
© materiały prasowe.
© materiały prasowe.
Język to tożsamość. Otaczające nas dźwięki intuicyjnie przywołują wspomnienie domu. Dom jest chmurą dźwięków. W końcu tęsknimy nawet za głośnym szumem z matczynego łona – jakieś urządzenie, choćby suszarka, może go na chwilę zastąpić, dając nam przelotne poczucie bezpieczeństwa. Podobnie jak kociątko zasypiające przy dźwiękach bicia zegara, które przypominają mu bicie serca jego mamy. Codzienne odgłosy są ścieżką dźwiękową naszego dzieciństwa. Migracja rzuca nas w inne dźwiękowe krajobrazy, w których od nowa musimy odkryć, dokąd przynależymy. Jeszcze zanim nauczymy się nowego języka, ego odnajduje się w nowej rzeczywistości, tworzy powiązania ze światem. Biografia muzyka i performera Damiana Rebgetza jest reprezentatywna dla całego pokolenia, które dorastało w rzeczywistości postępującej globalizacji i mobilności. Od dzieciństwa Rebgetz kojarzył proces wyjazdów i przyjazdów ze zmieniającymi się językami, geografiami, przedmiotami, historiami i praktykami kulturowymi.
W Something for the fans wentylatory wydają dźwięki, które – niczym akustyczna wersja magdalenki Prousta – przenoszą Rebgetza z powrotem do jego australijskiego dzieciństwa. Oddalony o kontynenty, klimaty i klika stref czasowych eksploruje skrajne bieguny – wspomnienia i przedmioty codziennego użytku. Mediatorem jest ta szczególna intymność, którą niesie dźwięk. Wentylatory nabierają nowych znaczeń, stają się mitycznymi muzycznymi instrumentami. Jak opowiedzieć za ich pomocą dźwiękową autobiografię? Czy można poczuć wspólnotę z orkiestrą wentylatorów?
Something for the fans to utwór o uczuciu bycia w domu i jednocześnie próba negocjacji poczucia dyskomfortu, jaki niesie ze sobą to pojęcie, w kontekście tożsamości, symboli i mitów. Jedno z najlepszych przedstawień ostatniej edycji teatralnego biennale Impulse w Berlinie, spektakl jest fantastyczną okazją do odświeżenia sposobu myślenia o związkach sztuk performatywnych z muzyką.
Koncepcja i tekst: Damian Rebgetz
we współpracy z: Damian Rebgetz, Dominik Hallerbach, Timo Schmidt
Kostiumy: Emma Cattell, Kerstin Honeit
Dramaturgia: Jessica Páez
Produkcja: Marta Hewelt
Dyrketor technika: Torsten Schwarzbach
Asysten artystyczny: Dominik Hallerbach
Asystent techniczny: Timo Schmidt
Damian Rebgetz urodził się w Darwin w 1978 roku. Studiował śpiew klasyczny (w Qld Conservatorium of Music) i teatr muzyczny (West Australian Academy of Performing Arts). Od 2007 mieszka w Berlinie, gdzie w 2010 roku ukończył studia magisterskie z zakresu dźwięku na Akademii Sztuk Pięnych. i otrzymał Stypendium im. Elsy Neumann Landu Berlin. Współpracował przy spektaklach teatrów muzycznych w Niemczech i Szwajcarii, w tym z reżyserami Ruedim Häusermannem (‘Gang zum Patentamt’) oraz Anna-Sophie Mahler (‘Poor Tony Krause – Unendlicher Spaß’); przy instalacjach teatralnych Dominica Hubera (‘Warten auf die Barbaren’ i ‘Hotel Savoy’); i jako artysta gościnny w przedstawieniach kolektywu Gob Squad (‘Western Society’). Jego przestawienia teatru muzycznego tworzone dla teatrów i przestrzeni publicznych badają zjawiska dźwięku i praktyki słuchania i inspirowane są wątkami autobiograficznymi, nauką oraz fikcją, m.in.: solo ‘Something for the Fans’ (Impulse Festival / HAU Hebbel am Ufer 2013); dźwiękowy spacer performatywny ‘Heartbreakers Reunion Tour’ (klangstaetten-stadtklaenge Festival Braunschweig 2012/13) oraz ‘To cross the house’ (House of World Cultures Berlin 2009); oraz wykład sound surround ‘Voice Box – That thing in your throat’ (Hundert Grad Berlin / Ars Electronica Festival 2012). Stworzył również instalacje dźwiękowe w ramach słowackiej odsłony X-Apartments (2013) i dla Neuköllner Oper, SingUhr Hörgalerie, Club Transmediale, CrelleTon Galerie.
Bilety: 15/20 zł
Więcej: HARMONOGRAM sympozjum w Lublinie
Pełne informacje o projekcie: www.identitymove.eu