
Fot. Helge Hansen
Fot. Helge Hansen
Inspiracją do powstania tego przedstawienia były życie i twórczość Edvarda Muncha. Hiszpański choreograf Marcos Morau bada umysł norweskiego malarza. We wczesnym dzieciństwie Muncha na gruźlicę umierają jego matka i siostra, a on sam przez wiele lat zmaga się z załamaniem nerwowym i alkoholizmem. Marcos Morau zastanawia się, w jaki sposób te doświadczenia ukształtowały Muncha jako człowieka i artystę. Interesuje go szczególnie relacja pomiędzy dyscypliną twórczą a chorobą. Morau buduje na scenie odmienne światy, pokazując codzienną rzeczywistość z surrealistycznej perspektywy. Pomiędzy konkretem a abstrakcją – gra kontrastów dodatkowo wzmacnia ten efekt.
Edvard
Reżyseria/Stage direction: Marcos Morau; Asystent/Assistant: Lorena Nogal, Inma Asensio; Dramaturg/Dramatist:Pablo Gisbert; Doradca artystyczny/Artistic advisor: Roberto Fratini; Projekt kostiumów/Costume design: David Delfín; Muzyka/Music: Luis Miguel Cobo; Reżyseria światła/Lighting design: Albert Faura; Scenografia/Set design: Enric Planas; Tancerze z Carte Blanche/Dancers from Carte Blanche: Caroline Eckly, Christine Kjellberg, Jennifer Dubreuil Houthemann, Núria Navarra Vilasaló, Sara Enrich Bertran, Ole Martin Meland, Timothy Bartlett, Mathias Stoltenberg, Hugo Marmelada, Stażyści/Apprentices: Ida Haugen, Jack Lorentzen
Koprodukcja/Co-production: La Veronal & Tanz Bremen
czas przedstawienia/duration: 60 min
Choreografie Marcosa Morau powstają na skrzyżowaniu różnych form ekspresji scenicznej, przy czym artysta wiele czerpie z tańca klasycznego. Film, teatr i literatura stanowią tu ważne źródło inspiracji. Artysta tworzy w ścisłej współpracy z tancerzami, w wyniku czego rodzi się taniec niesłychanie wyrazisty i dynamiczny. Wraz z zespołem La Veronal, Morau wypracował charakterystyczny język ruchu, który czyni jego styl rozpoznawalnym na całym świecie. W 2013 roku Morau otrzymał Hiszpańską Narodową Nagrodę Taneczną, a ze swym zespołem La Veronal, w krótkim czasie zdobył sławę na tak znamienitych scenach jak m.in.: Théâtre National de Chaillot w Paryżu, Weneckie Biennale, Dansens Hus w Sztokholmie oraz Sadler’s Wells w Londynie.
Carte Blanche. Norweski Narodowy Zespół Tańca Współczesnego istnieje już ponad 25 lat i jest bez wątpienia jednym z najlepszych teatrów tańca na świecie. W skład zespołu wchodzi 12-14 tancerzy różnych narodowości, których wyróżnia wyrazista sceniczna osobowość i opanowana do perfekcji technika ruchu. Carte Blanche współpracuje z wybitnymi choreografami z Norwegii i świata, a szczególnie z artystami, którzy wnikliwie przyglądają się zagadnieniom społecznym i potrafią wyrazić je poprzez taniec.
Projekt Materia Prima. 3. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy. Bieguny Kultury jest finansowany z funduszy EOG pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz ze środków krajowych.