Poznań/Co z tym tańcem? Prezentacje przed-platformowe 2012: Rita Vilhena/Paweł Konior „Intimate Boredom”

Zdjęcie: Poznań/Co z tym tańcem? Prezentacje przed-platformowe 2012: Rita Vilhena/Paweł Konior „Intimate Boredom”

Fot. Tarheel Wol.

Wersja do druku

Udostępnij

Intimate Boredom jest spektaklem, który porusza. To wynik współpracy Pawła Koniora i Rity Vilhena, która przekształca nudę w intymne i miarowe uczucie między dwójką kochanków. Między kochankami toczy się ciągły fizyczny dialog pełen momentów zawieszenia, błądzenia i napięcia. Ma on bardzo specyficzny charakter. Podstawową wartością, definiującą nudę jako temat narracji, jest jakość ruchu i intencja twórców. Spektakl jest próbą scenicznego przedstawienia głębi naszego istnienia, gdzie całkowite otępienie znosi nas w kierunku zupełnej porażki. Środowisko dramaturgiczne sfrustrowane jest wizją pary, która zatrzymała się w czasie. Para ta nie ma ani ambicji, ani żadnych pragnień; jest bez głosu wpływającego na otaczający ją świat; bez jakiejkolwiek chęci do zmiany, nieruchoma, a jednak tworząca historię pełną sarkazmu. Spektakl Intimate Boredom pokazany został dotychczas w Rotterdamie, Lizbonie i Barcelonie.

Od twórcy:

W 2009 roku rozpoczęłam pracę nad spektaklem o koncepcji boskości. Zastanawiałam się wtedy nad ideą „stworzenia”. W rezultacie powstał spektakl Dio Mio, wspólne dzieło wielu artystów performerów, między innymi Abrahama Hurtado i Vanii Rovisco. W naszej pracy stawiałam na rozróżnieniem pomiędzy „stworzeniem wymuszonym” a „stworzeniem naturalnym”. Co robi bowiem człowiek, który wierzy w Boga Wszechmogącego, Pana Stworzenia? Co czyni ten, który chce wpłynąć na swoje najbliższe otoczenie?

W 2010 roku stworzyłam dwa spektakle: Onomatopoeia i Who taught us not to remember the future, obydwa poruszające problematykę pamięci i amnezji. Poprzez ten proces zaczęłam tworzyć swój własny podpis, nowy znak określający moją choreografię. Po pierwsze odkrywałam relacje pomiędzy pamięcią a czasem i przestrzenią. Późnej do procesu dołączyłam także somatyczną propriocepcję. Poprzez takie dzialanie rozwinęłam swój własny, charakterystyczny słownik ruchu. Braki w pamięci wynikają z szybkiego rozwinięcia konkretnej myśli i intencji. Jednostka traci swoje osadzenie w przeszłości i ponownie zaczyna od momentu zero. Jest to moment bez przeszłości.

Pod koniec tego samego roku przeniosłam moje zainteresowanie z pamięci na nudę. Jeśli moment zero to moment bez przeszłości, to czy nuda, a raczej znudzenie, jest momentem bez przyszłości? Nuda wydawała mi się niemożliwa do przedstawienia za pomocą ruchu. Jako koncept jest bowiem zaprzeczeniem ruchu, jest statyczna. Stworzenie spektaklu o nudzie było dla mnie ogromnym wyzwaniem.

Rita Vilhena urodziła się w Lizbonie w 1979 roku. Zdobyła dyplom z tańca na Escola Superior de Dança w Lizbonie oraz w Rotterdam Dance Academy. Wkrótce po ukończeniu studiów, w 2003 roku rozpoczęła swoją współpracę z kilkoma holenderskimi grupami i choreografami m.in. TRASH Company, Meekers, Reginą Magnus, Beeldend DansTheater Telder. W 2005 roku zainicjowała powstanie Baila Louca, platformy służącej tworzeniu jej własnych improwizacyjnych projektów, a także umożliwiającej artystyczną wymianę między tancerzami i muzykami z całej Europy. Baila Louca tworzy specjalną przestrzeń pracy nad intencją i ruchem. Główną osią projektu są warsztaty i spektakle taneczne, finansowane lub współfinansowane przez VSB, SNSREAAL oraz DKC. Od 2009 roku pracuje także jako choreograf. Na zaproszenia festiwali tworzy nowe choreografie, a także bierze udział w projektach innych artystów. Zdarza jej się tworzyć ruch dla teatru i filmu.

Paweł Konior, urodzony w 1982 roku jest performerem, tancerzem i nauczycielem. Ukończył Akademię Wychowania Fizycznego w Krakowie w 2008 roku. Od tego czasu zgłębiał swoją wiedzę o tańcu w Salzburg Experimental Academy of Dance. Współpracował m.in. z Ritą Vilhena, Pedro Goucha, Einat Tuchman, More Shani czy TRASH Copmany. Paweł jest także nauczycielem kontakt improwizacji. Bazuje w niej na ruchu organicznym, przeplatając go z pracą nad ciałem i świadomością ciała. Kontakt improwizacji uczył się m.in. z Iwoną Olszowską, Rayem Chung, Andrew Harwood, Nancy Stark Smith czy Talem Avni.

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:00

Poznań: Stary Browar, ul. Półwiejska 42, Studio Słodownia 3

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close