
Fot. Gregoire Romefort.
Fot. Gregoire Romefort.
Podążając śladami legendarnego spektaklu Zielony Stół Kurta Joossa, choreografka i tancerka Olga de Soto bada jego historię. Przegląda zdjęcia, czyta wywiady i recenzje, które układają się w pamięć zbiorową widzów, wykonawców i historyków. Bada jak tworzy się dyskurs o pamięci. W swoim lecture performance Olga de Soto zadaje pytania o to, jak rozwija się spektakl w czasie i jak staje się częścią historii tańca? Jaka jest rola i miejsce tancerza w historii tańca?
Premiera Zielonego Stołu odbyła się w Paryżu w 1932 roku. Spektakl szybko uznano za jeden z fundamentalnych w dziejach tańca. Kurt Jooss podjął temat wciąż pamiętanej wojny i właśnie rodzącego się faszyzmu. Protestował przeciwko przerażającej go z każdym dniem bardziej rzeczywistości, poddawał krytyce Ligę Narodów i jej nieskuteczne dyplomatyczne zabiegi na rzecz pokoju. To jeden z najważniejszych artystycznych manifestów politycznych i zarazem spektakli tańca.
Premiera An Introduction odbyła się w Berlinie podczas festiwalu Tanz in August w 2010 roku, niemal 70 lat później. „An Introduction” stanowi pierwszą część dyptyku rozgrywającego się wokół kultowego dzieła Zielony Stół – Débords. Reflections on the Green Table i zagadnienia konstruowania dyskursu i pamięci kolektywnej widzów i wykonawców.
Olga de Soto – hiszpańska choreografka, tancerka oraz badaczka tańca. Od lat 90. mieszka w Brukseli. Studiowała taniec klasyczny i współczesny oraz muzykologię w Hiszpanii, następnie w prestiżowym francuskim Narodowym Centrum Tańca Współczesnego (CDNC) w Angers. Znana jako autorka wielu spektakli dokumentalnych, podejmujących zagadnienie pamięci kolektywnej w obszarze tańca. W 1992 zaczęła tworzyć swoje pierwsze choreografie. W 1995 roku założyła Abaroa, zespół zrzeszający artystów z różnych obszarów sztuk. W latach 1999-2002 była rezydującym choreografem w La Raffinerie w Brukseli.
Jako tancerka pracowała z Meg Stuart przy Crash Landing. W latach 1999-2004 współpracowała z Jérôme Belem i pomagała mu przy tworzeniu The Show Must Go On, wystąpiła również w tym spektaklu. Przy spektaklu Con forts Fleuve spotkała się z choreografem Borisem Charmatzem. W swoim dorobku artystycznym wykonawczyni wielu partii tanecznych w spektaklach Michèle Anne De Mey, Claudio Bernardo, Eric Pauwels, Pierre Droulers i Félix Ruckert. W czerwcu 2003 roku stworzyła histoire(s) (wersja pierwsza). W następnym roku, w Kunstenfestivaldesarts w Brukseli, zaprezentowała Incorporer, pierwszą z serii pięciu solówek, których punktem wyjścia były pokazy Eclats maty i histoire(s). Od dłuższego czasu fascynował ją temat Zielonego Stołu, czemu dała wyraz w dyptyku, premiera pierwszej jego części – An Introduction odbyła się w 2010 roku, drugiej – w 2012 roku.
bilety: 15, 20 zł