
Fot. Karol Jarek.
Fot. Karol Jarek.
Instytut Grotowskiego zaprasza do eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka. Warsztaty Studia Matejka poprowadzi Matej Matejka we współpracy z Guillaumarkiem Froidevaux. Termin: 19–23 lutego 2014 (środa–niedziela), miejsce: Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32. Kontakt i zapisy: Kartę zgłoszenia oraz CV proszę nadsyłać do 25 stycznia 2014 na adresstudiomatejka.workshops@gmail.com. Odpowiedzi zostaną przesłane do 27 stycznia 2014. Liczba miejsc jest ograniczona. Koszt: 800 PLN. Warsztaty w języku angielskim.
Matej Matejka: „Podczas sesji zajmiemy się „sprzecznościami” traktowanymi jako źródło poszukiwań aktora. Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale otwierają drzwi do wewnętrznych, pierwotnych źródeł ciała przez równoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach. Świat jest dynamiczną syntezą sprzeczności, poprzez które aktor jest w stanie dotrzeć do swojej wewnętrznej istoty. W ramach modelu laboratoryjnego, który cechuje dążenie do zniesienia granic między technikami tańca, teatru i ruchu, chcemy wyzwolić potencjał początków, miejsc, gdzie rodzi się działanie. Celem nie jest stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem na usługach opowiadania teatralnych historii. Przeciwnie: chcemy sprawić, by ciało fizyczne stało się oczyszczonym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni.”
Uczestnicy sesji poznają elementy:
Warsztaty skierowane są do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru lub tańca. Są otwarte zarówno dla zawodowych aktorów, jak i tancerzy. Są wyzwaniem, wymagającym dużej koncentracji i precyzji od wszystkich zaangażowanych w pracę; otwartym dla tych, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej.
Przygotowanie do warsztatów
Wybrani uczestnicy zostaną poproszeni o wzięcie ze sobą:
Warunki pracy
Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa.
Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) – wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień. Nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest 19 osób z 11 krajów.
www.studiomatejka.com
Matej Matejka jest liderem i założycielem Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2001–2006 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc następujące spektakle: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz wielokrotnie nagradzany Sclavi/Pieśń Emigranta (Total Theatre Award, Fringe First, Herald Angel, Alfred Radok Award, Golden Laurel Wreath).
Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Aktor Teatru ZAR, występuje w spektaklach: Anhellim. Wołaniu oraz Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie (Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012 roku).
Od 2010 roku prowadzi Studio Matejka działające przy Instytucie Grotowskiego. W latach 2012 i 2013 wyreżyserował siedem filmów krótkometrażowych – Pearadise, Life While You Wait, Twenty Second Street,Juste comme ça, The Desire, The Mess oraz Biting Indifference. FilmPearadise zdobył główną nagrodę w kategorii „najlepszy film zagraniczny” na Los Angeles International Underground Film Festival. W tym samym okresie wyreżyserował następujące spektakle Studia Matejka: Echa odbite od ścian podziemia brzmią donośniej niż odgłosy twoich kroków nade mną Anthony’ego Nikolcheva (wraz z Yurim Kordonskym); The Woman Decomposed Gemy Galiany; Charmolypi Alexandry Kazazou; Dziwne Szczęście lub to, czego nie pamiętam z naszych spotkań.
Prowadził warsztaty w teatrach i na uniwersytetach na całym świecie, m.in. w Wenezueli (UNEARTE), USA (CalArts w Kalifornii, Double Edge Theatre, Charles Working Theatre w Bostonie), Indiach (NSD w Nowym Delhi), Grecji (DS Delos Dimitry Hatoupi w Atenach), Wielkiej Brytanii (Uniwersytet Salford), Francji (Au Brana) i Libanie. W swojej pracy poszukuje „istoty komunikacji” performera, w której taniec i teatr są równoprawnymi nośnikami aktorskiej ekspresji.
Guillaumarc Froidevaux urodził się w Szwajcarii. Występował z zespołami szkoły teatralnej TPR i Théâtre Circus Junior, w 2005 roku ukończył Scuola Teatro Dimitri. Współpracował z grupami: Twof2, Palin Teatro, Teatro Paravento oraz DschungelWien, obecnie jest członkiem duetu The Sunny Side Up. Ma również doświadczenia artystyczne związane z filmem, tańcem i projektami międzydyscyplinarnymi. Współzałożyciel, wraz z Zuzaną Kakalikovą, Company T-d’U, w którym zrealizował 2008 roku swój pierwszy spektakl, Silence… Jest instruktorem akrobatyki w szwajcarskim LeZarti Cirque i prowadzi zajęcia z akrobatyki i rytmów ciała w ramach pracy Studia Matejka.