
Efekt halo. Fot. Maciej Zakrzewski
Efekt halo. Fot. Maciej Zakrzewski
Kino Praha zaprasza na drugi sezon transmisji na żywo przedstawień baletowych z cyklu „Bolshoi Ballet Live 2014/2015”. W niedzielę, 23 listopada odbędzie się transmisja na żywo przedstawienia baletowego z moskiewskiego Teatru Bolszoj – Córka faraona w choreografii Pierre’a Lacotte’ wg Mariusa Petipy do muzyki Cesare Pugniego. Bogate widowisko baletowe jest najlepszym przykładem XIX-wiecznego stylu choreograficznego carskiego Petersburga. Przez wiele lat zapomniany tytuł został w 2000 roku na zamówienie moskiewskiego Teatru Bolszoj zrekonstruowany przez francuskiego choreografa Pierre’a Lacotte’a. W kinach zostanie zaprezentowana retransmisja spektaklu zarejestrowanego w 2012 roku. W głównych partach wystąpili pierwsi soliści Teatru Bolszoj z primabaleriną Swietłaną Zacharową na czele.
Sen z przeszłości – jaki napis umieszczono w 1862 nad sceną w prologu baletu Córka faraona. Później przed oczyma zdumionej publiczności Petersburga pojawiło się niesamowite widowisko, jakiego jeszcze nie widziano na cesarskich scenach połowy XIX wieku. Wrażenie robiły kolorowe kostiumy „à la starożytny Egipt” (libretto powstało na podstawie powieści Theophile Gautier „Romans mumii”), mnóstwo zbiorowych i solowych tańców, pierwszorzędna obsada. Główną rolę tańczyła włoska tancerka gościnna Carolina Rosati, jej partnerem był sam Marius Petipa, a w roli Nubijskiego Króla wystąpił Polak Feliks Krzesiński, ojciec słynnej primabaleriny Matyldy. Sama Matylda Krzesińska do tego stopnia kochała tytułowa partie w Córce faraona, że uważała ją nieomal za swoja własność.
W Córce faraona lubiła błyszczeć nie tylko doskonałą techniką taneczną, ale też brylantową biżuterią z pracowni jubilerskiej Fabergé. Córka faraona zdjęta z repertuaru dopiero w czasach sowieckich z powodu „małej wartości artystycznej”, ostatni raz powróciła na afisz w 1928 roku.
Przystępując do rekonstrukcji baletu Lacotte przede wszystkim przejrzał dokładnie libretto baletu, a później partyturę i dokonał niezbędnych skrótów. Następnie sam zaprojektował dekoracje i kostiumy. Praktycznie na nowo ułożył wszystkie tańce obdarzając najpiękniejszymi i najbardziej popisowymi wariacjami nie tylko tancerki, ale i tancerzy, posługując się przy tym mocno uwspółcześnionym językiem XIX-wiecznej techniki klasycznej, ponieważ poziom technicznego przygotowania tancerzy od czasów Petipy znacznie wzrósł.
Wykonawcy:
Swietłana Zacharowa jako księżniczka Aspicia, córka Faraona
Rusłan Skworcow jako lord Wilson
Denis Miedwiediew jako jego sługa John Bull
Nina Kapcowa jako niewolnica Ramze
Paweł Kliniczew dyrygent
Pierwsi soliści, soliści, balet i orkiestra Teatru Bolszoj w Moskwie
Jedno z największych osiągnięć Pierre’a Lacotte’a w dziedzinie rekonstrukcji dawnych zapomnianych baletów – barwna opowieść o losach starożytnych Egipcjan przybrana w klasyczny baletowy kostium. Choć podczas premiery baletu w 1862 roku nad sceną pojawiał się napis Sen z przeszłości, to paradoksalnie tematyka baletu nawiązywała do wydarzeń bieżących, interesujących modny XIX-wieczny świat. Twórcy baletu zainspirowali się odkryciem przez ówczesnych archeologów grobowca egipskiej księżniczki i na tym motywie osnuli balet. Oczywiście Córka faraona w całości odzwierciedlała gust epoki – tematem jest tragiczna miłość, a starożytni Egipcjanie i Egipcjanki tańczą w pełnym baletowym kostiumie, tiulowych spódniczkach i na pointach. Również współczesna wersja Lacotte’a, a właściwie możliwie najwierniejsza rekonstrukcja baletu, aż kapie od złota i drogich klejnotów w kostiumach, a w warstwie tanecznej obfituje w masę popisowych tańców i solowych wariacji głównych bohaterów.
Kino Praha jako jedyne w Warszawie prezentuje balet z najsłynniejszego moskiewskiego Teatru Bolszoj.
Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała, krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. Administrator baletowego internetowego forum dyskusyjnego balet.pl. W 2008 roku wraz z gronem krytyków tańca podjęła próbę reaktywacji kwartalnika „Taniec”. Współautorka serii książek dla dzieci Bajki baletowe i autorka baletowego bloga Na czubkach palców. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.
***
Teatr Bolszoj. Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). W XX wieku zespół wypracował swój własny, niepowtarzalny, wręcz sportowy styl. Wirtuozeria solistów stoi na najwyższym poziomie. Balet Teatru Bolszoj przygotowuje przedstawienia, które wciąż są niedoścignionym wzorem dla innych zespołów baletowych, nawet tych zaliczających się do najwybitniejszych na świecie.
Zapraszamy na „BOLSHOI BALLET LIVE 2014/2015” w Kinie Praha!
Cena biletu na transmisje – 50 zł
Cena biletu ulgowego – 45 zł
Karnet (7 transmisji) – 40 zł
Na przedstawienia baletowe kino nie prowadzi rezerwacji biletów.
PROGRAM: „BOLSHOI BALLET LIVE 2014/2015” w Kinie Praha:
CÓRKA FARAONA
23.11.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: C. Pugni| choreografia: P. Lacotte
BAJADERA
07.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: L. Minkus| choreografia: J. Grigorowicz
DZIADEK DO ORZECHÓW
21.12.2014 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: P. Czajkowski| choreografia: J. Grigorowicz
JEZIORO ŁABĘDZIE
25.01.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: P. Czajkowski | choreografia: J. Grigorowicz
ROMEO I JULIA
08.03.2015 | niedziela | 15:45 | transmisja LIVE
muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz
IWAN GROŹNY
19.04.2015 | niedziela | 16:45 | transmisja LIVE
muzyka: S. Prokofiew | choreografia: J. Grigorowicz
INFORMACJA:
Kasa Kina Praha