
Tony Orrico, Penwald: 4: unison symmetry standing (Dance Theater Workshop, New York, NY) 2010. Fot. Michael Hart.
Tony Orrico, Penwald: 4: unison symmetry standing (Dance Theater Workshop, New York, NY) 2010. Fot. Michael Hart.
Art Stations Foundation zaprasza na trzydniową akcję performatywną Penwald:4: Symmetry Standing poprzedzającą otwarcie wystawy Dla każdego gestu inny aktor, którą przeprowadzi Tony Orrico. Punktem wyjścia dla pracy twórczej Tony’ego Orrico jest wypracowana przez artystę praktyka fizycznej symetrii. W stanie, który sam określa jako „stan gotowości”, aplikuje swoje działające ciało na różnorakie powierzchnie, zderza je z przedmiotami i wyprawia w podróż w wiele różnych kierunków jednocześnie. Interesuje go, jak impulsy fizyczne manifestują się w formach widzialnych. Odnajduje naturalne piękno i fascynację w tym, co utracone przez reprezentację(-e) oraz w tym, jak wprawione w ruch idee replikują się, mutują i dezintegrują. Jego dzieła sztuki i performatywne akcje często wkraczają w bezkresne obszary lustrzanej i rotacyjnej symetrii. Skupiając się na cyklicznym medytacyjnym ruchu oraz generowaniu i ciągłym regenerowaniu materiału, prace Orrico czerpią z napięcia między tym, co ulotne a tym, co do uchwycenia możliwe i w działaniu pochwycone.
Penwald Drawings to seria dwustronnych rysunków (wykonywanych obiema rękami naraz), eksplorujących ciało jako narzędzie miary, którego ruchem Orrico wpisuje się w sferę geometrii. Choreografia jego gestów znajduje swoje pole działań w przestrzeni ograniczonej zasięgiem rozpostartych ramion artysty. Gęstość linii staje się bezpośrednim zapisem jego fizycznego i psychicznego stanu, w którym artysta skupia się przede wszystkim na utrzymaniu równowagi w procesie trwającego wiele godzin powstawania obrazów.
Tony Orrico: „Praktyka symetrii stanowi dla mnie sposób zbalansowania i przygotowania ciała na wejście w obszar nieznanego. W praktyce tej badam możliwości używania proprioceptycznych, (pochodzących z wewnątrz ciała) informacji dla zgłębiania i nawigowania po wewnętrznych i mentalnych jego przestrzeniach. Doskonaląc sztukę pozostawania w „stanie gotowości” – gotowości do natychmiastowego rejestrowania wisceralnych impulsów i podążania za nimi – eksploruję jednocześnie przestrzeń wolną od emocji, myśli, projekcji, wspomnień, zahamowań i ocen. Izolując ciało od informacji z zewnątrz, próbuję przekierować uwagę jego receptorów na sferę czysto fizyczną, a zwłaszcza na działanie grawitacji. Bez użycia zaawansowanych technologii łączę się z tym, co zdawałoby się dla nas niewidoczne wierząc, że poprzez punkt, linię, kształt i ich intensywność, gęstość, jesteśmy w stanie nadać temu widzialną formę.”
Tony Orrico (ur. 1979) dorastał w Chicago i jako dziecko uczył się malarstwa. Uczęszczał na Uniwersytet Stanowy Illinois, gdzie po raz pierwszy wziął udział w lekcji tańca. W 2003 r. uzyskał tytuł magistra sztuk pięknych z choreografii na Uniwersytecie Iowa, skąd przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie kontynuował swoje poszukiwania. Jako członek Trisha Brown Dance Company i Shen Wei Dance Arts, Orrico występował na takich scenach jak Sydney Opera House, Teatro La Fenice, New York State Theater i Théâtre du Palais-Royal. Był również członkiem elitarnej grupy artystów, którzy wzięli udział w rekonstrukcji dzieł Mariny Abramovic podczas jej retrospektywy w MoMA. Sztuka Orrico prezentowana była w USA, Francji, Hiszpanii, Holandii, Meksyku i Niemczech. Jego prace znajdują się w kolekcjach The National Academy of Sciences w Waszyngtonie i Museo Universitario de Arte Contemporáneo (MUAC) w Mexico City oraz w znaczących kolekcjach prywatnych. Ostatnio wystawiane były w New Museum w Nowym Jorku oraz podczas konferencji Poptech 2011: The World Rebalancing. Tony Orrico dzieli obecnie swoje życie i praktykę studyjną pomiędzy Chicago, gdzie ma swoje studio, a Stevens Point (w stanie Wisconsin), gdzie w dawnym kościele zbudował przestrzeń do pracy nad swoimi performansami i wielkoformatowymi rysunkami.