Screendance, videodance, dance film, cinedance… taniec tworzony dla kamery. To hybrydyczna forma, która obejmuje dziś coraz szersze spektrum możliwości, splatając różne gatunki filmu, sztuk wizualnych i mediów. Jej podstawowym językiem ekspresji pozostaje jednak zawsze ruch i taniec. „Screendance jest prowokacją. Zachęca do podróży w nieznane, do odkrywania możliwości. Zarówno dla twórcy i dla widza przyjemność tkwi w przygodzie odkrywania, czym może stać się połączenie tańca i filmu”[1]
Dances with Camera to międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych o tematyce związanej z tańcem, ruchem, cielesnością i poszukiwaniem form ekspresji wyrażonych w nieskrępowany sposób.
O przyznaniu nagród (w wysokości 3.000, 2.000 i 1.000 PLN) zdecyduje międzynarodowe jury złożone z ekspertów w dziedzinie tańca i filmu. Dodatkowo przyznana zostanie nagroda publiczności Dances with Camera w wysokości 1.500 PLN, o której zdecydują widzowie zgromadzeni na pokazach konkursowych.
[1] Reel Dance International Dance on Screen Festival, Australia
W tym roku, ze względu na duże zainteresowanie konkursem i wysoki poziom nadesłanych zgłoszeń, odbędzie się dodatkowy pokaz Dances with Camera OVER TIME, z programem pozakonkursowym 29 marca 2015, Charlie&Monroe Kino Malta, godz 16.00-18.00.
Szczegółowe informacje o wydarzeniu i prezentowanych filmach dostępne są na stronach www.shortwaves.pl oraz na facebooku: https://www.facebook.com/events/431080087059752/
Organizatorem Short Waves Festival jest poznańska Fundacja Edukacji Kulturalnej AD ARTE.
DANCES WITH CAMERA II
25 marca 2015 POKAZ KONKURSOWY, Słodownia +3, godz. 20.00, cena 7 zł
27 marca 2015 powtórka, Charlie&Monroe Kino Malta, godz. 17.00, 7 zł
TACTUM – żywioły tańca / Krzysztof Stasiak / Polska / 2014 / 28’
Według Ajurwedy nasze życie to taniec trzech sił nadających koloryt naszej egzystencji. „Zielona Kapha to połączenie żywiołów wody i ziemi. „Czerwona” Pitta to połączenie żywiołów ognia i wody. „Błękitna” Wata to połączenie żywiołów powietrza i eteru. Film Tactum – żywioły tańca to zderzenie pierwiastka męskiego i żeńskiego poprzez tęsknotę do prostych prawd i reguł zachodzących w przyrodzie. To las, miasto i pustynia; dotyk i ruch. Na przemian: równowaga i jej brak. Łączenie się i rozdzielanie.
EMBRACE / Shantala Pèpe / Belgia/Anglia / 2014 / 7’28’’
Kobieta i mężczyzna dzielą zawieszony w czasie moment bliskości, siedząc naprzeciw szerokiego oceanu. Tu pogrążają się zadumie nad tajemniczym bezmiarem ich losu. Wprowadzają nas w nieuchwytną fantazję, wywołaną przez płomienną miłość, poza czasem i ograniczeniami wątpliwości.
FUTURE / Marta Kosieradzka / Polska / 2014 / 8’15’’
Jest to krótka i zwięzła interpretacje wiersza Szymborskiej „Trzy słowa najdziwniejsze”. Słowa, które są bardzo jasno zdefiniowane o konkretnym znaczeniu i wielu z nim związanych konotacjach, zostały przełożone na abstrakcyjny język tańca. FUTURE opowiada o upływie czasu, o przyszłości, na którą tak bardzo czekamy, a która nie istnieje, ponieważ momentalnie przekształca się w przeszłość. Projekt powstał podczas rezydencji artystycznej w P.A.R.T.S (Performing Arts Research and Training Studios) w Brukseli.
OFF GROUND / Boudewijn Koole, Jakop Ahlbom / Holandia / 2013 / 12’30’’
Jasnoszary pokój. Szczupła kobieta około 50-tki i 12-letni chłopiec. Złączeni razem jak ogniwa łańcucha. Zmieniają pozycje w jednostajnym rytmie. Jeden stale przepływający ruch. Nigdy nie tracą kontaktu. Gra matki i jej dziecka. Swego rodzaju tango. Odgłos stóp. Oddech. Lekkie uśmiechy. Dopóki niespodziewanie ręce kobiety nie rozłączą się.
CONTORSION / Alessandro Carmeci / Makao/Wielka Brytania / 2014 / 2’56’’
„Pokrętny stan ciała”
RITE OF PASSAGE / Juliette Yu-Ming / Brazylia / 2014 / 11’50’’
W opuszczonym domu ciało tańczy swoje wspomnienia. RITE OF PASSAGE (Rytuał przejścia) to zmysłowa eksploracja aktu stawania się, transformacji, i poszukiwania tożsamości. Film, z udziałem improwizowanego tańca butoh, rzadkich archiwalnych materiałów i eksperymentalnej ścieżki dźwiękowej, bada relację między wspomnieniami i miejscem przemiany. Co dzieje się podczas procesu „stawania się”? Jak ciało może wyrazić gwałtowną czasami naturę zmiany? Jak takie rytuały przejścia konstruują nas? Słowami Gillesa Deleuze’a „the self is only a threshold, a door, a becoming between two multiplicities”.
BOOMBOX ERYRI / Eilir Pierce/ Wielka Brytania / 2013 /10’25’’
100 ludzi, 100 piosenek, 100 miejsc, 100 tańców. Boombox Eryri to film stworzony przez Migrations, zainspirowany przez Boombox nowojorskiego performera i reżysera Ely Kim i odtworzony w Północnej Walii. Migrations sfilmowało 100 osób tańczących do ich ulubionej muzyki w ich ulubionym miejscu w wiejskich okolicach Conwy. Ten krótki film jest celebracją tańca, krajobrazów Conwy i jego społeczności.
RÊVERIE HABITUELLE / Carlos Dittborn, Alejandra Maturana / Anglia / 2014 /10’25’’
RÊVERIE HABITUELLE odzwierciedla doświadczenie pomiędzy codzienną monotonią a ucieczką w marzenia. Poprzez emocjonalną i kinetyczną dynamikę kobieta rozpoczyna cielesny dialog między jej obowiązkami a wyobraźnią, gdzie zanurza się w wymiarze uczuć i surrealistycznym świecie.
VERONICA & VINCENT / Amy Seiwert / USA / 2013 / 6’10’’
Film zainspirowany prawdziwą historią, z muzyką stworzoną przez Daniela Bernarda Roumaina. VERONICA & VINCENT uchwytuje tęsknotę za związkiem między ludźmi i nostalgię, która narasta, gdy bliskiej osoby zabraknie.