreografii. Wcześniejszy duet jego autorstwa The End of All Our Exploring włączony został do wieczoru baletowego Juvenalia w wykonaniu grupy PBN Junior. W ramach tegorocznych warsztatów prezentuje już swoją ósmą etiudę choreograficzną.

Anna Hop, Preludia poduszkowe

Muzyka: George Gershwin (Trzy preludia)
Pianista: Marcin Mazurek
Światła: Anna Hop
Tańczą̨: Paulina Magier i Jaime Bustamante (duet 1.), Julia Álvarez i Cormac Mcdonald (duet 2.) oraz Yume Okano i Diogo de Oliveira (duet 3.)

Anna Hop po ukończeniu warszawskiej szkoły baletowej związała się̨ z zespołem PBN. Niemal od początku swojej kariery eksperymentowała również z choreografią, regularnie biorąc udział w dorocznych warsztatach. Już pierwsza jej praca warsztatowa pt. W malinowym chruśniaku (2010) wróżyła talent choreograficzny u młodej tancerki, a potem nastąpiła cała seria jej propozycji twórczych w kolejnych Kreacjach. Co więcej, od tamtego czasu zrealizowała już na rożnych scenach kilka autorskich prac, jak: Bajki Ci opowiem…, Pupa, Karnawał zwierząt, Mąż i żona, Exodus, własne ujęcie choreograficzne Don Kichota, a ostatnio Pinokio z muzyką Mieczysława Wajnberga prezentowany na dużej scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Kristóf Szabó, Nostalgia

Muzyka: Franz Schubert, Arvo Pärt, Dimitri Tiomkin
Kostiumy: Kristóf Szabó
Tańczą: Patryk Walczak oraz Aoi Choji, Jaeun Jung, Natalia Pasiut, Yana Shtanhei i Kasper Górczak, Gianni Melfi, Roberto Olivieri, Cezary Wąsik

Kristóf Szabó pochodzi z Węgier, ale jest absolwentem warszawskiej szkoły baletowej.
W 2013 roku był polskim reprezentantem na Konkursie Eurowizji dla Młodych Tancerzy w Gdańsku, a niedługo później został przyjęty do zespołu Polskiego Baletu Narodowego. Szybko pnąc się̨ po szczeblach baletowej kariery, po dwóch sezonach został koryfejem, a od 2017 roku zajmuje pozycję solisty PBN. W 2023 roku wyróżniono go Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego tancerza klasycznego w Polsce.
Jego choreografia A Blurry Reflection, stworzona w ramach Kreacji 15, została także zaprezentowana przez tancerzy PBN Junior podczas ich pierwszego wieczoru baletowego Juvenalia, a w rok później specjalnie dla Juniorów przygotował nową pracę Shine pokazaną jako część wieczoru Juvenalia 3. W tym roku uczestniczy w warsztatach po raz kolejny, prezentując swoją szóstą już pracę choreograficzną.

Antonio Lanzo, Salome

Muzyka: Richard Strauss
Tekst: Oscar Wilde
Kostiumy: Emil Wysocki
Tańczą̨: Joanna Drabik oraz Nikodem Bialik, Paweł Dobrzyński, Cormac Mcdonald i Ivan Pal

Antonio Lanzo pochodzi z Genui. Jest absolwentem Akademii Baletowej Wiener Staatsoper. Bezpośrednio po ukończeniu szkoły związał się̨ z baletem Opery Wrocławskiej. W grudniu 2017 roku dołączył jednak do PBN, gdzie odtąd oglądamy go w całym repertuarze zespołu. W 2023 roku stworzył choreografię do Eine kleine Nachtmusik Mozarta dla grupy PBN Junior, do jej inauguracyjnego wieczoru baletowego Juvenalia, a ostatnio zrealizował na scenie kameralnej swój pierwszy duży spektakl Kopciuszek do muzyki Julesa Messeneta w wykonaniu uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza. Podczas tegorocznych Kreacji widzowie będą mieli możliwość obejrzenia już ósmej jego miniatury baletowej.

Zespół warsztatu

Menedżerowie projektu: Gianni Melfi i Kristóf Szabó
Koordynator techniczny: Magda Studzińska
Koordynator literacki, redakcja programu: Adam Huczka
Koncepcja plakatu: Gianni Melfi
Zdjęcia z prób i promocja: Remy Lamping

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close