
Opera Bałtycka „Fortuna i Fantazja” – chor. Izabela Sokołowska-Boulton / Wojciech Warszawski, plakat: materiały własne organizatora
Opera Bałtycka „Fortuna i Fantazja” – chor. Izabela Sokołowska-Boulton / Wojciech Warszawski, plakat: materiały własne organizatora
Opera Bałtycka w Gdańsku zaprasza na wieczór baletowy Fortuna i Fantazja, na który złożą się dwie choreografie. Do pierwszej z nich, Symfonii fantastycznej Hectora Berlioza, choreografię przygotowała Izabela Sokołowska-Boulton. Druga część wieczoru, oparta na utworze Carmina Burana Carla Orffa, to choreografia Izabeli Sokołowskiej-Boulton i Wojciecha Warszawskiego.
Wieczór baletowy Fortuna i Fantazja do utworów, które nie powstały z myślą o wystawieniach baletowych, będzie niezwykle widowiskowy, szczególnie jego druga część. W Fortunie (Carmina Burana) na scenie zobaczymy bowiem tancerzy, solistów, Chór Opery Bałtyckiej (powiększony o artystów doangażowanych) oraz Operowy Chór Dziecięcy i Chór Dziecięcy „Canzonetta” Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku.
Symfonia fantastyczna to jeden z najbardziej osobistych i dramatycznych utworów w historii muzyki klasycznej. Kompozycja Berlioza staje się opowieścią o artystycznej obsesji – historii młodego muzyka ogarniętego namiętnością do pięknej kobiety. To emocjonalna podróż przez marzenia, pożądanie, rozczarowanie i szaleństwo. Tancerze ukazują stany psychiczne bohatera, jego halucynacje, wizje i dramatyczny upadek – aż po groteskowy, oniryczny sabat czarownic w finale. Każda z pięciu części symfonii: Marzenia i pasje, Bal, Scena na wsi, Marsz na szafot i Sabat czarownic – odsłania kolejne etapy obsesji, ukazując dramat jednostki zagubionej w świecie własnych emocji i fantazji.
Carmina Burana zbudowana z 25 średniowiecznych pieśni pełnych pasji, humoru i mądrości życiowej. To artystyczna eksplozja – chór, soliści, balet i potężna orkiestra tworzą wspólnie fascynującą opowieść o kole życia. W centrum znajduje się człowiek – poddany rytmom natury, wahaniom losu i emocjonalnym burzom. Pieśni o radości, miłości, przeznaczeniu i przemijaniu – wszystkie razem tworzą obraz świata pełnego kontrastów. Cierpienie i szczęście, żal i ekstaza, samotność i wspólnota – to dwa bieguny, które w połączeniu ukazują pełnię ludzkiego doświadczenia.
Projekty kostiumów Katarzyny Konieczki będą utrzymane w charakterystycznym dla niej awangardowym i nieco mrocznym stylu.
Zależy mi na tym, żeby mój styl był wyraźnie widoczny i żeby widzowie mogli go poczuć w każdym detalu – mówi Katarzyna Konieczka. – Chcę, aby kostiumy nie tylko podkreślały atmosferę spektaklu, ale też wpływały na emocje, które towarzyszą jego odbiorowi. I właśnie na emocjach postanowiłam się skupić. Szukałam rozwiązań, które pozwolą mi oddać intensywne przeżycia, o których opowiadają dzieła Orffa i Berlioza, a przy tym czerpałam z niezwykłej inspiracji, jaką jest ludzka anatomia – to nieskończone źródło form i wzorów.
Tworząc kostiumy, korzystam z niestandardowych metod i na każdym etapie pracy eksperymentuję z materiałami – dodaje projektantka. – Moje projekty są bardzo artystyczne, wręcz malarskie. Uwielbiam sięgać po materiały, które na pierwszy rzut oka nie mają nic wspólnego z krawiectwem – to pozwala mi tworzyć coś naprawdę unikalnego. W moich projektach ważna jest zarówno sztuka, jak i iluzja.
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Yaroslav Shemet
choreografia: Izabela Sokołowska-Boulton (Fantazja, Fortuna), Wojciech Warszawski (Fortuna)
scenografia: Damian Styrna
kostiumy: Katarzyna Konieczka
premiera: 16 maja 2025, Opera Bałtycka w Gdańsku
kolejne spektakle: 17, 18, 20, 23, 24, 25, 27 maja 2025
Bilety w kasie Opery i na www.operabaltycka.pl
Partnerem wydarzeń artystycznych Opery Bałtyckiej w 2025 roku jest „Ruch Muzyczny”.